Da slika bude SLIKA
Svi često štampamo fotografije, ali je profesionalna štampa slika bila i ostala priča za sebe. Potreban je pre svega kvalitetan printer‑ploter, zatim dobro mastilo, ali i kalibrisano okruženje. Canon je serijom 12‑bojnih plotera uputio konkurenciji ozbiljan izazov.
San svakog fotografa je da zabeleži trenutak vremena i stvori nezaboravnu sliku koja će biti zapažena i svuda prikazana. Talenat i osećaj za vreme i prostor jeste presudan, potrebno je i nešto sreće, a kada se to začini dobrim, ne nužno skupim fotografskim priborom, a po rečima jednog mog dobrog prijatelja profesionalnog fotografa – eto remek-dela. Foto profesionalci, kaže moj prijatelj, uvek prave balans između cene i kvaliteta – što je i razumljivo kada je fotografija profesija i izvor zarade – ali sam se uverio da kvalitet i povoljna cena ponekad mogu zajedno.
Na papiru
Ništa manje bitno je i kako je dragocena fotografija prikazana i odštampana – klasična slika iz mašine za razvijanje ne zadovoljava potrebe i želje – jer je remek delo potrebno prikazati širem auditorijumu. Tu na scenu stupa nezamenljivi ploter, a sa ovim „spravicama“ i veliki brendovi poput Canon‑a koji je u poslednjih nekoliko godina preuzeo primat na tržištu. Ne tako davne 2011. Canon je svojom serijom 12‑bojnih foto-plotera dobio prestižno priznanje „foto-ploter godine u EU“, a prošle jeseni je predstavljena kompletno nova foto‑serija plotera širine od 24,44 inča i najveće širine 60“. Pošto smo imali prilike da pogledamo i testiramo većinu modela vreme je da iznesemo i prve utiske.
Pored već poznatog 12‑bojnog sistema u kome su sadržane i osnovne boje crvena, zelena i plava, tako da poboljšani sistem LUCIA EX mastila drži prvo mesto po širini opsega boja koje se mogu odštampati (oko 90% pokrivenosti Pantone skale), tu je i redukovana potrošnja mastila i do 30% u odnosu na druge aktuelne konkurentske modele. A kad pomenusmo mastilo, nova serija donosi i veću gustinu pokrivenosti crne boje, bolju otpornost na ogrebotine i redukovani nepoželjni „bronz efekat“.
Da bi se slika odštampala, ispod haube je L‑COA procesor, zadužen da primi gigabajte podataka koji pristižu i zatim ih kompajlira, tj. pripremi za štampu. Kada dođe red na trku (=štampu), 12‑bojni Canon ploteri počinju paljbu iz impresivnih 30.720 mlaznica, od kojih svaka ispaljuje 4 pl mastila. Kombinovano sa novom bidirekcionalnom štampom u najvišem kvalitetu, sportski rečeno, Canon ostavlja ostale trkače za čitavu četvrtinu kruga (25%) iza sebe! Ovde se spisak inovacija koje je Canon ugradio u svoje nove foto-plotere ne završava – poslastice tek slede.
Kalibracija u centru uređaja
Zamislite sebe u ulozi direktora renomirane marketinške agencije koja je upravo sklopila veliki posao sa klijentom oko izrade i štampe poslovne dokumentacije sa novodizajniranim logotipom. Sve teče kao po loju dok vas u jednom trenutku klijent ne pozove i kaže: „Dobio sam odštampane materijale, ali ovo nije ta boja koju smo dogovorili za logo“. Ako u ovakvoj situaciji nemate potpisan proof ili ste kupcu pokazali loš otisak, a po Pantone skali je to nešto drugo, posao meseca pretvoriće se u gubitak meseca!
Da se ovako nešto ne dešava pobrinuo se Canon modelom iPF 6450 sa spektrometrom SU‑21 (jedan moj kolega ga već zove „Suhoj 21“). Ovo je možda i najinteresantniji novitet na tržištu. Zapravo, u model imagePrograf iPF6450 je ugrađen robustan automatski foto‑spektrometar pomoću koga se može fino kalibrisati uređaj, podesiti boja u odnosu na upotrebljeni materijal bez obzira na to da li je upotrebljen Canon‑Oce ili materijal (papir, platno) nekog nezavisnog proizvođača. Spektrofotometar ima ugrađenu podršku (native support) za novi X‑Rite XRGA standard i 30% je brži od bilo kog konkurenta, a ako imate na nekoj drugoj lokaciji još Canon plotera, može i na njima da napravi profil, tako da ukoliko upotrebe isti materijal, mogu odštampati i isti otisak nezavisno od toga koji uređaj iz serije x400 koriste. Ova opcija zaista štedi vreme ako imate više plotera.
Svako ko je pokušao da uzastopno odštampa više kopija iste slike zna da je teško izvesti da se prvi i poslednji otisak ne razlikuju, a tu nastupa još jedan od Canon noviteta, jer je u ovu seriju plotera ugrađen sistem za kolornu kalibraciju tako da se postiže istovetan otisak na početku i kraju, a sam sistem fino dozira količinu mastila svaki put. Vredno je pomenuti i veliku memoriju: 384 MB plus hard‑disk od 250 GB obezbeđuju rad bez zastoja, a među sitnicama koje život znače tu su accounting softver za obračun utroška mastila i medija, koji mnogo znači kada otisak prodajete, te novi plug‑in‑ovi za Photoshop (wrap funkcija za canvas, podrška za direktan rad sa RAW formatima). Canon ploteri neće dopustiti da vam, usled nestanka neke od boja, fotografija bude odštampana do pola i tako uništena, već će za svaku fotografiju koju započne da štampa imati dovoljno rezerve mastila u međutanku.
Canon‑ova 12‑bojna serija se sastoji od četiri bazna modela (iPF 5100, 64×0, 8400 i 9400) od kojih bih prva dva preporučio foto‑radnjama, marketiškim agencijama i zaljubljenicima u fotografiju, a veća dva modela profesionalnim print studijima koji rade visokokvalitetne otiske, proof‑ove za produkciju i reprodukcije na platnu (Canvas), a nevernim Tomama koji su i pored svega rečenog ostali skeptici, preporučujem da probaju jedan iPF6450 sa spektrofotometrom koji je, odmah nakon evropske premijere, kupila renomirana foto‑radnja na Konjarniku, preko puta hotela „Srbija“.
Boris Tanacković
(Tekst objavljen u broju PC#198)