BIZIT plus

Vivaldi podržava Mastodon

Vivaldi pretraživač podržava Mastodon da objavi onlajn komunikaciju iz zaglavlja Big Tech-a. Kompanija sa sedištem u Oslu je postala prvi pretraživač koji je integrisao Mastodon — samo nekoliko nedelja nakon što je lansirao sopstveni server na udruženoj društvenoj mreži.

PCPress.rs Image

Ovi potezi imaju za cilj da ubrzaju usvajanje Mastodona, dok privlače više korisnika Vivaldijevom pretraživaču fokusiranom na privatnost. Stižu usred reakcije protiv zatvorenih platformi i algoritama za zaključavanje Silikonske doline, koji su se proširili dublje u mejnstrim nakon što je Elon Musk kupio Twitter.

Otkako je najbogatija osoba na svetu preuzela aplikaciju, aktivna korisnička baza Mastodona porasla je sa 300.000 na 2,6 miliona – rast koji je bilo teško prihvatiti.

Iznenadni priliv preopteretio je mnoge servere (poznate kao instance) na udruženoj društvenoj mreži, prisiljavajući ih van mreže i preopterećujući volontere koji ih održavaju. Vivaldi instanca ima sposobnost da ublaži deo opterećenja.

Jon von Tetzchner, suosnivač i Vivaldi i Opera pretraživača, rekao je za TNV da su planovi prvi put razmatrani prije više od pet godina.

Von Tetzchner se takođe nada da će smanjiti barijere za ulazak u mastodont.

Mastodont je raznovrsnost mnogih međusobno povezanih instanci, što znači da svako može kreirati ili se pridružiti zajednici po svom izboru, ali i dalje može komunicirati sa članovima drugih instanci. Za razliku od Twitter-a, nijedan pojedinačni plutokrata ne može da diktira sva pravila.

Ipak, ovaj decentralizovani pristup – kao i novi interfejs – može da uplaši početnike. Mnogi novoosnovani mastodonti žale se na složenost pridruživanja i korišćenja sistema. Vivaldi integracija bi mogla olakšati tranziciju.

Ako već imate Vivaldi nalog, automatski ga dobijate za Mastodon. Da biste pristupili Vivaldi instanci, samo dodirnite ikonu na bočnoj traci mreže u najnovijoj verziji pretraživača. Korisnici takođe mogu da dodaju bilo koju Mastodon instancu po svom izboru kao veb panel na ovu bočnu traku, koja stvara pogled na podeljenom ekranu.

Vivaldi se, naravno, takođe nada da će strategija privući više korisnika svom pretraživaču. Šestogodišnja kompanija tvrdi da ima preko 2,4 miliona aktivnih korisnika, ali je taj broj zanemarljiv u poređenju sa procenjenih 3,3 milijarde na Chrome-u.

Von Tetzchner dodaje da je to prirodno uparivanje. Kao i Mastodon, Vivaldi se naplaćuje kao sistem vođen od zajednice koji kontrolišu korisnici umesto korporacija. Za razliku od mnogih Big Tech platformi, kompanije se takođe obavezuju da će prihvatiti otvorene standarde, dok se odriču profilisanja korisnika i oglašavanja.

Ovi principi sežu do ranog veba

„Big Tech je pokušao da preokrene ovaj pokret i imao je izvesnog uspeha u tome“, rekao je von Tetchner. „Napravljeni su silosi, gde sadržaj nije bio dostupan osim preko tih silosa. Ovo je posebno vidljivo na društvenim mrežama.

„Mastodont i fediverzum menjaju sve to. Možete se povezati preko jednog od mnogih servera. Možete čak i zameniti servere ako vam se ne sviđa onaj sa kojim ste se povezali.”

Integracija Vivaldija je takođe dokaz da savezi između otvorenih platformi jačaju. Još uvek su daleko od takmičenja sa tehnološkim gigantima, ali dalja saradnja može učiniti alternative privlačnijim za širu javnost.

Izvor: thenextweb

Facebook komentari: