Neke nove banke
Računari i mobilne tehnologije okupirali su banke, ali u njima i dalje postoje gužve, dugački redovi, papiri, potpisivanje više dokumenata… Korisnici žele nešto novo, moderno i brže – neke nove banke koje će papirologiju zameniti kliktanjem po ekranu mobilnog telefona
Informacione tehnologije odavno su počele da se pojavljuju i u finansijskom sektoru. U početku bojažljivo, ali danas sve više. Neki skeptično gledaju na to, dok se drugi pitaju da li je moglo (trebalo) i brže. Kao u svakoj industriji, i korisnici određuju kada tehnologiju treba unaprediti i ponuditi nešto novo. S dolaskom novih generacija koje rastu s računarima, Internetom i mobilnim telefonima pojavila se i želja da se što više obaveza i poslova obavi iz fotelje, s posla ili iz kafića.
Ekspanzija računara i mrežnih tehnologija otvorila je mogućnost za elektronsko bankarstvo, a s razvojem mobilne telefonije i pametnih (smart) verzija, mogućnost i za mobilno bankarstvo. Do pre nekoliko godina samo poneka banka imala je svoju aplikaciju za mobilno bankarstvo da bi ih od prošle godine imale gotovo sve, i to najmanje dve, za Android i za iPhone smartfone. Aplikacije za Windows Phone i druge operativne sisteme i dalje su retke, shodno zastupljenosti ovih uređaja na tržištu.
I pored postojanja elektronskog i mobilnog bankarstva, veliki broj korisnika misli da je bezbednije ako odu u banku, sačekaju red i usput, kad su već tamo radi potpisivanja nekog novog ugovora ili preuzimanja platne kartice, podignu novac ili plate pristigle uplatnice. Koliko god se nastoji da se korisnicima ponude online usluge, kao i obavljanje kupovine bez novca i smanji njihov dolazak u poslovnice, banka ih i dalje zove, ako ni zbog čega drugog, ono zbog kredita, rata, potpisa ili nečeg sličnog.
Korisnici su sada više nego ikada spremni da prihvate nešto novo, moderno i brže u bankarstvu, jer ih i čekanje od nekoliko milisekundi da se telefon otključa nakon unosa lozinke čini nervoznim, a kamoli pomisao da treba da odu do banke. Na dobitku nisu samo korisnici već i banke, jer optimizacijom svog poslovanja i uvođenjem usluga koje se mogu obaviti bez dolaska umanjuju i svoje troškove.
Online bankarstvo
Telenor banka otišla je korak dalje i, pored već dobro poznatih bankarskih usluga, ponudila još nešto. Tekući račun, štednja i kredit ne bi bili ništa novo u ponudi da nisu osmišljeni na moderan način i u skladu s tehnološkim razvojem. Fizički kontakt s bankom imaćete samo jednom, kad otvarate račun. Proceduru inicirate online, bez obzira na to da li je radni dan a onda zbog zakonskih ograničenja morate da odete do neke od Telenorovih poslovnica i potpišete dokumente. Ako to zvuči komplikovano, zatražite da vam banka pošalje ugovor kurirskom službom; potpisaćete ga kod kuće ili na radnom mestu, kurir će ga vratiti u banku i… za sve dalje dovoljan vam je mobilni telefon ili računar.
Broj tekućeg računa možete sami da izaberete, pa on, recimo, može biti jednak broju vašeg mobilnog telefona. Platnu karticu nećete odmah dobiti već ćete sačekati par dana da ona stigne na kućnu adresu. Ako hoćete, možete jednostavno podneti zahtev i za „3u1“ kreditnu karticu, koja obuhvata revolving, refinansiranje i plaćanja.
Mobilna aplikacija Telenor banke omogućava prenos novca korisniku navođenjem njegovog ili njenog broja telefona ili e‑mail adrese. Slanje novca je dostupno 24/7, jer se može uraditi klasično na broj računa, ali i na broj telefona ili e‑mail primaoca. Prenos može da bude automatski ako je broj mobilnog telefona ili e‑mail primaoca registrovan i povezan s računom u Telenor banci. Ukoliko to nije slučaj, primaocu će biti poslato uputstvo kako da podigne svoj novac online i prebaci ga na željeni račun.
Pored elektronskog i mobilnog bankarstva i plaćanja računa bez provizije u bilo kom trenutku, pojednostavljeno je i slanje, odnosno primanje novca iz inostranstva. Da biste preuzeli novac koji vam je poslat, nije potrebno da idete u banku, već samo da svratite do nekog od Telenor bankomata i tamo podignete pristigle pare… i to u dinarima ili evrima, po želji.
Često postavljano pitanje u vezi sa online bankarstvom jeste da li je ono bezbedno. Kada je reč o novcu, nikada se ne može tvrditi da je nešto 100 posto sigurno, ali možemo reći kako je daleko bezbednije od klasičnog bankarstva i nošenja gotovine ili cele plate u novčaniku.
Kada se govori o bezbednosti, treba napomenuti da preko aplikacije možete odabrati ili izmeniti PIN (izaberite broj koji ćete lako zapamtiti), aktivirati, blokirati ili zameniti MasterCard karticu, kao i kontrolisati potrošnju i u realnom vremenu pratiti status svih transakcija. Takođe, možete koristiti i beskontaktno plaćanje u zemlji i inostranstvu, kupovati putem Interneta i plaćati robu i usluge na PoS terminalima, a transakcije su potpuno bezbedne zahvaljujući naprednim tehnologijama zaštite 3D Secure i Chip & PIN.
Pored doprinosa u bezbednosti, ovde se vidi i doprinos u efikasnosti i uštedi koja se postiže ako se ne ide često u banku, ne čekaju redovi i ne plaća provizija na svaku uplatnicu.
Bezbedno i uvek dostupno
Biti bliži korisnicima i optimizovati svoje poslovanje samo su neki od ciljeva koje moderno bankarstvo nastoji da ispuni. Kako bi sve ovo bilo moguće, neophodna je kvalitetna i stalna podrška informatičkog sektora. Da bi se omogućilo bezbedno pružanje online usluga, veoma je važno da banka uspešno implementira rešenja koja će postići adekvatnu tajnost i integritet informacija koje se prenose, a 24/7 dostupnost podataka.
Tajnost se postiže primenom kvalitetne zaštite i novih kriptoalgoritama koje je gotovo nemoguće razbiti u dogledno vreme. Time je potpuno onemogućen pristup i uvid u komunikaciju neovlašćenim osobama.
Iako je tajnost podataka veoma važna, za kompletnu bezbednost transakcija i komunikacije između banke i korisnika potrebno je garantovati i potpuni integritet podataka. Integritet podataka podrazumeva da se podaci o stanju računa i transakcijama ne mogu menjati bez adekvatnog procesa autorizacije. Dobrom implementacijom bezbednosnih rešenja i pravilnim upravljanjem ključevima, postiže se adekvatna zaštita, a onemogućava lažno predstavljanje neautorizovanih pojedinaca i krađa identiteta korisnika. Na ovaj način postiže se i neporecivost, što je vrlo bitno u slučaju eventualnih sporova. To znači da ni banka ni korisnik ne mogu da poreknu prijem, odnosno slanje transakcije. Online trgovanje, bilo u vidu elektronskog ili mobilnog bankarstva, postiže i tajnost i autentičnost i neporecivost, a sve to koristeći tehnologiju digitalnog potpisa i šifrovane komunikacije.
Dostupnost 24/7 online servisa, odnosno da korisnici imaju evidenciju u stanje svog računa, obavljene transakcije, preostale rate kredita, kao i druge pogodnosti, danas je veoma važna. Korisnici nisu uvek u mogućnosti da dođu do banke, ali žele da na najlakši način upravljaju svojim troškovima i plaćaju pristigle račune. Sada, u svetu modernog bankarstva i to je moguće.
Fleksibilnost Telenor kartice
Preko mobilne i Internet aplikacije korisnici mogu, u skladu sa svojim potrebama, da podešavaju limite na Telenor platnoj kartici. Svaki korisnik za svoju karticu i odgovarajući tekući račun ima predefinisana podešavanja za broj i ukupan iznos dnevnih ili mesečnih transakcija na PoS terminalu, bankomatu i Internetu. Svaka od ovih vrednosti može da se izmeni (poveća ili smanji) ili iz bezbednosnih razloga privremeno blokira. Treba napomenuti da postoje i predefinisane vrednosti za maksimalne dnevne i mesečne limite koji se, shodno potrebama, mogu izmeniti.
MasterCard SecureCode
Usluga SecureCode bazirana je na 3D Secure standardu i osigurava dodatnu bezbednost prilikom Internet kupovine MasterCard platnim karticama. Ova usluga pomaže u zaštiti od neovlašćene upotrebe MasterCard registrovane kartice korisnika prilikom realizacije Internet transakcije. Usluga je omogućena na svim Internet prodajnim mestima koja su uključena u MasterCard SecureCode program i imaju istaknut odgovarajući logotip. Prilikom plaćanja na ovim portalima, pojaviće se prostor za unos jednokratne lozinke, koja se šalje na telefon korisnika registrovan u banci. Nakon uspešne autorizacije, korisnik može nastaviti sa bezbednom kupovinom.
(Objavljeno u časopisu PC#230)