Hosting po meri korisnika

Od kako je Internet postao nezaobilazni alat u poslovanju praktično svih kompanija, ponuda hosting usluga je eksplodirala. U moru različitih planova nije lako odabrati uslugu koja će biti usklađena sa potrebama vaše kompanije, pa evo priče o putu kojim vredi poći

hosting-po-meriNajveći broj vlasnika ili direktora domaćih kompanija na pitanje „kakav hosting koristite“ neće imati nikakav odgovor, iz vrlo jednostavnog razloga: neko iz IT odeljenja (ili kompanije koja vodi računa o njihovoj IT infrastrukturi) se već pobrinuo za to, tako da za menadžera hosting predstavlja pre samo stavku u mesečnim ili godišnjim izdacima, a ne nešto o čemu bi on brinuo ili čak razmišljao. Ali, kada ih upitate koliko im je za posao značajna pouzdanost e‑mail komunikacije ili kompanijskog Web sajta, sigurno bi istakli da je to izuzetno važno i da oni očekuju da ta dva servisa jednostavno – rade.

Zavisno od stepena (pre svega tehničke i biznis) edukacije, neki menadžeri će otići korak dalje i razmišljati o uvođenju dodatnih funkcionalnosti baziranih na Internet tehnologijama, kao što je interni ili eksterni portal, ili o trenutno vrlo modernom „preseljenju u cloud“, ali mali broj njih će voditi računa o konkretnoj implementaciji tih funkcionalnosti, već će to prepustiti IT stručnjacima. Njihov zahtev je u osnovi jednostavan: servisi moraju da rade, i da budu što je moguće jeftiniji. Što je često u koliziji, i tu nastaju problemi.

Svaka sekunda je važna

Propušten ili neposlat e‑mail u ozbiljnom biznisu može značiti gubitke izražene u milionima. Možda kompanije u Srbiji nisu još na tom nivou, ali svakako koriste e‑mail u značajnoj meri i taj servis predstavlja okosnicu njihove poslovne komunikacije, često zamenjujući telefon, faks i klasičnu poštu, pa je jasno da mora da bude pouzdan i efikasan. Situacija u kojoj hosting provajder doživi hardversku havariju, pa kompanijski e‑mail server bude nedostupan čak nedelju dana, nešto je što vam se može desiti (desilo se i autoru ovih redova), srećom ne toliko često. Zato prilikom izbora hosting provajdera i sklapanja ugovora o uslugama na prvom mestu morate voditi računa o uslovima pod kojim se pruža usluga hostinga e‑mail servera, pre svega koja je garantovana dostupnost servera, i koji su penali za kršenje te odredbe. Cena u tom slučaju igra sporednu, mada i dalje važnu ulogu.

Pročitajte i:  Kako odabrati hosting?

Korišćenje usluga besplatnih hosting provajdera za kompanijske e‑mail naloge je moguće, ali isto tako neozbiljno kao i korišćenje besplatnih servisa namenjenih privatnim korisnicima (Gmail, Yahoo, Outlook.com) za poslovne potrebe. Osim što odaje utisak neozbiljnosti kompanije, dovodi vas u ozbiljan rizik da izgubite važne poslovne podatke ili budete nedostupni postojećim ili potencijalnim klijentima, i tako izgubite mnogo više novca od onog kojeg ste uštedeli koristeći besplatne umesto komercijalnih hosting usluga. Pri tom, ne treba brkati navedene besplatne servise sa komercijalnim uslugama koje nude iste kompanije (Gmail for Business, Microsoft Exchange Online). U tom slučaju se precizno definišu uslovi funkcionisanja i visoka dostupnost servisa, uz adekvatnu nadoknadu, naravno.

Navedene usluge ovih velikih igrača su deo kompleksnih paketa Google Apps for Business i Microsoft Office 365, koji nude i brojne druge funkcionalnosti, naročito primamljive za mala ili srednja preduzeća. Zato se njihova cena ne može posmatrati samo kroz e‑mail uslugu koju biste dobili od provajdera koji nudi samo POP3/SMTP/IMAP funkcionalnosti. Ako vam nije potrebna dostupnost e‑mail‑a sa svih lokacija i različitih uređaja, onda je to najčešće i sasvim dovoljno. Takođe, neka vas ne zbuni to što većina hosting provajdera nudi uslugu e‑mail hostinga zajedno sa uslugama klasičnog Web hostinga, pošto se u njoj krije drugi servis koji je važan za vaš biznis ‑kompanijski Web sajt.

Mnoštvo opcija komplikuje stvari

Ovde situacija nije ni iz daleka tako jednostavna kao u prethodnom slučaju, s obzirom na čitav univerzum razlike između potreba jednostavnog, statičnog kompanijskog sajta na kojem će stajati spisak vaših proizvoda ili usluga i kontakt podaci, i glomaznih, dobro posećenih portala koji „jedu“ resurse brže nego što administratori mogu da ih aktiviraju. Ako vam je stalo do poslovnog imidža firme u kojem online nastup danas ima važan udeo, nemojte postavljati kompanijski Web sajt na servere nepoznatih, neproverenih, sumnjivo jeftinih (ili još gore besplatnih) hosting provajdera. Kad‑tad će doći do otkaza, po Marfijevom zakonu uvek u najgorem trenutku, a na tehničku podršku takvih provajdera ne treba računati. I čemu onda i najbolje dizajniran i koncipiran Web sajt ako – ne radi?

Pročitajte i:  BeotelNet: Pouzdana adresa za hosting

Sledeća stepenica u razvoju sajta jeste zakup deljenih resursa na serveru, tzv. Shared Hosting. Ovaj koncept ima svoje prednosti, pre svega prihvatljivu cenu i veliki broj raspoloživih usluga kojima se jednostavno upravlja, ali i solidan spisak mana, pre svega probleme sa sigurnošću i samim time pouzdanošću, kao i ograničene resurse koji se mogu potrošiti za tren oka uz relativno mali skok posete ili neoptimizovan segment Web sajta. Ipak, zbog prihvatljive cene većina korisnika se odlučuje za ovaj tip usluge i brojna iskustva kažu da ne greše: za malu sumu novca dobijaju dovoljno pouzdan servis za većinu poslovnih primena.

Deljeni hosting, pored elementarnih servisa kao što su e‑mail i administracija domena, obično nudi i dodatne servise, kao što je automatska instalacija dodatnih aplikacija kroz vrlo jednostavan i intuitivan interfejs. Među njima su i popularni CMS‑ovi WordPress i Joomla, kao i često korišćeni Magento modul za e‑commerce. Time su provajderi olakšali snalaženje manje iskusnim, ali ambicioznim kompanijama koje žele da unaprede online nastup novim sajtom, blogom ili e‑shop‑om, ali nemaju stalno zaposlene koji bi se time bavili. U ovom slučaju važno je obratiti pažnju i na nivo i kvalitet podrške koji dobijate sa paketom koji plaćate, jer se može desiti da brzo „udarite u zid“ usled nedovoljnog poznavanja materije, a da nemate kome da se obratite.

Dilema Linux ili Windows zapravo ne postoji: najveći broj korisnika se odlučuje za Linux zbog niže cene i činjenice da se većina popularnih Web platformi danas zasniva na tzv. LAMP okruženju, čiji je Linux sastavni deo. Za Windows shared hosting se odlučuju kompanije koje su iz određenih razloga (najčešće zbog poslovnog softvera koji koriste) vezane za Windows platformu, a pre svega za Microsoft‑ove razvojne tehnologije.

Kvalitet košta, ali i vredi

Firme čije su potrebe prevazišle mogućnosti deljenog hostinga prelaze na sledeći nivo: zakup sopstvenih servera, bilo virtuelnih ili fizičkih. Ova faza može da bude veoma komplikovana, jer pored toga što pruža veliku slobodu, zahteva i solidno tehničko znanje, pa nije praktična za firme bez IT osoblja. Za ovaj korak se najčešće odlučuju vlasnici online prodavnica, portala, i svih drugih Web lokacija koje imaju mnogo veće tehničke zahteve od prosečnog kompanijskog Web sajta. U ovom slučaju hosting provajder vam obezbeđuje samo mrežnu infrastrukturu i neophodnu hardversku podršku za server, dok ste za njegovo pravilno funkcionisanje odgovorni samo vi, odnosno vaše IT odeljenje.

Pročitajte i:  Prilagođena hosting rešenja koja nudi Orion telekom

Kolika je ovo prednost, zbog potpune slobode da koristite rešenja koja želite, tolika je i mana, jer održavanje ovog servera (ili više njih) zahteva ozbiljno angažovanje i ljudskih i finansijskih resursa. Pre izbora ove opcije treba „staviti stvari na papir“ i izračunati sve prateće troškove, pa ih onda uporediti sa ponudom moćnijeg deljenog ili cloud hostinga, koji je sledeća, najviša stepenica. Loše dimenzionisan server, sa malo memorije i nedovoljno raspoloživog prostora na disku, zadaće vam dosta glavobolja, a njegovo proširenje u slučaju velikog i naglog rasta poseta vašem sajtu nije nimalo jednostavan zadatak. Ako računate na takav rast ili velike fluktuacije u poseti, cloud hosting je svakako bolje rešenje.

Provajderi koji nude cloud hosting obezbeđuju jednostavne upravljačke panele, uz pomoć kojih dinamički menjate kapacitete koji su vam potrebni, pa u slučaju naglog rasta broja poseta nema problema u funkcionisanju sajta, a u slučaju stagnacije ili smanjenja plaćate tačno onoliko koliko ste potrošili. Još jedna prednost cloud hostinga je velika pouzdanost, mnogo veća nego kod deljenog hostinga i zakupa pojedinačnih servera, doduše uz adekvatno povećanje cene. Ali, kao i u svemu drugom u biznisu, i kod hosting usluga važi konstanta: sve što donosi neku dodatnu vrednost vašem biznisu ima svoju cenu. Budite spremni da je platite, jer ćete od nje na duži rok vaša firma višestruko profitirati.

Vladimir Cerić

(Objavljeno u časopisu PC#204)

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: