Apple i Facebook: Noćna mora za oglašivače
Izgleda da promene koje je Apple napravio kada je bezbednost korisnika u pitanju negativno utiče na developere i one koji se oslanjaju na reklamiranje preko Facebooka i drugih socijalnih platformi. Naime, prvi rezultati ukazuju na to da je čak 96% korisnika verzije iOS 14.5 odlučilo da ne dozvoli praćenje online ponašanja.
Apple je krajem aprila počeo sa primenjivanjem pravila pod imenom App Tracking Transparency, što znači da iPhone, iPad, te Apple TV aplikacije od korisnika moraju da traže dozvolu za praćenje aktivnosti na internetu. Promena je naišla na žestoke kritike od strane kompanija kao što je Facebook, budući da praćenje ponašanja korisnika služi za ciljani marketing, te pomaže da se korisnicima prikazuju reklame koje ih interesuju. Tvrdi se da će promena koju je napravio Apple uništiti male privatne biznise širom sveta, a Apple je na kritike odgovorio dodatnim promenama koje kompaniji vraćaju kontrolu nad tim kako se prikazuju reklame na iOS uređajima.
Proizvođač iPhone telefona već prodaje search ads za App Store, a u pitanju je usluga koja developerima omogućava da plate kako bi se našli u samom vrhu rezultata pretraživanja. Tako se u vrhu liste pretraga za “Twitter” trenutno nalazi TikTok, budući da je izdvojio više novca za reklamiranje u Apple prodavnici. Kompanija planira da u sekciju “suggested” u App Storeu doda još jedno polje koje će se prikazivati na kraju svakog meseca. U pitanju je odeljak koji će developerima omogućavati da plate da se reklame za njihove proizvode prikazuju na čitavoj platformi, ne samo u okviru povezanih rezultata pretraživanja.
Pomenuta proširenja su pouzdan znak da Apple planira da za sebe uzme veći deo marketing kolača. Industriju, čija je ukupna vrednost oko 350 milijardi dolara, trenutno vode Google i Facebook, ali bi to uskoro moglo da se promeni. Tome bi najpre mogao da doprinese novi softverski update – iOS 14.5 – koji već sprečava da se podaci o iPhone korisnicima prikupljaju bez njihovog jasnog pristanka. Očekuje se da većina korisnika i ubuduće neće deliti svoje podatke, što će zadati ozbiljan udarac načinu na koji mobilna reklamna industrija funkcioniše.
Nove izmene će sigurno uticati na budućnost online marketinga, a ostaje da se vidi da li će stradati samo prihodi velikih kompanija, ili pak i mala preduzeća čije zarade zavise od oglašavanja na društvenim mrežama.
Izvor: Ars Technica