Bluesky previše nejasan u vezi sa brojem korisnika za evropske regulatorne organe
Društvena mreža Bluesky još uvek nije dovoljno velika da bi bila klasifikovana kao “Vrlo velika online platforma”.
Konkurent X-a suočen je sa kritikama zbog toga što nije imenovao pravnog predstavnika
Takve platforme podležu posebnim obavezama prema Zakonu o digitalnim uslugama (DSA) u Evropi – ali Bluesky već ima problema sa usklađenošću sa zakonodavstvom. Bluesky krši pravila EU od februara, prema rečima portparola Evropske komisije, Thomasa Regniera. Države članice EU su zatražene da istraže ovu situaciju i sprovedu odgovarajuće mere usklađenosti. “Bluesky nije označen kao Vrlo velika online platforma (VLOP) prema Zakonu o digitalnim uslugama, jer ne ispunjava kvantitativni prag za ovu oznaku (45 miliona aktivnih korisnika mesečno u EU)”, rekao je Regnier i konstatova da zbog toga nije pod direktnim nadzorom Komisije.
Kompanija, koja je osnovana 2021. godine, još nije javno objavila broj mesečnih aktivnih korisnika u EU, što je deo problema. Ipak, nije daleko trenutak kada bi ova nova društvena mreža mogla dostići 45 miliona korisnika na globalnom nivou. Zvanično, Bluesky je prešao 13 miliona korisnika krajem oktobra 2024. godine, prema podacima startapa, bez preciziranja šta se tačno smatra aktivnim korisnikom. Međutim, neslužbeni broj, koji je izračunala softverska inženjerka Natalie Bridgers koristeći podatke od Bluesky developera, sugeriše da broj trenutno iznosi oko 22,5 miliona korisnika. Prema podacima usluge za analizu sajtova SimilarWeb, prošle nedelje je izveštavano: “U SAD-u, Bluesky je postavio novi rekord za dnevne aktivne korisnike mobilne aplikacije 16. novembra, sa 32,2 miliona”. Nedavni porast broja korisnika na Bluesky-u delimično se pripisuje odlasku sa društvene mreže Elona Muska X, nakon američkih predsedničkih izbora. Mastodon, decentralizovana, federisana društvena mreža (koja Bluesky nije), ima oko 9 miliona korisnika i oko 920.000 dnevnih aktivnih korisnika. U maju, Musk je tvrdio: “X ima 600 miliona mesečnih aktivnih korisnika, od kojih otprilike polovina koristi platformu svaki dan”. X, koji je VLOP prema DSA-u, izvestio je da ima 115,1 miliona prosečnih mesečnih aktivnih korisnika u EU.
Adam Mosseri, koji nadgleda Threads i Instagram za Meta-u, je početkom ovog meseca izjavio da je Threads dostigao 275 miliona mesečnih aktivnih korisnika. Ni Threads ni Muskov X ne pružaju podatke koji bi omogućili nezavisnu verifikaciju navedenih statistika o korišćenju.
Nedavno, stopa rasta korisnika na Bluesky-u fluktuira između 3,4 i 4 korisnika u sekundi prema Bridgersovim podacima. Pri brzini od 4 nova korisnika u sekundi, biće potrebno oko 65 dana da se doda još 22,5 miliona korisnika i dostigne 45 miliona korisnika širom sveta. Kada bi broj mesečnih aktivnih korisnika Bluesky u EU mogao da dostigne prag DSA od 45 miliona, teško je predvideti. Pre nego što to nastupi, Bluesky je pod pritiskom da ispuni obaveze koje već ima prema DSA-u – da objavi zvaničan broj korisnika u EU i imenuje pravnog predstavnika kako bi vlasti imale nekoga odgovornog.
“Bluesky, kao i sve online platforme u EU, mora da se uskladi sa opštim obavezama Zakona o digitalnim uslugama još od februara ove godine”, rekao je Regnier.
“Ovo uključuje obavezu da prijavi broj korisnika i imenuje pravnog predstavnika u EU. Pošto ovi podaci nisu javno dostupni na sajtu Bluesky-a, Komisija je zatražila od nacionalnih koordinatora za digitalne usluge da prikupe dodatne informacije i sprovedu DSA, jer svi oni mogu biti smatrani odgovornim nacionalnim organima u vezi sa Bluesky-em”.
Prvi korak u procesu prikupljanja informacija biće identifikacija pravnog predstavnika s kojim će se komunicirati. Zvaničnici takođe žele da članice EU utvrde da li i gde proizvođač aplikacije ima stvarne kancelarije unutar unije.
Izvor: Theregister