Šta 21 milijarda Facebook prijateljstava govori o ekonomskoj lestvici u SAD
Meta je javno objavila informacije o 21 milijardi Facebook prijateljstava u okviru istraživačkog projekta koji se bavi ekonomskom nejednakošću u Sjedinjenim Državama. Zajedno sa novim uvidima u presek novca i prijateljstava u Americi, partnerstvo između Mete i istraživača nam daje još jedan pogled na to sa kim je Facebook spreman da deli podatke – i zašto.
Istraživački tim je želeo da razume zašto je veća verovatnoća da će ljudi na nekim mestima u SAD da se kreću između ekonomskih kategorija nego u drugim. Koristeći informacije iz Mete, zajedno sa drugim podacima, istraživački tim je napravio skup podataka za par studija o ekonomskoj mobilnosti, objavljenih u časopisu Nature. Jedno istraživanje je pokazalo da je veća verovatnoća da će ljudi koji odrastaju u oblastima gde postoji više prijateljstava između ljudi sa visokim i niskim primanjima izaći iz siromaštva i napredovati na ekonomskoj lestvici.
„Odrastanje u zajednici koja je povezana preko klasa poboljšava rezultate dece i daje im bolju šansu da se izvuku iz siromaštva“, rekao je za Newyork Times Raj Chetty, ekonomista sa Harvarda i vodeći istraživač studije.
Mnoga mesta, međutim, ne dozvoljavaju mnogo interakcije između ljudi sa visokim i niskim primanjima, pokazalo je drugo od dve studije. Čak i kada komšiluk dozvoljava takvu vrstu interakcije, ljudi će se i dalje sprijateljiti sa ljudima u sličnim ekonomskim kategorijama.
Chetti i njegovi saradnici su prvi put dobili pristup podacima Facebook-a 2018. godine kao deo napora da razumeju ekonomsku nejednakost i ogromne razlike u prihodima u SAD. Meta istraživači su se udružili sa Chetti na projektu, a drugi članovi istraživačkog tima su povezani sa grupama koje imaju ugovore sa Meta.
Istraživači su izvukli podatke o korisnicima Facebook-a u Sjedinjenim Državama starim između 25 i 44 godine koji su koristili platformu u poslednjih 30 dana, imali najmanje 100 prijatelja na platformi i povezali svoj nalog sa svojim poštanskim brojem – uzorak koji je za 72 miliona ljudi, što je preko 80 procenata američke populacije u toj starosnoj grupi. Tim je merio socioekonomski status korisnika na osnovu stvari kao što su lokacija, nivoi obrazovanja, status veze i jezik. Analiza je zatim uporedila socioekonomski status pojedinaca sa statusom njihovih prijatelja na Fejsbuku.
Sada je kompletan skup podataka, koji pokriva 21 milijardu Facebook prijateljstava, dostupan preko Facebook-ovog programa Data for Good. Ljudi mogu da pretražuju veb-sajt koji je okrenut javnosti i vide ekonomsku povezanost različitih zajednica, uključujući i njihovu sopstvenu. Istraživači mogu preuzeti podatke za dodatne studije.
Meta i Facebook proglašavaju program Data for Good kao signal spremnosti kompanije da se udruži sa spoljnim istraživačkim timovima i podeli gomile podataka sa svoje platforme. I ti podaci su često neverovatno korisni za istraživače; pomoglo je da se prati kako se kretanje ljudi promenilo tokom pandemije, na primer.
Ali ta otvorenost je prvenstveno bila fokusirana na istraživanje o tome kako ljudi žive svoje živote van Facebook-a, a ne kako Facebook ili druge Meta platforme, poput Instagrama, utiču na živote ili ponašanje ljudi. Kompanija je bila mnogo manje voljna da sarađuje sa spoljnim istraživačima ili deli neobrađene podatke o stvarima kao što je mentalno zdravlje ljudi koji koriste Meta proizvode.
Nove studije nude dragocen uvid u ekonomsku mobilnost u SAD, a podaci bi mogli pomoći istraživačima da shvate kako ljudi u SAD grade odnose. Tehnološki giganti kao što je Meta su neki od jedinih načina na koje istraživači mogu pronaći podatke koji bi im mogli biti potrebni za obavljanje ovakvih analiza. Međutim, oslanjanje na Meta i Facebook za te informacije znači da kompanije imaju veću kontrolu nad istraživačkim pitanjima koja se uopšte postavljaju.
Izvor: TheVerge