Računari i Galaksija

Primat Informatika: Analiza troškova uvođenja WMS rešenja

Današnja brzina razvoja proizvodnje i trgovine u skladu je s postavkama potrošačkog društva, ali firmama nameće nove uslove poslovanja. S tim je povezan i rast kompleksnosti upravljanja skladištem kako bi se zadovoljio kriterijum isporuke sve većeg broja usitnjenih isporuka na tačan i brz način (near just-in-time). Pri tome, kvalitetno upravljanje skladištem, logističkim operacijama u skladištu i transportu, kao i ljudskim resursima, zauzima sve veću ulogu.

PCPress.rs Image

Mnoge firme izlaz iz začaranog kruga povećanja profita i smanjenja troškova pronašle su u implementaciji Warehouse Management System (WMS) rešenja, koje integrisano s njihovim poslovnim sistemom (ERP-om) daje sistem usklađen sa sve većim zahtevima kupaca i njihov odnos u poslovanju čini efikasnijim. Implementacija pravog rešenja može znatno da smanji troškove poslovanja, kao i da poveća profitabilnost firme i pruži odgovor na probleme povećanja skladišnih kapaciteta i logističkih operacija u takvim uslovima.

Sam put pronalaženja potreba i opravdanosti za uvođenje WMS rešenja leži u dobro postavljenim procesima i zahtevima. Rasprave velikog broja logističkih stručnjaka dovele su do definicije samog žarišta problema, a to su sledeći zahtevi:

  • evidencija tačnih količina zaliha i iskorišćenosti skladišnih lokacija,
  • povećanje efikasnosti,
  • unapređenje prodaje,
  • mogućnost odgovora na sezonske ekstreme (špiceve) i volumene,
  • operativno ustrojavanje odgovarajućih kapaciteta.

Nivo investicije

Nivo investicije u odgovarajuće rešenje za konkretno skladište ili sistem zavisi od niza faktora, kao što su:

  • ulazno-izlazne rampe,
  • vrsta RF terminala,
  • različite vrsta pakovanja i grupa roba,
  • razne vrste skladišnih uređaja (automatski skladišni uređaji, roboti, vage…),
  • veličina i struktura skladišta,
  • broj korisnika u sistemu,
  • broj radnika u skladištu.

Nivo investicije, naravno, zavisi i od veličine i kompleksnosti skladišnih operacija i poslovnih potreba, kao i obima potrebnog školovanja i konsultantskih usluga.

WMS daje pravu vrednost za uložen novac i dokazan je zadovoljstvom korisnika, koji su u svom poslovanju osetili prave poslovne koristi od takvog ulaganja i brz povratak investicije.

Za pripremu procene investicije i izračunavanje odnosa povratka ulaganja na tržištu dostupan je veliki broj standardnih finansijskih alata, kao pomoć za proveru i potvrdu da je nivo investicije dobro definisan. To svakako uključuje sledeće:

  • Breakeven Point analiza,
  • implikacije na Cash flow,
  • Net Present Value.

Za dolazak do poslovne odluke potrebne su sledeće informacije:

  • nivo investicionog rešenja,
  • godišnji trošak održavanja,
  • TCO (Total Cost Ownership) za tri i pet godina,
  • mogućnost smanjenja troškova,
  • smanjenje troškova za četiri do pet godina,
  • cena finansiranja,
  • brzina povratka ulaganja.
Pročitajte i:  ASBIS i AMD obeležavaju 20 godina partnerstva

Smanjenje troškova (uštede)

Postoji niz ključnih prednosti i ušteda koji su u direktnoj vezi s uspešnom implementacijom WMS rešenja temeljenog na RF tehnologiji. Sledeća tabela sadrži neke od mogućnosti i obima ušteda dokazanih u praksi.

Mogućnosti smanjenja troškova
Operativni dio Od Do
Učinkovitost skladišnih operacija:
Iskoristivost opreme 10% 30%
Premeštanje i pronalaženje zaliha 15% 20%
Smanjenje nivoa zaliha 10% 25%
Iskoristivost popunjenosti 10% 25%
Planiranje pravovremenog transporta 5% 10%
Povrat roba 10% 30%
Propusnost skladišta 20% 40%
Stalna provjera zaliha 20% 60%
Zastarevanje i otpis zaliha 10% 30%
Iskoristivost skladišnog prostora 10% 40%
Iskoristivost skladišnih radnika 10% 25%
Radna učinkovitost:
Upotreba papira 50% 90%
Produktivnost prikupljanja komisiona 15% 30%
Preciznost informacija i zaliha:
Protok informacija 30% 70%
Unos grešaka u sistem 10% 99%
Kaliranje i rastur zaliha 20% 40%
Učinkovitost upravljanja:
Postupci „gašenja požara“ 20% 40%
Analiza učinkovitosti skladišnih radnika 20% 30%

Moguće efektivno smanjenje troškova različito je za svaku firmu i zavisi od niza parametara.

Procena troškova

Imajući na umu unapređenje poslovnih procesa, svakako treba obratiti pažnju na moguće radne i operativne špiceve (peak-ove) te skrivene troškove u postojećim skladišnim procesima. To će sigurno istaći neefikasnost skladišnih operacija i ukazati na moguće unapređenje rada skladišta. Primena standardnih industrijskih normi efikasna je za prikaz poslovnih mogućnosti i ukazivanje na opseg i veličinu troškova takve neefikasnosti rada.

PCPress.rs Image

Iskazivanjem stvarnih troškova firme, baziranih na gornjim elementima, dolazimo do značajnog troška skladišnog poslovanja kojeg mnoge firme nisu ni svesne. Nakon toga, uprava tih firmi ima dobar temelj za kvalitetnu odluku o uvođenju WMS rešenja u poslovanje skladišta.

Pročitajte i:  AI kao direktor kompanije?

Unapređenje procesa

Važan faktor u postizanju uspešne implementacije WMS rešenja jeste pronalaženje i kvantifikacija operativnih ciljeva firme.

Ključ unapređenja efikasnosti mnogih skladišta može se sažeti u sledećem:

  • tačnost zaliha,
  • informacije o pristupu i dostupnosti relevantnih zaliha,
  • iskorišćenost skladišnih resursa,
  • rukovanje artiklima i lokacijama,
  • izgradnja operativnih skladišnih kapaciteta,
  • održavanje.

Fokusiranje na prethodne tačke, uz posmatranje ostalih operativnih procesa, dovodi nas do identifikacije glavnih „bolnih” tačaka rada skladišta. Istovremeno, često je moguće detektovati elemente unapređenja upotrebom Pareto principa ili pravilom 80/20 u razmatranju glavnih elemenata. To omogućava određivanje načina merenja i fokusa na ključne dobiti nakon implementacije WMS rešenja.

Veoma je bitno dobro isplanirati tok materijala i organizaciju rada skladišta, koji obično nisu optimalno postavljeni pa je slaba njihova međusobna povezanost. Neuočavanje razlika između neefikasnosti i grešaka u radu dovodi do povećanja troškova poslovanja. Ovaj postupak nudi i neka ključna pitanja na koja svako novo rešenje mora odgovoriti te nudi dobre kriterijume za merenje uspešnosti implementacije projekta.

Svaki od elemenata unapređenja procesa ne donosi dobit samo za skladište i njegove radnike nego i za sve ostale subjekte koji zavise od efikasnog rada skladišta (nabavka – prodaja). To će pomoći u osiguravanju da sve „ključne tačke procesa” budu uvažene i uključene u ocenjivanje potencijalnih učinaka i dobiti.

Prilikom izbora samog rešenja, veoma je važan kvalitet sistema. Vrlo bitna stavka je i mogućnost povezivanja s drugim sistemima, npr. SAP-om ili nekim transportnim sistemima i integracija s robotima ili nekom drugom vrstom automatizacije. Često uprava firme ne razmišlja o tome da će u budućnosti rasti i da im treba kvalitetno i fleksibilno rešenje koje će im pružati podršku i kada se tehnologija unapredi, obim proizvodnje poveća, kao i broj otprema. Takođe, rešenje rađeno po željama korisnika odmaže samim tim korisnicima jer ih ne tera na pravilan način rada upotrebom standardnih logističkih procesa. WMS ima svoja logistička pravila, „krpljenje” softvera kako bi korisnik to hteo, ruši stabilnost sistema, ali i korisnici sami nekad rade bez definisanih poslovnih procesa i njihova informatizacija ne doprinosi WMS-u kao rešenju koje bi trebalo da pomogne firmi da bolje radi. Glavno pitanje nije da li firma dobro radi, nego gde bi bila da je radila bolje. Loš izbor rešenja rezultuje dodatnim troškovima koji se mogu odnositi ili na kompletnu zamenu rešenja ili na alternativne oblike rešavanja problema koje često prate skriveni troškovi.

Pročitajte i:  Kako odabrati hosting?

PCPress.rs Image

O kvalitetu rešenja za upravljanje skladištem Primat informatike najviše govori lista referenci koju redom čine firme koje su lideri na tržištu svaka u svom području. Na srpskom tržištu to su Drenik ND, Apatinska pivara, Knjaz Miloš i Carlsberg Serbia. U BiH su tu Auto Milovanović, Boreas, Luk, Orbico, Suton, u Sloveniji Sportina, a u Hrvatskoj najnoviji na korisničkoj listi Oktal Pharma, Duplico, Keindl sport te Intersnack Adria, zatim Jamnica, Gavrilović, Zvijezda, Vindija, Carlsberg Croatia, Koestlin, Kandit i ostali.

Jedno od najvećih dostignuća Primat informatike je i implementacija WMS-a u pivare Molson Coors grupacije na području jugoistočne Evrope, gde je PrimatWMS standard u proizvodnjama i skladištima pivara u Rumuniji (Bergenbier), Bugarskoj (Kamenitza), Makedoniji (Pivara Skopje), Crnoj Gori (Trebjesa), Hrvatskoj (Zagrebačka pivovara) i Srbiji (Apatinska pivara). Prošle godine urađen je i prvi projekat u Mađarskoj – mađarska podružnica srpske kompanije Drenik ND, najvećeg proizvođača papirne konfekcije u regiji, a koju godinu pre i prvi korisnik je ugovoren u Sloveniji (Sportina).

Korisna adresa: primat-informatika.hr

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , , , , , , ,