Kina se priprema za baterijski rat za električne automobile

Dok naglo raste prodaja električnih automobila, Kina ulazi u borbu za proizvodnju baterija protiv velikih proizvođača s globalnim ambicijama. Kina gigant Azije i sveta, i svetsko tržište automobila broj jedan, ima za cilj da godišnje proda dva miliona električnih i hibridnih vozila do 2020. godine, dok je prošle godine prodala 780.000 komada.


Po analitičkoj firmi Boston Consulting, automobili na električni pogon će do 2030. godine činiti polovinu svih na svetskom tržištu. Taj eksplozivni razvoj stavlja na veliku probu industriju baterija, skupe komponente koja određuje korišćenje tih vozila.

Malo proizvođača se usudilo da to učini samostalno. Japanski Nissan se nedavno odvojio od koproizvodnje sa svojim sunarodnikom NEC-om. Troškovi proizvodnje su izuzetno visoki. “Samo pet, šest grupa je dovoljno veliko za efikasnu proizvodnju baterija“, rekao je Trevor Worthington, potpredsednik Forda tokom Salona automobila u Pekingu.

Tehnologija se i dalje razvija, te još nije jasno šta će dominirati, a to sprečava investicije, dodaje za AFP Peter Nikolas, finansijski direktor BMW-a. Među proizvođačima baterija, kineski džinovi BYD i CATL koji snabdeva Volkswagen, Ford, Dailmer, oslanjaju se na ogromno domaće tržište, posebno što Peking zahteva od proizvođača da koriste kineske komponente

Pročitajte i:  Novi iPhone modeli dolaze sa bržim bežičnim punjenjem

Na svetskom tržištu, CATL bi ove godine mogao da uskoro dostigne japanski Panasonic. CATL će do 2020. godine upetostručiti proizvodne kapacitete zahvaljujući samo jednoj svojoj velikoj kineskoj fabrici, a priprema se da gradi i novu, i to u Evropi. “Tehnologija u CATL-u je dobra kao i bilo koja druga”, istakao je Worthington.

Slika se zatamnjuje, međutim, kako jača napetost oko kobalta i litijuma, sirovina za baterije. Po MMF-u, potražnja za kobaltom, podstaknuta automobilskom industrijom, mogla bi se utrostručiti do 2025. godine. Cena tog metala se već utrostručila od početka 2016. godine, a novi projekti rudarske eksploatacije kasne.
Kobalt, nusproizvod rudarstva, zavisi od proizvodnje drugih metala. “Snabdevanje bi trebalo da ostane relativno dovoljno na srednji rok“, rekao je Gavin Montgomery, analitičar firme Wood Mackenzie i dodao da je nestabilnost ostala i da je tržište napeto.

Dok industrija teži da obezbedi snabdevanje, kineske firme imaju prednost. “One kontrolišu veliki deo snabdevanja litijumom, preko grupa Tianki, Ganfeng, raznih investicija u australijske rudnike”, objasnio je Montgomery. Kompanija Tianki želi da poveća kapital čileanskog SKM-a, a po firmi RVR advisor, kineske investicije u rudnike litijuma premašuju milijardu dolara. U proizvodnji kobalta, kineske firme kontrolišu više malih rudnika u Demokratskoj Republici Kongu (DRC), iz kojih dolazi 60% svetske ponude, a firma China Molybdenum je kupila glavnu lokaciju rudarskog giganta Friporta za 2,65 milijardi dolara.

Pročitajte i:  Apple proizvodi na udaru Trampovih carina

Velika većina izvoza kobalta iz Konga stiže u Kinu koja je vlasnica 80 odso hemijske rafinacije kobalta u svetu, rekao je Gavin Montgomery. CATL, koji se snabdeva od trgovinskog giganta Glencore, priznaje da je tržište “rizično”.

BYD je partner s kineskom kompanijom za litijum. “Predviđajući oskudicu, mi obezbeđujemo sigurnost naših izvora snabdevanja”, kaže direktorka za komunikacije Mia Gu.

Proizvođači se udružuju: Volkswagen želi da potpiše petogodišnji ugovor o isporuci kobalta, a Toyota je u januaru 2018. kupila 15% proizvođača litijuma u ​​Argentini, Orocobre. Industrijalci su istovremeno zabrinuti, jer nevladine organizacije osuđuju rad dece u rudnicima kobalta u Kongu, te je Daimler nedavno obećao da će istražiti navode o tome.

“Želimo da direktno sarađujemo samo sa odabranim dobavljačima, kako bi osigurali da će materijal biti proizveden na etički prihvatljiv način“, rekao je Nikolas iz BMW-a. Peking nije izuzetak. Kineska komora za uvoz i izvoz metala je 2016. godine osnovala “Inicijativu odgovornosti za kobalt”, zajedno sa gigantima elektronike kao što je Apple, a odnedavno im se pridružio i Daimler.

Pročitajte i:  Solarni panel koji generiše energiju i kada nema sunca

Tehnološki napredak može da donese rešenje za drastično smanjenje količine kobalta u baterijama i time im smanji cenu što je glavno obećanje američke kompanije Tesla, vodeće u tehnologiji električnih automobila, istakao je Nikolas.

Izvor: Beta

Pogledajte i: Top 10 video nadzor trendova za 2018-tu – Portal Videonadzor.Net
Facebook komentari: