Fleksibilnost i baterije za EV
Bajdenova administracija daje proizvođačima automobila malo slobode oko nekih strogih pravila u vezi sa kvalifikovanjem za vladin poreski kredit od 7.500 dolara.
Konačne smernice, koje su objavljene, daju automobilskim kompanijama dvogodišnje izuzeće od odredaba Zakona o smanjenju inflacije (IRA) sa namerom da diskvalifikuju EV sa mineralima iz baterija iz zemalja poput Kine, Rusije, Irana i Severne Koreje – tzv. „strani subjekti od interesa“ (FEOC).
Izuzeće se odnosi samo na minerale baterija „neizvodljivih za ulazak u trag“, poput grafita, koji često dolazi iz Kine. Ti materijali su izuzeti od pravila do 2027. godine, saopštilo je Ministarstvo finansija.
Ostala ograničenja u vezi sa rasprostranjenijim mineralima, kao što su litijum, nikl i kobalt, stupiće na snagu u januaru 2025. EV baterije sa mineralima poreklom iz Kine, na primer, neće ispunjavati uslove za kredit od 7.500 dolara.
Autoindustrija je naterala administraciju da povuče restriktivnija pravila poreskog kredita o mineralima u tragovima, tvrdeći da bi bilo gotovo nemoguće ispuniti ih prema prethodnom vremenskom okviru.
„Zamislite EV koji je u skladu sa svim zahtevima IRA kvalifikovanosti, ali je izbačen iz programa zbog tragova kritičnog minerala iz FEOC-a?“ John Bozzella, izvršni direktor Alijanse za automobilske inovacije, koja predstavlja većinu velikih automobilskih kompanija, rekao je u saopštenju. „To nema smisla – posebno kada uzmete u obzir ogromne investicije koje proizvođači automobila i dobavljači ulažu u domaću proizvodnju električnih vozila.”
Bez obzira na to, konačna pravila će verovatno preplaviti listu kvalifikovanih vozila, primetio je Bozzella. Danas postoji oko 114 EV modela dostupnih za kupovinu u SAD. Od tog broja, samo 13 se kvalifikuje za pun kredit, dok još devet ima pravo na polovinu kredita od 3.750 dolara.
Takođe postoje ograničenja prihoda za kupce i stroga pravila za vozila i akumulatore. Električna vozila moraju biti proizvedena u Severnoj Americi da bi se kvalifikovala, a cena je ograničena na 55.000 dolara ili manje za limuzinu i 80.000 dolara ili manje za SUV ili kamion.
Smernice takođe finalizuju pravila za dilere koji nude kredit kao trenutni rabat kupcima na mestu kupovine. Ministarstvo finansija je saopštilo da se ta odredba pokazala izuzetno popularnom, napominjući da je više od 100.000 kupaca do sada ove godine dobilo kredit kao instant popust.
Lizing ostaje atraktivna opcija za kupce automobila koji žele da se koriste električnom energijom. Većina čisto električnih i plug-in hibridnih vozila, bez obzira na poreklo materijala baterije ili gde je vozilo proizvedeno, ispunjavaju uslove za puni poreski kredit od 7.500 dolara ako su iznajmljeni. To je zato što se vozila na lizing smatraju vozilima u komercijalnom vlasništvu. Finansijska odeljenja automobilske kompanije traže kredit u ime kupca i koriste ušteđevinu da smanje cenu lizinga.
Bidenova administracija je prihvatila usvajanje električnih vozila kao glavni deo svoje politike klimatskih promena, a istovremeno se trudila da skrene lanac snabdevanja iz Kine, koja čini oko 70 odsto globalne proizvodnje baterija za EV.
Nekoliko kompanija je reklo da će izgraditi nove fabrike u Severnoj Americi, uključujući nove rudarske operacije. Ali te fabrike i rudnici će potrajati godinama. A u međuvremenu, proizvođači automobila postaju hladni oko novca koji su posvetili proizvodnji električnih vozila jer potražnja počinje da se hladi.
Izvor: TheVerge