Kompjuteri u kolima | PC Press

Kompjuteri u kolima

Mikroprocesor u kolima je već odavno “opšte mesto”, ali računari na četiri točka zadnjih godina hvataju ozbiljan zalet. Pogledajmo neke od tehnologija primenjenih u novom Audi A8

dr Boris Stanojević i Marko Sekulić

 

Opštepoznata stvar je da se kompjuteri nalaze u automobilima, kontrolišu mnogo stvari od rada motora, preko aktivne bezbednosti i komfora do multimedije. Nekadašnji snop žica za napajanje raznih potrošača zamenjen je kompjuterskom mrežom, a EPROM programator je zamenio šrafciger kod priprema auta za trke. Ako se tome doda navigacija, multimedija i Internet, broj procesora u autu se približava trocifrenom broju. Koliko je to nekada bilo neobično govori i jedan lapsus prilikom prezentovanja automobila, kada su rekli da auto poseduje 16 bitnih kompjutera.

Najnovije tehnologije se po pravilu najpre ugrađuju u modele najviše klase, odakle vremenom silaze i u jeftinija kola. Setimo se prvih automobila sa ABS-om, kontrolom stabilnosti, pa do stvari kao što su elektropodizači prozora i ksenonski farovi. Auto koji svakako spada u višu klasu je Audi A8, pa na njegovom primeru možemo videti šta nas očekuje u budućnosti.

Motor i muzika

Po nameni možemo izdvojiti dva segmenta – onaj vezan za rad i kontrolu automobila, i onaj koji se tiče udobnosti, gde se naročito misli na navigaciju, pa i na multimediju. Prvi segment je važniji i osetljiviji tako da se tu primenjuju proverena rešenja, ona kojima je obavljeni posao važniji od brzinskih rekorda propusne moći. Tako Audi A8 koristi proveren CAN bus (Controller Area Network) i implementirano je sedam magistrala. CAN je mulitmaster mreža preko koje poruke može razmenjivati veliki broj ECU (Electronic Control Units), od kojih je najveći ECU (ovoga puta kako skraćenica od Engine Control Unit) koji u zavisnosti od opreme u ovom vozilu može da pređe broj od 90 jednica koji čine mrežu. Kao i na svakoj procesorkoj mreži, mora da postoji čvorište (gateway) za razmenu podataka, tako i ova mreža ima svoj gateway koji još služi za dijagnostički pristup svim uređajima u kolima. Ovaj port je standardizovan i na tržištu ima uređaja koji vam omogućavaju da u realnom vremenu očitavate određene parametre vozila, što je naročito važno ovisnicima od informacija.

Brzina komunikacije CAN mrežom varira od 125 kbps do 1 mbps, zavisno od implementacije, a najviše od dužine kablova. U našem slučaju sve magistrale imaju maksimalnu brzinu prenosa podataka od 500 kbps osim FlexRay  koja se po prvi put pojavljuje u A8 2010. Dolazimo do tehnološkog pomaka, mreže koja treba da zameni CAN, pri čemu je povećana pouzdanost i brzina, a time i cena implementacije. Brzina je povećana za red veličine i može ići i do 20 Mbps. Koliko će baš ovaj standard zaživeti videćemo, ali su iza njega stala i imena kao što je BMW (sa svojim luksuznim engleskim brendovima) i Daimler AG, pa verujemo da će se sistem, nakon par generacija automobila, može očekivati i kod vozila umerenije cene.

Multimedija je nezaobilazni deo opreme automobila. Nekada je to bio samo radio, dok danas ni televizija nije dovoljna; tu su navigacija i Internet. Treba obezbediti i zabavu putnicima, tako da postoje i odvojene jedinice za njih. I opet nam je potrebna magistrala za podatke u ovom slučaju to je MOST-Bus , koja postiže brzinu do 23 Mbps.

MOST bus (Media Oriented Systems Transport) je magistrala koja koristi optičke kablove i radi u fiber ring arhitekturi, služeći isključivo za multimedijalni i infotainment sadržaj. Kako su zahtevi korisnika rasli, tako je rasla potreba za povećanjem brzine protoka informacija između procesora za multimediju, CD/DVD/MP3 plejera, TV tjunera, Bluetooth uređaja, satelitske navigacije, iPod kontrolera, mobilnog telefona… Pošto je broj procesora za multimediju naglo porastao, postalo je komplikovano smestiti sve njih na jedno mesto i kontrolisati svaki posebno, tako da su razmešteni svuda po vozilu i povezani optičkom vezom. Radi lakše kontrole proizvođač je razvio softver koji će upravljati svim uređajima sa jednog mesta, što je u slučaju Audi A8 središnja konzola i džojstik; sistem je nazvan Audi MMI odnosno Audi Multimedia Interface. Razvila ga je QNX korporacija  a ime je QNX neutrino RTOS (Real Time Operating System). Ovo ime priziva sećanje na neka stara vremena kada se QNX, operativni sistem zasnovan na Unix-u, koristio u poslovnoj sferi, a naročito u bankama.

Veza sa svetom

Nekada su zvučnici bili dovoljni, pa se kvalitet sistema merio njihovim brojem. Danas je ekran sve potrebniji i to ne samo za navigaciju… i ne samo jedan. NVIDIA je specijalno za Audi napravila Vibrante , dok je multimedijalni interfejs dobio naziv MMI 3G, što asocira na navigaciju sa prikazom 3D mapa. Grafiku pokreće procesor NVIDIA Tegra 2, a rezolucija LCD ekrana je 800*480. Pored toga, može pokrenuti dve zone multimedijalnog sadržaja tako da putnici na zadnjim sedištima gledaju različite filmove.

 

Novitet je i mogućnost povezivanja na Internet preko GPRS/EDGE tehnologije, mada se sadržaj filtrira zbog opasnosti od virusa. U prvim varijantama sa online pristupom korisnicima će biti dozvoljen pregled vremenske prognoze, informacija na putu, vesti i srodnih podataka dok će u sledećoj generaciji moći da se koristi Google Maps portal – mape se prenose preko Interneta – kao i informacije o obližnim gradovima preuzete iz Wikipedia baze.

Standardna navigacija više ne koristi CD/DVD kao nosač podataka već poseduje UltraAta hard disk od 40 ili 60 GB, koji je Toshiba razvila posebno za auto industriju. Deo prostora na disku (10 ili 20 GB, u zavisnosti od modela) namenjen je za potrebe multimedije, a pre svega za Jukebox koji skladišti MP3 pesme. Novi A8 ima preko 200 MB softvera koji kontroliše sve procese koji se odvijaju u kolima, od pogona do multimedije.

 

Iskustvo nas uči da softver takve složenosti nikada nije bez mana, pa postaje uobičajeno da na servisu dobijete i novi softver za kola; verovatno će vas sam auto pozivati u servis kada izađe neki od važnijih update-a. Ako to spojite sa vezom kola sa Internetom, nije teško zamisliti da će neke promene softvera biti automatske, ali i da će se, po ugledu na mobilne telefone, formirati sajtovi koji će nuditi dodatni softver za vaš auto – autorizovani ili onaj drugi. Biće zanimljivo!

Izvor: PC PRESS


Enjoy.ing

Twitter