„Škole za 21. vek” – kritičko mišljenje i programiranje u službi stvaranja bolje budućnosti

Tokom tri godine regionalnog programa „Škole za 21. vek”, koji sprovodi British Council, milion učenika uzrasta od 10 do 15 godina širom Zapadnog Balkana usvojilo je i unapredilo veštine kritičkog mišljenja, rešavanja problema i programiranja, u čemu im je pomoglo čak 17.000 obučenih nastavnika i direktora.

PCPress.rs Image

U cilju poboljšanja digitalne pismenosti i pripreme đaka za zanimanja budućnosti, školama na teritoriji Zapadnog Balkana donirano je čak 93.166 micro:bit uređaja za primenu novih veština i tehnika u nastavi. Pošto se tehnike i veštine iz oblasti kritičkog mišljenja i rešavanja problema, kao i donirani uređaji, mogu primenjivati u okviru bilo kog nastavnog predmeta, ne samo na časovima informatike, u gotovo polovini škola obuhvaćenih ovim programom osnovano je 1820 sekcija za programiranje. Na ovim sekcijama, učenici se podstiču da osmišljavaju kreativne i inovativne projekte korišćenjem micro:bit uređaja, a čak polovinu đaka u ovim sekcijama čine – devojčice.

Podstaknut ovakvim pozitivnim povratnim informacijama koje ukazuju na snažne efekte programa na decu iz različitih grupa, British Council je posvetio dodatnu pažnju istraživanju uticaja ovog programa širom ovih prostora.

Pročitajte i:  Univerzitet u Kragujevcu i kompanija Endava potpisali Sporazum o saradnji

Inkluzija kao važna komponenta

PCPress.rs ImagePrvenstveno, ono što se ističe kao zajedničko velikom broju učenika koji su prošli kroz program „Škole za 21. vek”, jeste vidljivo unapređenje analitičkih veština i kritičkog razmišljanja, kao i veština programiranja. Međutim, ozbiljan pomak koji je donela inkluzivna odlika ovog programa jeste da je poboljšanje ovih veština karakteristično i za decu iz ugroženih grupa, naročito među devojčicama nepovoljnijeg socio-ekonomskog položaja, koje ranije nisu bile vične korišćenju digitalnih tehnologija.

Primetna je i povećana motivacija za obrazovanje i pohađanje škole, posebno među decom sa ozbiljnim poteškoćama u učenju i decom iz krajnje ugroženih zajednica, čija je motivacija prethodno bila umanjena zbog osećaja isključenosti, nesigurnosti i neravnopravnosti. Deca su razvila društvenu osetljivost i empatiju prema svojim drugarima sa invaliditetom tokom izvođenja zajedničkih projekata, što je takođe uticalo na njihovo dalje učešće u inicijativama za podršku drugarima iz ranjivih grupa. Usled sticanja novih veština i snažnog osećaja napretka i uspeha, deca su osetila i veću želju za učenjem i veće samopouzdanje.

Pored toga, nastavnici koji su prošli kroz program ističu da je sama upotreba micro:bit tehnologije u različitim nastavnim predmetima unapredila učenje i kapacitete dece da primećuju veze između različitih predmeta.

Pročitajte i:  IN MEMORIAM: mr Laslo Kraus (1949-2021)

Nova normalnost nastave

Ove nove nastavne metode i interaktivnije obrazovne tehnike, prema rečima nastavnika, doprinele su i povećanom učešću đaka na časovima i njihovom proaktivnijem pristupu učenju, dok je ovaj program nastavnicima pomogao i u ostvarenju nastavnih ciljeva.

PCPress.rs Image

Svi pozitivni uticaji projekta „Škole za 21. vek” mogu se ogledati u jednom primeru – zahvaljujući posvećenosti nastavnika i zajedničkoj motivaciji i inspiraciji, dvoje učenika osnovne škole iz Lazarevca je, uz pomoć micro:bit uređaja, kreiralo projekat koji je namenjen da pomogne učenicima s posebnim obrazovnim potrebama, ali je ujedno i podigao svest o autizmu u celoj zajednici.

Iako se program „Škole za 21. vek” završava sledeće godine, ovo istraživanje je pokazalo da će pozitivni efekti na decu iz najrazličitijih grupa biti vidljivi i u godinama ispred nas, omogućivši im da ovladaju veštinama koje će im obezbediti bolje šanse za lični napredak, buduće zaposlenje i bolju budućnost.

Korisna adresa: BritishCouncil.rs

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published.