Izveštaj o auto-industriji u Srbiji: Elektrifikacija i razvoj kadrova kao prioriteti
Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova održala je u Sava centru godišnju konferenciju, na kojoj su predstavljeni trendovi u automobilskoj industriji, analize tržišta automobila i motocikala u Srbiji, ali i ciljevi Asocijacije za naredni period.
U 2024. godini, tržište novih vozila u Srbiji zabeležilo je rast prodaje od 10%, što predstavlja najbolji rezultat u poslednjih pet godina. Ovaj napredak je pozitivan signal, posebno u svetlu globalnih izazova sa kojima se automobilska industrija suočava. Sa druge strane, domaće tržište će u narednom periodu imati zadatak da uskladi poslovanje sa globalnim trendovima ubrzane elektrifikacije i integracije naprednih tehnologija. Prioritet za ekosistem biće da nastavi da deluje proaktivno na ovom polju, pre svega kroz destimulaciju uvoza vozila sa visokim emisijama i podsticanje uvođenja električnih modela.
Značaj bavljenja pitanjima Zelene agende i elektrifikacije istakao je i generalni sekretar Asocijacije, Boris Ćorović: “Iako je primetan rast prodaje novih vozila, uvoz polovnih vozila sa motorima euro 3 i euro 4, koji su označeni kao najveći zagađivači u 2024. godini, dvostruko je veći nego prodaja novih automobila. Takav trend obesmišljava pozitivne efekte subvencija za kupovinu električnih i hibridnih vozila, i to je pitanje kome će Asocijacija posvetiti posebnu pažnju”, naglasio je on.
Boris je sa prisutnima podelio i informacije o najprodavanijim brendovima i modelima: “U Srbiji je prošle godine prodato 27.862 novih automobila. Najprodavaniji brendovi su Škoda, Tojota, Folksvagen, a najprodavaniji modeli su Škoda Oktavia, Škoda Kamik, Tojota Jaris Kros”.
Pozitivnim rezultatima u Srbiji može da se pohvali tržište motocikala, skutera i ATV vozila. Članica Upravnog odbora Asocijacije, Jelena Janićijević, istakla je da ovo tržište u Srbiji beleži rast preko 15%, dostižući tržišta Slovenije i Hrvatske, sa perspektivom da u ovoj godini postane najdominantnije u regionu. Ovaj napredak ukazuje na sve veću popularnost dvotočkaša i ATV vozila među domaćim potrošačima, što dodatno doprinosi razvoju celokupne auto-moto industrije u zemlji.
Govoreći o zajedničkim ciljevima, Aleksandra Đurđević, predsednica Asocijacije, između ostalog je istakla razvoj ljudskih resursa. “Auto-industrija u Evropskoj uniji zapošljava čak 13,2 miliona ljudi, i to je čini značajnim stubom ekonomije. Kod nas, predstavništva velikih svetskih brendova i dilerske mreže zapošljavaju hiljade ljudi. Svi oni imaju pristup najnovijim tehnologijama, znanjima, mogućnost poseta centralama u inostranstvu, razmene primera dobre prakse i edukacije. Naš zadatak je da upoznamo mlade ljude i stručnjake sa ovim mogućnostima koje nude naše kompanije. Dobar primer je rad u servisu – danas ovaj posao podrazumeva perspektivnu profesiju u savremeno opremljenim okruženjima, rad sa inovativnim tehnologijama, robotizovanim rešenjima. Želimo da nastavimo da kroz različite programe poput Dualnog obrazovanja, podižemo vidljivost ovih profesija i mogućnosti koje one nude”, zaključila je predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Aleksandra Đurđević.
Učesnici su najavili i Međunarodni sajam automobila i Motopassion manifestaciju, koji će se održati od 20. do 26. marta, a na kome će biti predstavljene najnaprednije tehnologije u auto i moto industriji i najnoviji modeli različitih brendova.