PC Press: IT optimizam
Informatičari su poznati optimisti, čak i kada IT tržište beleži dvocifreni pad u odnosu na isti period prošle godine. Optimizam je bolji ambijent za rad, a nekoliko najnovijih događaja iz naše stvarnosti ga pothranjuju… — Dr Nikola Marković
Republički zavod za statistiku je po četvrti put uradio istraživanje o upotrebi IC tehnologija u Srbiji. Pokazalo se da na početku 2009. računar ima 46,8% domaćinstava u Srbiji, a pristup Internetu 36,7% odsto domaćinstava. Doktor Dragan Vukmirović, direktor Republičkog zavoda za statistiku, kaže da je za godinu dana korišćenje računara u domaćinstvima povećano za šest odsto, dok je upotreba Interneta povećana za 3,5 odsto. I dalje postoji informacioni jaz između urbanog i ruralnog dela Srbije: u gradovima je stopa rasta četiri puta veća nego u ruralnim delovima zemlje. Gotovo sve firme (97,8% preduzeća) koriste računare u svom poslovanju, Internet priključak ima 94,5% kompanija a 67% preduzeća ima Web sajt. Kratko rečeno, ostvaren je rast primena IC tehnologija u Srbiji, ali i dalje za oko 40% zaostajemo za razvijenijim članicama EU.
Elektronski sertifikati
Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo je u septembru akreditovalo sertifikaciono telo Privredne komore. Đuro Vojnović, direktor Centra za informatiku i elektronsko poslovanje, kaže da Privredna komora Srbije već prima zahteve za izdavanje elektronskih sertifikata. Sva preduzeća koja su članovi Privredne komore Srbije počev od 19. oktobra dobijaju besplatno sertifikat i čitač smart kartice.
Kvalifikovani elektronski sertifikat će se koristiti za potpisivanje dokumenata, pristup bezbednim Web sajtovima i drugim online sadržajima, transakcije elektronskog poslovanja, proveru kvalifikovanog elektronskog potpisa, te za šifrovanje i dešifrovanje elektronskih dokumenata.
U Privrednoj komori su spremni za pokretanje servisa u kojima će se koristiti kvalifikovani elektronski potpis za prijavu i odjavu zaposlenih, prijavu PDV‑a, podnošenje završnih računa, nabavke preko Interneta i dostavljanje statističkih izveštaja.
Elektronski šalter
Najavljena je velika reorganizacija državne uprave i lokalne samouprave i u susret tom procesu realizovano je više uspešnih projekata e‑uprave. Vlada je 1. oktobra 2009. usvojila Strategiju razvoja e‑uprave, od juna 2009. održavaju se elektronske sednice vlade, a Republički zavod za informatiku i Internet radi na nadgradnji portala e‑Uprava, koji treba da bude centralno mesto za pristup elektronskim servisima javne uprave.
Skromna verzija portala već postoji na adresi www.euprava.gov.yu (kada će preći na .rs domen?) i tu se mogu videti nazivi usluga, nadležni organi i potrebni uslovi za dobijanje pojedinih uverenja i potvrda. Portal je sadržinski, funkcionalno i tehnički nepotpun i zato se radi na njegovoj nadgradnji. Treba obezbediti pristup svim uvedenim elektronskim servisima u državnoj upravi i lokalnoj samoupravi, elektronsko podnošenje zahteva i viši nivo interaktivnosti između građana i uprave.
Damir Baralić, direktor Republičkog zavoda za informatiku i Internet, kaže da će portal e‑Uprava biti elektronski šalter na Internetu. Građani i pravna lica će nakon pristupanja i elektronske identifikacije moći da postavljaju upite, popunjavaju formulare, elektronski plaćaju takse, prate tok rešavanja svog predmeta i na kraju na svom računaru dobiju traženi dokument. Ova faza razvoja portala se završava do kraja 2009. godine, a nakon toga se uvode novi servisi. Prema usvojenoj Strategiji razvoja elektronske uprave do 2013. godine, građani treba da imaju na raspolaganju najmanje 12, a pravna lica osam elektronskih servisa.
ICT uspesi
Agencija za privredne registre (APR) je postala vodeća institucija u razvoju savremenih servisa za privredu. Razvijen je informacioni sistem za objedinjen prijem zahteva na šalterima APR, koji omogućuje bržu predaju zahteva i efikasniju obradu primljene dokumentacije za registraciju preduzeća. Preko sajta www.apr.gov.rs se mogu dobiti podaci o postupku registracije, preuzeti potrebni formulari, podneti elektronske prijave, gledati podaci o stanju predmeta i videti modeli osnivačkih akata.
Nakon podnošenja zahteva za registraciju firme, više se ne mora ići u Poresku upravu i Zavod za socijlno osiguranje, već se svi poslovi obavljalju elektronski, na osnovu prijave u APR‑u. Na ovaj način se štedi vreme, ubrzava postupak i podstiče privredna delatnost, a uštedi se i oko 300 miliona dinara godišnje.
Telekom Srbija je u okviru akcije e‑dukacij@ uveo Internet u skoro sve škole u Srbiji. Bez Interneta je ostao mali broj škola, zbog tehničkih prepreka koje će biti prevaziđene do kraja godine. Donacijama je prikupljeno i školama podeljeno 2.000 računara, a sada je u toku razmatranje inicijative da škole u Srbiji dobiju netbook računare, koji su pogodni za nastavu i pristup Internetu. Posle višegodišnjih odlaganja, Srbija će kraj 2009. završiti uvođenjem Interneta u sve škole.
Do svih pomenutih rezultata u informatizaciji došlo se u uslovima duboke ekonomske krize i uz veoma malo razumevanje većine političara i menadžera, koji malo shvataju da su doprinosi ove delatnosti ključni za izlazak iz krize.