BIZIT plus

Deepfakes preuzimaju TikTok – evo kako ih možete uočiti

Iako se deepfakes često koriste kreativno ili za zabavu, sve više se koriste u kampanjama dezinformacija, za krađu identiteta i za diskreditaciju javnih i poznatih ličnosti.

Deepfake

Deepfakes su tu da ostanu

Jedna od najpopularnijih svetskih platformi društvenih medija, TikTok, sada je domaćin stalnog toka deepfake video zapisa. Deepfakes su video snimci u kojima je lice ili telo subjekta digitalno izmenjeno da bi izgledalo kao neko drugi – obično poznata osoba. Jedan značajan primer je @deeptomcriuse TikTok nalog, koji je objavio desetine deepfake video snimaka u kojima se prikazuje deepfake Tom Kruz i privukao oko 3,6 miliona pratilaca. U drugom primeru, izvršni direktor Meta Mark Zakerberg izgleda da priznaje zavereničko deljenje podataka. Nedavno je postojao veliki broj smešnih video snimaka sa glumcima kao što su Robert Pattinson i Keanu Reeves. I dok je tehnologija potrebna za izradu deepfakes sofisticirana, postaje sve dostupnija, ostavljajući softver za otkrivanje i regulaciju zaostalim. Jedno je sigurno – deepfakes su tu da ostanu. Pa šta možemo da uradimo u vezi sa njima? Manipulacija tekstom, slikama i snimcima dugo je bila osnova interaktivnosti. I deepfakes nisu izuzetak; oni su rezultat duboko usađene želje za učešćem u kulturi, pripovedanju, umetnosti i remiksovanju. Tehnologija se uveliko koristi u digitalnoj umetnosti i satiri. Pruža prefinjenije (i jeftinije) tehnike za vizuelno umetanje, u poređenju sa zelenim ekranima i kompjuterski generisanim slikama. Deepfake tehnologija takođe može da omogući autentično uskrsnuće preminulih glumaca i istorijske rekonstrukcije. Oni čak mogu igrati ulogu u pomaganju ljudima da ožale svoje preminule voljene. Ali su takođe dostupni za zloupotrebu – tehnologija predstavlja nekoliko društvenih problema kao što su:

  • Deepfakes se koriste kao „dokaz“ za druge lažne vesti i dezinformacije.
  • Deepfakes se koriste za diskreditaciju poznatih ličnosti i drugih čiji život zavisi od deljenja sadržaja uz održavanje reputacije.
  • Poteškoće u obezbeđivanju proverljivih snimaka za političku komunikaciju, razmenu zdravstvenih poruka i izborne kampanje.
  • Ljudska lica se koriste u lažnoj pornografiji.
Pročitajte i:  Instagram kopira TikTok: Uspeh u imitiranju drugih

Poslednja tačka je posebno zabrinjavajuća. U 2019, kompanija za otkrivanje deepfake softvera Deeptrace otkrila je da je 96% od 14.000 deepfake pornografske prirode. Besplatne aplikacije kao što je sada neispravni DeepNude 2.0 korišćene su da bi odevene žene izgledale gole na snimcima, često za osvetničku pornografiju i ucenu. U Australiji, deepfake aplikacije su čak dozvolile počiniocima da zaobiđu zakone o „osvetničkoj pornografiji“ – što se očekuje da će uskoro postati još ozbiljnije. Osim toga, deepfakes se takođe koriste u prevarama sa identitetom i prevarama, posebno u obliku video poruka od „kolege“ ili „rođaka“ od poverenja koje zahtevaju transfer novca. Kreatori deepfakesa naglašavaju količinu vremena i truda koji su potrebni da bi ovi video snimci izgledali realistično. Uzmimo Krisa Umea, umetnika vizuelnih efekata i veštačke inteligencije koji stoji iza @deeptomcruise TikTok naloga. Kada je ovaj nalog prošle godine dospeo na naslovne strane, Ume je rekla „ne možete to da uradite samo pritiskom na dugme“. Ali postoje dobri dokazi da deepfake postaje lakše napraviti. Istraživači iz inicijative Ujedinjenih nacija Global Pulse pokazali su kako se govori mogu realno lažirati za samo 13 minuta. Kako se razvija više deepfake aplikacija, možemo očekivati da će ljudi sa nižim veštinama sve više proizvoditi deepfake autentičnog izgleda. Razmislite samo o tome koliko je uređivanje fotografija procvetalo u protekloj deceniji. Zakonodavstvo, regulacija i softver za otkrivanje se bore da održe korak sa napretkom tehnologije. U 2019. godini, Facebook je bio kritikovan jer nije uklonio lažni video-snimak američke političarke Nensi Pelosi.

Pročitajte i:  Da li će Bela kuća da zabrani TikTok?

Twitter je 2020. zabranio deljenje sintetičkih medija koji mogu da obmanu, zbune ili naškode ljudima (osim tamo gde se primenjuje oznaka). TikTok je uradio isto. I YouTube je zabranio deepfakes u vezi sa saveznim izborima u SAD 2020. Ali čak i ako su ovo dobronamerne politike, malo je verovatno da će moderatori platforme moći dovoljno brzo da reaguju na izveštaje i uklone deepfakes. U Australiji, advokati firme Ashurst iz Novog Južnog Velsa rekli su da postojeći zakoni o autorskim pravima i kleveti ne bi mogli zaštititi Australijance od deepfakes-a. I dok su pokušaji da se razviju zakoni počeli u inostranstvu, oni su fokusirani na političku komunikaciju. Na primer, Kalifornija je proglasila nezakonitim objavljivanje ili distribuciju digitalno izmanipulisanog sadržaja kandidata tokom izbora – ali nema zaštitu za nepolitičare ili poznate ličnosti. Jedan od najboljih lekova protiv štetnih deepfakesa je da se korisnici opreme sa što više veština detekcije. Obično, prvi znak deepfake-a je da će se nešto osećati “čudnim”. Ako jeste, pogledajte pažljivije lice subjekta i zapitajte se:

  • Da li je lice previše glatko ili postoje neobične senke na jagodicama?
  • Da li se pokreti kapaka i usta čine nepovezanim, usiljenim ili na neki drugi način neprirodnim?
  • Da li kosa izgleda lažno? Trenutna deepfake tehnologija se bori da održi originalni izgled kose (posebno dlake na licu).
Pročitajte i:  Problem novog doba: Učenici uhapšeni zbog deepfake sadržaja

Kontekst je takođe važan:

  • Zapitajte se šta figura govori ili radi. Da li negiraju vakcine ili glume u porno klipu? Ovde će biti relevantno sve što izgleda van karaktera ili suprotno javnom saznanju.
  • Potražite na mreži ključne reči o video snimku ili osobi u njemu, jer će mnogi sumnjivi deepfakes već biti razotkriveni.
  • Pokušajte da procenite pouzdanost izvora – da li izgleda da je originalan? Ako ste na platformi društvenih medija, da li je nalog verifikovan?

Mnogo od navedenog je osnovna digitalna pismenost i zahteva dobro rasuđivanje. Tamo gde zdrav razum zakaže, postoje neki detaljniji načini da pokušate da uočite deepfakes. Možete:

  • Potražite ključne reči korišćene u video snimku da biste videli da li postoji javni transkript onoga što je rečeno – mediji često pokrivaju citate političara i poznatih ličnosti visokog profila u roku od 72 sata.
  • Napravite snimak ekrana video snimka koji se reprodukuje i izvršite Google reverse image pretragu. Ovo može otkriti da li postoji originalna verzija video snimka, koju onda možete uporediti sa sumnjivom.
  • Proverite direktno od izvora sve sumnjive video snimke na kojima se pojavljuje „kolega“ ili „rođak“.

Konačno, ako uspete da uočite deepfake, nemojte to držati za sebe. Uvek pritisnite dugme za prijavu.

Izvor: Thenextweb

 

Facebook komentari: