BIZIT plus

Startup klinika: Kad kažem remote…

Da nakon letnje pause, za sve one koji su zaboravili, brutalno i kratko potvrdimo centralnu temu i nameru našeg serijala: IT startap scena je jedna od najzanimljivijih i najdinamičnijih preduzetničkih formi!

PCPress.rs Image

Ali, ponekad stvari ne idu kako je planirano. Ovoga puta bavimo se radom na daljinu. Skoncentrišimo se ovog puta na teme koje su nastale u samim startapima sa kojima imamo dodira. Povrh našeg rada sa startap scenom U Srbiji, regionu a i mnogo šire, stekli smo izvestan uvid u teme koje muče ne samo te startape sa kojima mi imamo direktnog kontakta već i vas koji čitate ovaj serijal. Bilo je dragoceno videti vaše komentare i dopise, kako u sklopu Linkom-PC nagradnog izazova, tako i direktnim komuniciranjem sa nama.

Stotinu sitnih posekotina

Ovaj put ćemo se zagledati u sveže tržišne okolnosti i jedan njihov nezaobilazni aspekat – rad na daljinu. Podstaknuti smo da analiziramo ovu mikro temu nakon sto smo primetili da je u poslednjih godinu dana porastao broj upita od strane naših startap klijenata, naročito upita koji se bave raznim ometajućim efekima rada na daljinu.

Nabrojmo ovde samo najčešće primedbe koje smo čuli, primedbe koje pre svega predstavljaju negativne efekte neusaglašenog timskog rada na daljinu:

  • Tim jednostavno nije usaglašen, pa makar razmenili pet zajedničkih mapa aktivnosti dnevno
  • Problemi u komunikaciji brzo eskaliraju
  • Kašnjenje! Kašnjenje! Kašnjenje! Kašnjenje svega!
  • Situacije sa klijentima su često površno vođene – oseća se daljina i neinvestiranost
  • Pojedinci gube osećaj pripadnosti kolektivu i to ih čini depresivnim i nezainteresovanim
  • Bazični alati i tehnike komuniciranja i rada na daljinu nisu toliko jednostavni kako se ponekad čini, nekako se svi muče sa njima i ne raduju se izazovu

Startap suzama ne veruje

Ako neko od vas ko ovo čita veruje da smo baš neku njegovu rečenicu koju nam je uputio zapisali, budite uvereni da se svaka od ovih žalbi/upita pominjala više puta a u nekim slučajevima i desetina puta. Ukratko, to nisu retke primedbe a naročito su se namnožile među startapima. Konačno, jedan klijent nam je i uramio čitavu ideju jednostavnim pitanjem „Da li je moguće da startapi više pate zbog rada na daljinu i kako je to moguće?“

Pročitajte i:  Ovaj startap razvija veštačku inteligenciju koja može da leti dronovima i donosi sopstvene odluke 

Prvo, doktorski, formalan odgovor: sve bolesti od kojih pate velike, razvijene i masivne organizicaje nisu strane startapima. I da, sve ove nabrojane primedbe, i mnoge druge ovde nezabeležene, definitivno mogu lako da se pod oblakom zeitgeista, koji nas gnjavi, nađu u svakom profile organizacije. Ali ovo provokativno i direktno pitanje je zanimljivo i vredi ga sagledati detaljnije, zaista da li je moguće da su startapi osetljiviji na ove boljke kad bismo možda baš očekivali suprotno?

PCPress.rs Image

Zašto suprotno? Pa, IT startapi u svom nekom mitskom genotipu sadrže tu bazičnu priču/sliku: usamljeni genijalac/genijalci radi vredno u mraku svog podruma i razvija nešto izuzetno. Moćne coding veštine, visok IQ, osoba kojoj usamljeni rad, rad na daljinu i izolovanost od nekog tamo tima/ljudi/svih ostalih nije preterano strana. Dobro, to je pomalo karikatura, ali ima još. U startapima nekako u proseku završe strastveni, duboko investirani talenti za rešavanje problema, pa ne bi bilo neobično da i taj problemčić efikasnog rada na daljinu razreše u hodu? Zatim ti jednostavni, ne preterano veliki i ne toliko formalni timovi bi trebalo da predstavljaju savršeno tlo da se brzo uoče sve gore navedene zvrčke i nekako isprave? Da pomenemo i sredstva. Pažnje vredni startapi neretko uspevaju da čak iz nekoliko iteracija sakupe sredstva potrebna za definisanje moćnog radnog sistema. Dakle, nedostatak sredstava ne bi trebalo da je primarni problem. Najčešće.

Pa, šta je problem? Kod analiziranja grupe startap klijenata, naslućuje se nekoliko sitnih, ali upečatljivih parametara. Ilustrovaćemo ih sa samo par citata klijenata, namerno ne iz ovog regiona, da se neko ne prepozna…

  1. „Startapi (kad kažem startapi, mislim naš mali ambiciozni i genijalni kolektiv) znaju vrednost komunicaranja ali zaista zar to baš baš mora toliko da se pegla i usavršava. Bitno je da razmenimo podatke koji su presudni za rad na projektu.“
  2. „To su problemi od kojih svi pate…“ Pa…?
  3. „Ja ne vidim da je ovaj zoom call koji analiziramo toliko loš…“ Osoba sa druge strane ni jedan jedini put nije pogledala u pravcu kamere, ne znamo ni da li ima oči a kamoli da li ima neku emociju/stav/energiju da očima iskaže, link ima žestok audio brum u pozadini, kamera je usmerena nenamerno uglavnom na polupojedenu supu / čorbu / štagoddaje, sagovornik nije u pidžami, što je plus, ali je prostorija toliko mračna da je slobodno mogao da bude u pidžami ili bez nje…
Pročitajte i:  Ovaj startap razvija veštačku inteligenciju koja može da leti dronovima i donosi sopstvene odluke 

OK, zaista nije potebno da nastavljamo! Nekako su se uvrežila niska očekivanja. Niska očekivanja donose niske rezultate. Niski rezultati u timskom komuniciranju donose plodno tlo za obilje infektivnih i zloćudnih procesa, od kojih smo samo neke ranije izrecitovali. Nešto mora da se uradi. Šta?

Tomato kaže

Nećete dobiti tri meseca ličnog konsaltinga u sledećem pasusu ali možemo da podelimo sa vama – naše rešenje je najčešće da se ovim problemom bavimo veoma formalno i da zajedno sa timom iscrtavamo i vrednujemo sve aspekte komunikacije kao formalanu investiciju za konkretne efekte (outcome lead) i tek onda, kada se zna cena i dugoročni rezultati zapostavljanja izazova koje nosi rad na daljinu, možemo da uvedemo formalne, tehničke i operativne rutine koje ublažavaju i poništavaju problem.

Ako startapi nečim obilato raspolažu onda su to presedani i neutvrđene pozicije i nedostatak tradicije. I to mislimo na dobar način, ne kao kritiku. Ukratko, fleksibilni su. Zašto bi se onda olako i brzo slegali u bilo koje obrasce ponašanja koji im ne odgovaraju? Ako mrljavo povremeno Zoom-iranje (ne / ljubitelji drugih platformi, slobodno umetnite bilo koji drugi brend ovde) odmah ga promenite, upgrade-ujte ili potpuno zamenite. Nemojte se držati ni jednog olakog i površnog rešenja za ovako važnu stvar, kad se već niste držali olakih i površnih rešenja za svoju core ideju i čitav projekat. Neka ta daljina bude samo još jedan formalni i uzbudljiv izazov koji aktivno pobeđujete a ne sitna glavobolja koju ignorišete dok ne prođe uz aspirin ili dva. Neće proći. Probajte nešto jače.

Pročitajte i:  Ovaj startap razvija veštačku inteligenciju koja može da leti dronovima i donosi sopstvene odluke 

Linkom-PC inicijativa

Ovo je poslednji mesec kako je Linkom-PC sponzor ne tako male i ne samo simbolične nagrade za startape koji nam pruže uvid u svoje poslovanje. I ovaj mesec obnavljaju svoju inicijativu, zaintrigirani svežinom, energijom i otvorenošću vaših komentara i dopisa. Iako je većina vaših dopisa stigla preko neformalnih društvenih mreža, prepoznaje se obrazac, imate šta da kažete, ali radije ne biste to uradili javno. Cenimo to i naučili smo puno i o vama i izazovima koji vam predstoje, radujemo se daljnim javljanjima u okviru ove inicijative, ali i izvan nje.

Uslovi za inicijativu ostaju isti – kompanija Linkom-PC, vodeći regionalni provajder osveženih mrežnih uređaja (www.linkompc.com) nam je omogućila još jedan mali mrežni poklon – Cisco switch C2950-24. Evo kako da saznate više o tehničkim karakteristikama ovog uređaja!

Ovaj put je potrebno je da imate manje od 25 zaposlenih, da postojite kraće od dve godine, da aktivno koristite IT u svom radu. Za konkurs nam pišite o samo jednoj temi – o svom najvećem uspehu. Ako povrh toga imate još neku specifičnu temu ili iskustvo koji vas po vašem mišljenju izdvajaju od iskustava svih ostalih startapa, pišite nam i o tome. Vaše priloge će pregledati mali žiri sastavljen od predstavnika kompanije Linkom-PC, jedan predstavnik konsultantske kuće Tomato Tomato Communications kao i član redakcije PC Press-a. Žiri će izabrati jedan upečatljiv prilog i dodeliti tom startapu poklon switch. Dogovorićemo se sa dobitnikom da li ćemo ga imenovati i da li ćemo njihovu priču koristiti kao gradivo za staprtap kliniku. Da konkurišete pišite na adresu startup@pcpress.rs

Autori: Jelena Rupnik i Branko Đaković, Tomato Tomato Communications

Facebook komentari: