(Ne)stvaran svet oko nas
Project Glass skrenuo je pažnju najšire javnosti na proširenu stvarnost. Da li ćemo uskoro šetati ulicama sa naočarima kroz koje nećemo videti (samo) ono što se dešava u okolini?
Početkom aprila Babak Parvitz, Steve Lee i Sebastian Thrun, istraživači Google‑ove laboratorije obavijene velom tajne (Google X), objavili su da rade na konceptu Project Glass. Vest je propraćena kratkim YouTube videom koji demonstrira funkcionalnost naočara s transparentnim ekranom, kojima se komanduje glasom i čija je osnovna namena proširena stvarnost (augmented reality, AR). Naslov pomenutog videa je „Jednoga dana…“ i on pokazuje kako tehnologija može da bude još prisutnija u našim životima korišćenjem hardvera koji spada u kategoriju wearable computing i omogućuje korisniku da istražuje svet oko sebe i to podeli s drugima koristeći neke od Google servisa.
Naočare sa ekranom
Prikazano je kako se informacije pojavljuju na transparentnom ekranu naočara: korisnik proverava svoje dnevne obaveze i vremensku prognozu dok priprema jutarnju kafu, zatim čita e‑mail i diktira poruku dok doručkuje, izlazi na ulicu i dok prilazi metro stanici, virtuelni asistent ga obaveštava da je linija metroa u prekidu, pa se pojavljuje mapa kako da pešice stigne do odredišta.
Šetajući ulicama Njujorka, vođen navigacijom, zastaje pored plakata za koncert omiljene muzičke grupe i diktira virtuelnom asistentu da ga podseti da kupi ulaznice. Zatim ulazi u knjižaru i pita svog virtuelnog asistenta gde je muzička literatura, onda ga indoor navigacija vodi do police na kojoj je knjiga koju želi da kupi. Konačno prima video‑poziv devojke s kojom razgovara i kojoj šalje ono što trenutno vidi – zalazak sunca na Hadsonu dok joj svira pesmu na ukuleleu.
Video je postao hit na Internetu, mnogi su ostavljali pozitivne komentare i postavljali pitanje kada će ovako nešto biti u prodaji, pojavilo se i nekoliko parodija (na temu sličnog Microsoft‑ovog proizvoda), ali i nekoliko „uradi sam“ prototipa. Jedan entuzijasta iz Oksforda je napravio funkcionalnu verziju koristeći Vuzix naočare, dve HD Web kamere, slušalice, mikrofon, Adobe AIR funkcionalnosti i softver za prepoznavanje glasa Dragon Naturally Speaking.
Virtuelni sloj slike
Proširena stvarnost je, ukratko, dodatni vizuelni sloj informacija povezan s vašom trenutnom lokacijom, koji se pojavljuje zajedno sa stvarnošću koju vidite. Sebastian Thrun, jedan od istraživača koji rade na Project Glass, inače profesor robotike i veštačke inteligencije na Standord‑u, poznatiji je kao vođa projekta Google self‑driving car. Automobil, koji je već prešao više od 200.000 km tokom testiranja u Kaliforniji, koristi informacije iz Google Street View, a softver kombinuje informacije koje sakupljaju kamere i senzori u vozilu, radar na vrhu vozila i senzori na točkovima kako bi odredio tačnu poziciju vozila i kontrolisao njegovo kretanje.
Na našim telefonima i tabletima se pojavljuje sve više aplikacija koje podržavaju proširenu stvarnost. Na ovogodišnjem Mobile World Congress‑u jedna od najinteresantnijih sesija bila je ona posvećena inovacijama u okviru koje je organizovano takmičenje startup kompanija na kome je pobedio Blippar, aplikacija za proširenu stvarnost. Blippar je prva mobilna augmented reality i image recognition platforma koja omogućuje kreiranje interaktivnih bilborda, magazina, pakovanja proizvoda. Mnoge kompanije u Velikoj Britaniji već koriste Blippar prilikom oglašavanja. Prisustvovao sam demonstraciji aplikacije na primeru kampanje čuvenog svetskog proizvođača kečapa. Kada se pakovanje kečapa pogleda kroz Blippar aplikaciju, umesto etikete se pojavljuje knjiga s receptima jela i prevlačeći prstom moguće je listati recepte. Takođe je demonstrirana aplikacije poznatog proizvođača automobila, gde je njihov novi model bio izložen, a kada se pogleda kroz Blippar, pojavljuje se devojka koja sedi u vozilu.
Sledeći koraci
Ideja kombinovanja kompjuterski generisanih informacija i grafika u fizičkom svetu je počela da se realizuje tek nedavno kroz pomenute aplikacije za smartfone i tablete, sledeći korak će biti uređaji poput Google Project Glass, tankih AR naočara i hologramskih ekrana, a do sredine ovog veka imaćemo proširenu stvarnost u kontaktnim sočivima.
Mogućnosti primene proširene stvarnosti su ogromne. AR se već koristi u američkoj vojsci kako bi vojnici tokom operacija dobijali informacije koje njihova čula možda ne mogu da prime. Slično kompjuterskim igrama, vojnik na transparentnom ekranu AR naočara vidi informacije o tome koliko municije mu je ostalo i o svojoj poziciji, prikazane kroz 3D overlay mapu. Jedna od funkcija ovih naočara je i thermal vision.
“Smrtnicima“ su na raspolaganju aplikacije za smartfon i tablet kao GeoVector, Layar, Metaio, Quest Visual, Shotzoom, Viewdle, Total Immersion, Google Goggles. Goggles prepoznaje sliku uslikanu kamerom telefona tako što je upoređuje sa slikom u Google bazi podataka i tako je moguće npr. uporediti cenu nekog proizvoda s najpovoljnijom cenom na Internetu ili dobiti sve istorijske informacije o nekoj građevini ili spomeniku. Još jedna zanimljiva AR aplikacija koristi prepoznavanje slika i Google Translate da bi prevela znake ispisane na nekom stranom jeziku – dovoljno je samo pogledati kroz AR aplikaciju.
Jedna od primena Project Glass‑a bila bi upoznavanje neke osobe. Istog trenutka znali biste da li na socijalnim mrežama imate zajedničke prijatelje i dobili još mnogo drugih podataka koristeći face recognition. Još jedna primena programa za prepoznavanje lica za zaboravne: ako ste nekoga upoznali pre nekoliko godina a ne sećate se kako se ta osoba zove, virtuelni asistent će vas podsetiti. Ili ćete prošetati gradom i videti kako su ulice izgledale pre 10 godina.
Primene u industriji se takođe razmatraju. Zamislite uputstvo za upotrebu neke složene mašine gde se objašnjavaju funkcija i pozicija određenog dela mašine kada se on pogleda kroz AR aplikaciju. Koristeći kombinaciju AR i 3D senzora kao Microsoft Kinect moguće je imati virtuelnu tastaturu koja lebdi u prostoru pored nas, slično onoj koju je Tom Cruise koristio u filmu Minority Report. Istražuju se i primene u medicini, sportu, kao i u zabavi (uključujući i zabavu za odrasle). Ostaje nam da vidimo koje će primene proširene stvarnosti ući u našu svakodnevicu. Pred AR tehnologijama je izazov da se pronađu primene koje rešavaju stvarne probleme i omoguće nešto fundamentalno novo, korisno i jedinstveno. Jedno je sigurno: vrlo brzo videćemo svet drugačije. Pripremite se.
Draško Drašković