Profit kompanije Tesla pao je za 55%, što dodatno zabrinjava zbog njene strategije 

Rezultati prvog kvartala verovatno će pojačati brige da će konkurenti nastaviti da preuzimaju veći deo tržišta koje se suočava sa usporavanjem prodaje električnih automobila. Elon Musk, izvršni direktor Tesle, rekao je na konferenciji za novinare o rezultatima prvog kvartala da će drugi kvartal “biti mnogo bolji”. 

PCPress.rs Image

Šta nosi budućnost?

Tesla je izvestila u utorak da je u prvih tri meseca ove godine značajno manje zaradila zbog umerene prodaje automobila, što dodatno zabrinjava investitore da kompanija kojom rukovodi Elon Musk gubi teren na tržištu električnih vozila.

Profit je pao za 55 procenata, na 1,1 milijardu dolara, u odnosu na prvi kvartal 2023. godine, saopštila je kompanija. Prihodi su pali za 9 procenata, na 21,3 milijarde dolara.

Pad u zaradi smatran je neizbežnim nakon što je Tesla ovog meseca saopštila da su prodaja u prvom kvartalu pala za 8,5 procenata u poređenju sa istim periodom prethodne godine, i nakon što je kompanija najavila planove za otpuštanje više od 10 procenata svojih zaposlenih širom sveta, ili oko 14.000 ljudi.

Otkazi, uključujući više od 2.000 radnika u fabrici kompanije u Fremontu, Kalifornija, i skoro 2.700 u fabrici u Ostinu, Teksas, protumačeni su kao znak da Tesla ima problema da uskladi troškove sa opadajućim prihodima.

Tesla je u prvom kvartalu 2023. godine zaradila 2,5 milijarde dolara i imala je jednu od najboljih profitnih marži u industriji, saopštila je kompanija pre godinu dana. Ali bila je primorana da smanji cene, uključujući u novoj rundi prošle nedelje, smanjujući iznos koji zarađuje na svakom prodatom automobilu. Na neko vreme, ta strategija je izgledala kao da pomaže u jačanju prodaje kompanije, ali Tesla sada izgleda ima problema da privuče kupce čak i sa nižim cenama.

Operativna marža profita Tesle prošlog kvartala bila je 5,5 procenata, upola manje nego pre godinu dana i u skladu sa koliko su obično zarađivali drugi proizvođači automobila.

Investitori Tesle sve više su zabrinuti da pad prodaje i profita ukazuju na veće probleme, možda na nesposobnost kompanije da efikasno odgovori na povećanu konkurenciju od etabliranih proizvođača automobila i novih proizvođača iz Kine.

Elon Musk nedavno je signalizirao da će se Tesla fokusirati na tehnologiju autonomne vožnje i vozilo koje naziva Robotaksi, izazivajući sumnju u planove kompanije da razvije novi, jeftiniji model koji bi električne automobile učinio dostupnijim širem krugu kupaca i ljudima u više zemalja.

Samovozeći automobili dugo su bili opsesija gospodina Muska. 2019. godine rekao je da će Tesla imati milion autonomnih taksija na putu sledeće godine; kompanija još uvek nema taksi.

“Tesla je živela na privlačnosti svog automobila, ideji da će kompanija uskoro lansirati autonomne vozila i investitorskom poverenju u gospodina Musk-a sposobnost da uradi skoro nemoguće stvari”, rekao je Erik Gordon, asistent profesora na poslovnoj školi Univerziteta u Mičigenu, u e-mailu. “Sada su njihovi automobili stari, flota Robotaksi-ja obećana pre pet godina nije stigla, a poverenje u gospodina Muska je uzdrmano razočaranjima i ponašanjem koje zbunjuje investitore.”

Tesla je saopštila u utorak da je i dalje na putu da počne proizvodnju jeftinijeg vozila sledeće godine. Ali u promeni dizajniranoj da smanji početnu investiciju, automobil će koristiti neke nove komponente i neke pozajmljene iz postojećih vozila. Ta strategija omogućiće Tesli da pravi nove modele bez izgradnje novih fabrika, saopštila je kompanija.

“Ova ažuriranja mogu rezultirati postizanjem manje smanjenja troškova nego što je ranije očekivano”, rekla je kompanija na prezentaciji za investitore.

Cena akcija Tesle, koja je ove godine pala oko 40 procenata, skočila je u prodaji nakon što je objavljen izveštaj o prvom kvartalu. Investitori su izgleda bili zadovoljni što kompanija i dalje planira dostupniji model.

Naši novinari za poslovne vesti. Novinari New York Times-a nisu dozvoljeni da imaju direktni finansijski interes u kompanijama o kojima izveštavaju.

Gospodin Musk je branio smanjenje cena Tesle, rekavši da sve kompanije za automobile prilagođavaju cene, ali obično kroz podsticaje dilera i druge mere koje nisu toliko vidljive kupcima. Tesla prodaje automobile direktno kupcima putem interneta, umesto putem dilerstva.

“Cene Tesle moraju često da se menjaju kako bi se proizvodnja uskladila sa tražnjom”, rekao je.

Tesla je pad prodaje pripisala sukobu u Crvenom moru, koji je poremetio globalne lance snabdevanja; požaru koji je zaustavio proizvodnju u fabrici kompanije blizu Berlina; i pojačanom proizvodnjom unapređene verzije sedana Model 3 u Fremontu. Tesla je takođe okrivila i odluku drugih proizvođača automobila da prodaju više hibridnih vozila, koji uključuju benzinski motor i baterije i elektromotore, zbog čega su pritisnuti prodaja potpuno električnih vozila.

Drugi kvartal “će biti mnogo bolji”, rekao je gospodin Musk na konferenciji za novinare o rezultatima kompanije.

Otkazao je planiranu posetu Indiji u ponedeljak, gde se očekivalo da će se sastati sa premijerom Narendrom Modijem i najaviti planove za fabriku, navodeći “veoma teške obaveze Tesle”.

Iako bi odložena poseta mogla razočarati investitore koji su se nadali da bi Indija mogla biti novi izvor rasta, mogla bi i pružiti utehu da gospodin Musk rešava probleme Tesle sa više hitnosti. Modeli kompanije verovatno neće prodati veliki broj u Indiji, gde većina kupaca automobila preferira manje i jeftinije vozila.

Najnovije vozilo Tesle je Cybertruck, pikap koji je kompanija počela da proizvodi prošle godine. Ali kompanija je prodala samo oko 4.000, prema informacijama koje su se pojavile u povlačenju prošle nedelje, što ukazuje da neće biti značajan izvor rasta.

Samovozeći taksi se smatra dalekim ciljem, delimično zato što čak i najnapredniji autonomni sistemi dostupni danas ponekad prave očigledne greške. Pored toga, federalni i državni regulatori moraće da daju odobrenje pre nego što Tesla može staviti takve taksije na put. Tesla još nema dozvolu za testiranje vozila bez vozača u Kaliforniji, gde bi se očekivalo da razvija softver za Robotaksi.

“Gospodin Elon Musk je obećavao Robotaksije od 2016. godine”, rekao je Jan Beker, izvršni direktor Apex.AI, kompanije koja pruža softver koji koriste sistemi za autonomnu vožnju. “Ne vidim dovoljno dokaza o tome da Tesla izbacuje Robotaksije, bar u kratkom roku.”

Elon Musk je u utorak rekao da tehnologija brzo napreduje zbog napretka u veštačkoj inteligenciji. Odgovarajući na pitanja analitičara, izrazio je nestrpljenje prema svakome ko Teslu vidi kao pretežno kompaniju za automobile.

“Treba da smo smatrani kompanijom za A.I. i robotiku”, rekao je. Bilo ko ko nema poverenja u sposobnost Tesle da savrši autonomnu vožnju, dodao je, “ne bi trebao biti investitor u kompaniji.”

Do nedavno, Tesla je bila među vrlo malim proizvođačima automobila koji zarađuju na električnim automobilima, ali etablirani proizvođači automobila sustižu je. General Motors, koji je takođe objavio zaradu u utorak, rešio je probleme u proizvodnji baterija i povećava proizvodnju, rekao je Pol Džejkobson, glavni finansijski direktor kompanije, na konferenciji za novinare.

G.M. i dalje zavisi od svoje poslovne jedinice sa benzinskim vozilima, koja je bila glavni razlog za skok profita u prvih tri meseca ove godine, na 3 milijarde dolara. Ali kompanija očekuje da će profitabilno prodavati električne automobile kasnije ove godine, rekao je gospodin Džejkobson.

Fokus na izveštaju o zaradi Tesle u utorak bio je neuobičajeno intenzivan nakon serije nedavnih događaja koji su izazvali pitanja o pravcu kompanije i liderstvu Ilona Muska.

Prošle nedelje, odbor direktora Tesle razočarao je investitore koji su se nadali da će uraditi više kako bi naveli gospodina Muska da se fokusira na posao sa automobilima i manje vremena provodi na X-u, gde su njegovi polarizujući komentari i naklonost teorijama zavere desničara otuđili mnoge potencijalne kupce.
Izvor: Nytimes

Facebook komentari:
SBB

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *