PC Press: elektronske lične karte – od trača do istine
Mnogo se pričalo i pisalo o elektronskim ličnim kartama, ali je veliki deo tih informacija bio u potpunosti ili delimično netačan, što je izazivalo veliku konfuziju. Objasnićemo neke osnovne stvari i mogućnosti novih dokumenata…
Lična dokumenta, znamo, služe za identifikaciju njihovih nosilaca, pa je važno da budu jedinstveni, što se postiže na dva načina: posebnim procesom proizvodnje blanko medijuma koji treba da bude (gotovo) nemoguć za kopiranje i unošenje ličnih podataka nosioca u taj blanko medijum. Lična karta je dokument „izveden“ iz registra svih građana, čiji je jedinstveni identifikator JMBG (jedinstveni matični broj građana). I pored stalnih povika na razne mogućnosti zloupotreba i napada na privatnost, ne treba posebno objašnjavati potrebu svake države da ima kompletnu evidenciju svojih građana – bez toga bi nastao haos u svim domenima života i poslovanja. I države poput SAD i Velike Britanije, koje se često navode kao primeri zemalja koje nemaju lične karte (mada su sada u procesu uvođenja), imaju njen ekvivalent (u SAD to je vozačka dozvola), kao i ekvivalent JMBG‑a, a to je čuveni social security broj, jedinstveni broj socijalnog osiguranja. Dakle, samo su nazivi malo drugačiji.
Povremeno nailazim na pitanja koja se svode na „šta će nam uopšte lične karte?“ Da li želite da se neko (obično zlonamerno) predstavlja kao vi, da, recimo, može da pristupi vašem bankovnom računu, otvori bankovni račun ili firmu na vaše ime, prijavi da ste umrli, odvede vaše dete iz vrtića ili škole, da se leči na vaše ime, da budete uhapšeni umesto nekog drugog? Da ne pominjemo impersonalizaciju na Internetu, o čemu slušamo već par decenija. Mogućnosti zloupotrebe su velike i za običnog čoveka često šokantne, ali su deo realnosti. Kreatori „pretposlednjih“ ličnih karata sigurno nisu mogli da sagledaju dokle će dogurati tehnika, niti čime će sve raspolagati fizičko lice današnjice, što kao posledicu ima relativno jednostavnu i jeftinu mogućnost kopiranja lične karte.
Nova lična dokumenta su definitivno potrebna, i moraju biti takva da se ne mogu praviti „na svakom ćošku“, kopirati ili izdavati sa netačnim informacijama, čak ni od strane zaposlenih u ovlašćenoj ustanovi koja ih izdaje. Dokumenta, u skladu sa današnjim načinom života, moraju obezbediti pouzdanu identifikaciju i kada „sa druge strane“ ne sedi službenik, već ste za računarom.
Proizvodnja lične karte
Aspekte novih ličnih karata ćemo najlakše obuhvatiti ako objasnimo proces njihove proizvodnje. Zbog velikog napretka tehnike, bilo kakve papirne varijante kao osnovni materijal za proizvodnju ličnih dokumenata više ne dolaze u obzir – sva nova dokumenta u svetu prave se u obliku i dimenzijama platnih kartica. Standardizacija dimenzija i oblika je važna, jer se sve više koriste sa mašinama za razne namene (npr. čitači kartica, bankomati i univerzalni kompjuterski „kiosci“). Izuzetak je za sada pasoš, koji iz praktičnih razloga (vize i nedostatak savremene infrastrukture na graničnim prelazima) mora da ima papirne strane.
Materijal koji se nametnuo kao najbolji izbor za osnovu elektronskih dokumenata današnjice je polikarbonat, koji ima neke osobine keramike, a proizvodi ga svega nekoliko kompanija u svetu. Savremena lična karta ima telo od desetak slojeva polikarbonata, od kojih su neki odštampani osnovnim obrascem, pa je postupak proizvodnje vrlo složen. Da sve bude komplikovanije, postoji razlika zavisno od toga da li je izabran dokument sa čipom ili bez njega – onaj sa čipom nema polje na kome se nalazi adresa prebivališta, što je za rezultat imalo zvaničnu obavezu svih ustanova koje rade sa ličnim kartama da nabave čitače kartica.
Bilo je mnogo spekulacija u vezi s mogućnošću (ne)željenog očitavanja ovakvih dokumenata. S obzirom na to da je u pitanju kontaktni čip, nema načina da se očitavanje izvrši sa daljine – za čitanje sadržaja kartica se mora „ubosti“ u čitač. Čip koji se koristi na ličnim dokumentima spada u najzaštićenije uređaje koji su ikada napravljeni i zadovoljava najrigoroznije svetske kriterijume (CC EAL 5+ standard, ima više elemenata zaštite pristupa čipu i kriptografske kontrole).
Čak i u svim novim (elektronskim) pasošima, glavna strana (na kojoj su lični podaci nosioca) je napravljena od polikarbonata. Kad smo već kod elektronskih pasoša, napomenimo da su oni drastično različiti u odnosu na elektronske lične karte, ne samo izgledom već i elektronski – čitaju s beskontaktnim uređajima Lične karte poseduju skup elemenata zaštite čipa koji se između ostalog zasniva na simetričnim i asimetričnim kriptografskim protokolima i ograničenju pristupa podacima. Ovi elementi zaštite pažljivo su projektovani da bi se obezbedila zahtevana sigurnost uz praktičnost upotrebe. Ovakvi sigurnosni mehanizmi odabrani su, između ostalog, iz savremenih specifikacija i potreba koje propisuju svetske organizacije koje se bave pitanjima ličnih karata, elektronskih pasoša i platnih (bankarskih) kartica sa čipom. Više o tome pisaćemo u nekom od sledećih brojeva.
Proces proizvodnje i izdavanja elektronskih dokumenata prati evidencija svakog parametra, koja ne dozvoljavaja malverzacije, ni ljudi koji su u direktnom kontaktu sa proizvodnim procesom, niti onih van njega. S obzirom na osetljivost operacije, svaka „blanko kartica“ dobija serijski broj pre nego što izađe iz mašine, a one sa čipom dobijaju i serijski broj čipa, u potpuno automatizovanom procesu. Na taj način se u svakom trenutku zna gde se koja kartica i čip nalaze, i zajedno sa njenim statusom evidentiraju se u posebnim bazama podataka. Ove informacije se upotpunjuju sa svakom promenom statusa kartice, uključujući i njeno uništenje (u slučaju da ne prođe kontrolu kvaliteta, ili one kojoj je istekao rok važenja), čime se eliminiše mogućnost manipulisanja škartom.
Postoji puno pasivnih komponenti zaštite ličnih dokumenata, a svaka država sama bira one za koje smatra da su joj potrebni i dizajnira odgovarajuće grafičke elemente. Naše lične karte ih imaju desetak, među kojima su kinegram (vrsta holograma), giljoš (mnoštvo tankih krivih linija u različitim bojama koje zajedno daju kompleksnu sliku u pozadini, odštampanu u veoma visokoj rezoluciji), MLI (višestruka laserska slika), ghost image (umanjena originalna slika nosioca u crno‑beloj tehnici)…
Na poleđini lične karte je i trolinijska mašinski čitljiva zona (MRZ – Machine Readable Zone) sa ličnim podacima, koja je predviđena za skeniranje i pouzdano prepoznavanje karaktera (OCR – Optical Character Recognition). Na taj način, čak i ako ne postoji mogućnost čitanja podataka iz čipa, moguće je osnovne podatke pročitati mašinski i tako eliminisati prekucavanje, što se uglavnom sprovodi na graničnim prelazima.
Personalizacija
Kada osoba pokrene proceduru izdavanja nove lične karte, u MUP‑u se preuzimanju negovi ili njeni lični podaci, građanin se fotografiše (u odgovarajućoj kabini) i uzimaju mu se otisci oba kažiprsta, uz poređenje sa podacima koji su već u sistemu (ako postoje). Ovi podaci se smeštaju u odgovarajuće baze podataka i obrađuju, da bi se pripremili za smeštanje u buduća dokumenta u procesu personalizacije, koja se vrši u dve faze – vizuelnoj i elektronskoj.
U vizuelnoj, svi lični podaci, ghost slika, otisak prsta i potpis se upisuju laserom, i to na jednom od unutrašnjih slojeva kartice. Štampa se i slika lica u boji, posle čega sledi laminacija, koja sprečava grebanje spoljnih slojeva u toku upotrebe. Ukoliko lična karta poseduje čip, sledi takozvana elektronska personalizacija.
Sadržaj čipa je vrlo često bio predmet fantaziranja novinara. Zapravo, u njemu se nalaze isti podaci o nosiocu koje vidite na samoj ličnoj karti, plus adresa stanovanja, koja, ako se promeni, ne zahteva zamenu elektronskog dokumenta). Tu su i fotografija (u nižoj rezoluciji od odštampane) i minucije oba kažiprsta. Minucije su skupovi značajnih tačaka otisaka prsta, a proces njihovog dobijanja je jednosmeran – iz minucije ne možete dobiti originalni otisak.
Svi ovi podaci se digitalno potpisuju, što isključuje mogućnost neopažene promene podataka u čipu, jer je za validan digitalni potpis neophodna oprema koju ima samo organizacija koja vrši personalizaciju. U ranije objavljenim tekstovima „Put do sigurnih podataka“ (PC #128) i „Digitalni sertifikati“ (PC #129) opisani su mehanizmi koji se pri tom koriste.
Poslednje što se upisuje u čip su digitalni sertifikati i kriptografski ključevi, namenjeni digitalnom potpisivanju i šifrovanju podataka. Posebno je značajan ključ namenjen digitalnom potpisivanju, jer se on generiše u samom čipu lične karte i nikada ga ne napušta – operacija digitalnog potpisivanja obavlja se u samom čipu. On predstavlja još jedan važan faktor novih ličnih karata, a to je da su privatnost i identitet nosioca zagarantovani, jer ovaj ključ ne postoji čak ni u evidenciji izdavaoca ličnih karata.
Naravno, mora postojati i način zaštite nosioca u slučaju gubitka lične karte, što se rešava korišćenjem tajne šifre, tj. primenom uobičajene metode da nešto imate, a nešto pamtite. Na taj način, čak i ako neko (neovlašćeno) dođe u posed vaše lične karte, neće moći da vas impersonira elektronskim putem, kao što se radi sa platnim karticama.
Poslednji korak u proizvodnji i izdavanju elektronske lične karte je njeno pakovanje u zapečaćeni koverat, zajedno sa listom papira sa osnovnim podacima, kao i upisanom sistemski generisanom slučajnom šifrom (niz slova i brojeva) koja se mora uneti pri digitalnom potpisivanju ili drugim osetljivim operacijama. Ne treba isticati da je ovaj korak, u stvari, kraj potpuno automatizovanog procesa proizvodnje. Zapakovana dokumenta šalju se na mesta gde je predviđeno njihovo izdavanje nosiocima.
Čemu čip?
Do sada smo objasnili šta se u čipu nalazi, ali ne i kako sve on unapređuje ličnu kartu, osim što otežava kopiranje. Čip donosi dve glavne prednosti nosiocu – jedna je mogućnost pouzdane identifikacije putem Interneta, a samim tim i autorizacije različitih operacija. Druga je pretvaranje lične karte u univerzalni identifikacioni token, što omogućava da se upotrebljava za npr. kontrolu radnog vremena, pristup računaru i druge stvari za koje je do sada bilo normalno da se upotebljava posebna kartica (ili neki drugi token).
Autorizacija putem Interneta znači obavljanje mnogih operacija od kuće, sa posla ili sa bilo koje tačke na svetu. Prva primena, na koju smo već navikli, jeste elektronsko bankarstvo – šta će vam posebna kartica koja se posebno plaća, ističe posle nekog vremena i predstavlja još jednu stvar koju treba da nosite i o kojoj treba da mislite? Odmah zatim dolaze i postupci kao što su vađenje i produžavanja raznih potvrda i dokumenata, kao i predaje završnih računa, za koje sada mora da se ide u opštinu, MUP ili neko treće mesto, da se čeka u beskrajnim redovima, gunđa na šalterske radnike koji bi uvek „mogli to i brže“, izlazi sa posla i, generalno, gubi vreme.
Čak i kada dođete na neki šalter, uskoro više neće biti prepisivanja vaših podataka iz lične karte u računar, već će oni u trenutku biti prebačeni automatski, što pored ubrzanja eliminiše i mogućnost greške. Iako ima mnogo skeptika, mnogi projekti ovog tipa su već u pripremi, a prvi koji će biti pušteni u rad su servisi elektronske vlade. Zamislite koliko će se na taj način, kada servisi zažive, uštedeti vremena i živaca (dovoljno je da uporedite sa elektronskim bankarstvom). Da ne pominjemo postojeće inicijative na svetskom nivou koje omogućavaju upotrebu ličnih karata kao univerzalnih tokena za pristup svim nalozima koje pojedinac ima na Internetu – zbogom username i password.
Postoje i mnoge prednosti ovako sofisticiranih sistema u domenu suzbijanja kriminala. Recimo, kada policija ligitimiše neku osobu, odmah će proveriti da li je to lice iz nekog razloga traženo, na osnovu čega policajac odmah može da reaguje na pravi način. Nažalost, i izdavanje saobraćajnih kazni će biti mnogo brže…
Iskustva drugih zemalja
Prva država koja je primenila elektronske lične karte na čitavu populaciju je Estonija, koja je proces zamene počela još 2004. godine. Sve lične karte imaju čip i intenzivno se krenulo u uvođenje elektronskh servisa, koji su uštedeli vreme i novac kako ljudima tako i državi, kroz smanjenje troškova na potrošni materijal, koji su izuzetno veliki. Ne zaboravimo da u elektronskim transakcijama praktično nema papira, tonera za štampače… Primer Estonije su sledile Finska, Belgija i druge države.
Slovenija, koja je nešto kasnije počela sa uvođenjem elektronskih ličnih dokumenata, danas prednjači na evropskom i svetskom nivou, zahvaljujući pravilnom pristupu razvoju infrastrukture i prevođenju svih podataka u elektronski oblik, što omogućava vrlo jednostavno uvođenje svih potrebnih servisa. Nisu u pitanju samo elementarne usluge. Hoćete da dobijete dozvolu za izgradnju kuće? Nema razloga da ustajete sa stolice… sve ćete obaviti putem računara i servisa na Internetu! Sada predstavljaju primer svim zemljama kako treba raditi, da ne pominjemo velike privredne efekte koji proizilaze iz konsaltinga i projekata koje njihove firme rade u drugim zemljama. A kod nas se 2006. ljudi pitaju „zašto mi da budemo prvi?“ Eh…
Sa čipom ili bez njega? Apsolutno, sa! Nema razloga da se zazire od nečega što samo može da nam pomogne.
PC Press #147, Branko Nikitović
PS. Tekst je objavljen u časopisu PC Press #147, izdatom u septembru 2008. godine. U ovom trenutku (21. juli 2009. godine) nije nam poznato da bilo koja državna, javna ili privatna institucija koristi prednosti elektronskog čitanja ličnih karata u cilju bržeg i efikasnijeg rada sa strankama. (prim. ur.)