CERN odobrio plan od 23 milijarde dolara

CERN, veliki naučno istraživački centar je odobrio planove u vrednosti od 23 milijarde dolara, za izgradnju novog super-sudarača u krugu od 100 kilometara, zbog čega će trenutni veliki hadronski sudarač od 18 kilometara izgledati sićušno i malo.

cern odobrio plan od 23 milijarde dolara

Budući super-sudarač ogromnih dimenzija

Budući kružni sudarač bi trebalo da razbija čestice od 100 TeV energije da bi stvorio još mnogo neuhvatljivih Higsovih bozona koje je CERN prvi put otkrio 2012. godine. Ova “Higsova fabrika” bila bi ključna da pomogne fizičarima da nauče više o tome šta tamna materija i druge misterije Standardnog modela fizike predstavljaju.

Savet CERN-a je objavio da će takva mašina proizvoditi ogromne količine Higsovih bozona u veoma čistom okruženju, i da će biti postignut dramatičan napredak u mapiranju različitih interakcija Higsovog bozona sa drugim česticama, kao i da će merenja biti izuzetno visoke preciznosti. U novom dokumentu o razvojnoj strategiji, CERN je naglasio da je njen trenutni prioritet dovršavanje “visoke svetlosti” nadogradnje postojećeg LHC-a sa super-provodljivim NbSn magnetima visokog polja. Ovo bi stvorilo mnogostruko više sudara nego što sada može LHC, povećavajući šanse da se vide Higsov bozon i druge retke čestice.

Pročitajte i:  Hoćemo li znati sve tajne univerzuma?

Budući sudarač biće izgrađen u dve etape. Prva iteracija razbijala bi elektrone i pozitrone zajedno, kako bi se maksimizirala proizvodnja Higsovih bozona tako da naučnici mogu dobiti tačnije podatke o česticama. Druga etapa bi bila 100-metanski protonski sudarač protona dizajniran da stvori nove čestice koje bi se mogle proširiti ili čak zameniti standardni model. Cilj je započeti izgradnju novog tunela do 2038. godine, ali postoji jedna velika prepreka: novac. Novi projekat je toliko skup da će CERN morati da traži sredstva van svojih država članica EU. Umesto toga, možda bi trebalo da stvori globalnu organizaciju koja uključuje SAD, Kinu i Japan.

Izvor: Engadget

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: