Tjuringov test: Pametna je ona mašina koja govori kao čovek
Prema Tjuringovom testu neka mašina je inteligentna ako uspe da nas tokom razmene tekstualnih poruka prevari da je čovek, te je test od svoje pojave motivisao različite filozofske rasprave, kao i naučno-fantastične scenarije. Ipak, danas je sve više jasno da puka imitacija ljudskog ponašanja nema velikog značaja za veštačku inteligenciju, budući da ograničava njen razvoj, jer kominikacija ne podrazumeva samo imitaciju govora, već i razumevanje šireg konteksta, te intonacije.
Naime, Tjuringov test podrazumeva da je ljudska inteligencija sadržana u jeziku, budući da ni jedna druga životinjska vrsta nema sposobnost govora i pisanja, što znači da su reči osnovno merilo inteligencije. Ipak, mašine koje su savladale imitaciju ljudskog govora i dalje imaju poteškoće da pružaju smislene odgovore, te da razumeju šta se od njih traži. To donekle dokazuje da je Tjuring u pravu, te da će mašine dokazati da su inteligentne tek kada u potpunosti budu podražavale i razumevale ljudski govor, što izgleda još uvek nije slučaj.
Tako, uprkos tvrdnjama, nijedna mašina još uvek nije u potpunosti prošla Tjuringov test, a jedan od primera je i Duplex, koji je pre nekog vremena najavljen kao deo Google Assistant-a, a u okviru kojeg korisnici mogu da obavljaju rezervacije, te zakazuju sastanke, a da pozive umesto njih obavljaju digitalni asistenti, što je pokrenulo niz etičkih rasprava čiji je cilj da preispitaju ispravnost toga da digitalni asistent komunicira kao ljudsko biće. Nakon toga kompanija je ažurirala Duplex, a tako da asistent sagovornika obaveštava o svom digitalnom identitetu, te o tome da se razgovor snima.
Google Assistant koristi poštapalice poput „uh“ i „mm,“ što ga čini realnijim sagovornikom, te pravi pauze pre nego što odgovori na postavljeno pitanje. Određene reči izgovara produženo, pa se čini kao da razmišlja, a njegov govor je toliko ubedljiv da je pokrenuo brojna pitanja o bezbednosti, pa iz kompanije tvrde i da je prošao Tjuringov test, iako eksperti ističu da je to malo verovatno. Istina je da će mnogi korisnici od nekog chatbot-a pomisliti da je čovek, budući da se još uvek ne očekuje da softveri iniciraju komunikaciju sa nama, ali mašine i chatbot-ove ipak čeka još dug put do ljudske inteligencije, te komunikacije koja će zvučati uverljivo, ali i smisleno.
Izvor: Quartz