Evropska unija je navela šest tehnoloških kompanija koje su podložne strogim novim zakonima o konkurenciji

EU će prisiliti Apple da omogući vlasnicima iPhone-a pristup alternativnim prodavnicama aplikacija.

PCPress.rs Image

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft

Evropska unija je potvrdila prvih šest tehnoloških kompanija označenih kao “gatekeepers” koje će morati da se pridržavaju strogih novih pravila prema Zakonu o digitalnim tržištima (DMA) Evropske unije. Imena ovih kompanija verovatno su vam već poznata: Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft.

Evropska komisija (EC) je izvršni organ EU. Evropska komisija je napomenula da nakon procene da li određene kompanije ispunjavaju pragove u vezi sa prihodima, vrednošću i brojem korisnika, Samsung još uvek nije označen kao “gatekeepers”.

EC određuje da digitalne platforme mogu biti označene kao “gatekeepers” “ako pružaju važan prelaz između poslovanja i potrošača u vezi sa osnovnim uslugama platformi”. Kompanije označene kao “gatekeepers” sada imaju vremena do marta 2024. godine. Do tada kompanije imaju vremena da se pobrinu da njihove usluge budu u skladu sa DMA propisima.

Između šest kompanija, EC je odredila 22 osnovne digitalne platforme na koje se zakon odnosi:

Alphabet: Google oglasi, Google pretraga, Android, YouTube, Chrome, Google Maps, Google Play i Google Shopping

Pročitajte i:  Temu se suočava sa strožijim pravilima EU

Amazon: Amazon Marketplace i Amazon oglasi

Apple: iOS, App Store i Safari

ByteDance: TikTok

Meta: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Meta Marketplace i Meta oglasi

Microsoft: LinkedIn i Windows

DMA propisuje da “gatekeepers-ine smeju favorizovati svoje usluge u odnosu na ponude konkurenata. Takođe, ove kompanije ne smeju zadržavati korisnike unutar svojih ekosistema. Moraju dozvoliti trećim stranama da interoperabilno rade sa njihovim uslugama u određenim situacijama.

Microsoft i Apple tvrde da, uprkos ispunjenju pragova koje je EC postavila, Bing, Edge, Microsoft Advertising i iMessage ne ispunjavaju kriterijume. Kompanije navode da te usluge ne bi trebale da se pridržavaju DMA zakona. EC je u svakom slučaju otvorila istraživanje tržišta da bi pregledala tvrdnje ovih kompanija.

U međuvremenu, EC napominje da iPadOS ne ispunjava pragove, ali je otvorila istraživanje tržišta kako bi utvrdila da li bi trebalo da bude označen kao osnovna digitalna usluga. Gmail, Outlook i Samsung Internet Browser jesu ispunjavali pragove, ali su njihovi vlasnici (Alphabet, Microsoft i Samsung) uspešno ubedili EC da nijedna od ovih usluga ne ispunjava kriterijume za “gatekeepers” za osnovne digitalne usluge.

Pročitajte i:  Tesla povećava cene za evropski model 3 

Ova pravila će verovatno najviše uticati na Apple

Kompanija je pokušavala da održi zid oko ekosistema iOS-a, uprkos naporima za instaliranje aplikacija trecih strana na iPhone-ima tokom godina. Prethodni izveštaji ukazuju da će Apple dozvoliti prodavnicama trećih strana instaliranje aplikacija putem sideload opcije u iOS-u 17. Naravno više ćemo saznati o tome naredne nedelje kada kompanija održi svoj jesenji događaj za iPhone. Microsoft (konkretno Xbox) i Epic Games su među kompanijama koje pripremaju svoje vlastite prodavnice mobilnih aplikacija za slučaj da zid oko iOS-a padne.

Takođe, Apple se do sada opirao naporima Google-a. Google je želeo da ubedi Apple da podrži standard za razmenu poruka RCS. Apple veoma dobro razume vrednost iMessage-a i plavih tekstualnih balona. Međutim, ako EC označi iMessage kao prelaz, Apple bi mogao biti prinuđen da sarađuje sa RCS i drugim servisima za razmenu poruka.

Takođe, Apple je saopštio da ga zabrinjavaju rizici po privatnost i bezbednost koji mogu proisteći iz usklađivanja sa DMA zakona. “Naš fokus će biti na tome kako da ublažimo ove uticaje. Nastavićemo da pružamo najbolje proizvode i usluge našim evropskim korisnicima”, navodi kompanija.

Pročitajte i:  Tesla povećava cene za evropski model 3 

Ako “gatekeepers” ne bude poštovao pravila DMA, moglo bi doći do ozbiljnih posledica. EC može kazniti kompanije sa maksimalno 10 odsto od njihovog globalnog prometa. Ta kazna može da se poveća na 20 odsto ako kompanije nastave da krše pravila. EC je takođe sebi dala ovlašćenje da natera kompaniju da proda posao i da joj zabrani kupovinu srodnih usluga u slučajevima sistematskog kršenja DMA.

Izvor: Engadget

Facebook komentari: