Vožnja bez upotrebe ruku popularna —  da li je bezbedna?

Podignite ruku ako ste isprobali jedan od ovih novih sistema za pomoć vozaču bez upotrebe ruku. Sada podignite obe ruke. Ali pazite na put!

PCPress.rs Image

Volite ih ili mrzite, sistemi za vožnju bez upotrebe ruku postaju sve prisutniji na putu. Većina velikih proizvođača automobila nudi vožnju bez upotrebe ruku kao opciju ili kao pretplatu, od GM-ovog Super Cruise-a do Fordovog BlueCruise-a do Nissanovog ProPilota.

Ali sa više hendsfri vožnje koja ulazi u oblast onoga što je moguće, sa tim neizbežno dolazi i više rizika. Prošle nedelje, GM je pokrenuo javnu obrazovnu kampanju kako bi pomogao kupcima da bolje razumeju šta Super Cruise razlikuje od drugih sistema i da bi jasno stavio do znanja vozačima šta je dozvoljeno kada voze bez ruku.

Andrew Farah, izvršni direktor naprednih sistema za pomoć vozaču (ADAS) u GM-u, rekao je da kampanja javnog obrazovanja ima isto toliko veze sa objašnjavanjem kupcima šta Super Cruise ne radi kao i sa objašnjavanjem šta sistem radi. „Vi ste još uvek vozač automobila“, rekao je Farah u intervjuu.

Pročitajte i:  Cybertruck: Još jedna saobraćajna nesreća

Većina ljudi ima dosta poteškoća u razlikovanju ADAS-a i potpuno automatizovanih sistema vožnje. Ako automobil kontroliše ubrzanje, kočenje i centriranje trake, kao i vrši automatsku promenu trake i nadgleda mrtve uglove – a vaše ruke su vam sve vreme u krilu – zašto to ne bi bilo opisano kao samostalno ili autonomno? Nije iznenađujuće da ljudi mešaju sisteme za pomoć vozaču sa samovožnjom.

Drugo pitanje je Tesla, koja ide mnogo dalje od većine proizvođača automobila u tome koju tehnologiju stavlja na raspolaganje kupcima. Takođe je potrebno mnogo licence u načinu na koji opisuje ove tehnologije. Full Self-Driving, na primer, nije sistem za samostalno upravljanje. Vozači treba da drže ruke na volanu i oči uprte u put u svakom trenutku. Sistem često može tražiti od vozača da preuzme kontrolu kada ne može da shvati šta da radi.

GM kaže da je danas na putu skoro 80.000 vozila opremljenih Super Cruise, a očekuje se da će više od 22 dodatna modela biti dostupna do kraja godine. Od 9. juna, više od 77 miliona hands-free milja je pređeno sa Super Cruise-om, kaže kompanija. Ford kaže da ima 225.000 vozila opremljenih svojim hands-free BlueCruise sistemom koji su ukupno prešli 100 miliona milja.

Pročitajte i:  Tesla ulaže 3 milijarde u Indiju

Ali oba ova sistema blede u poređenju sa Teslinim. Prema poslednjem izveštaju o zaradi kompanije, preko 400.000 vozila u SAD i Kanadi ima pristup FSD-u, a ta vozila su prešla preko 325 miliona milja. I pošto je bio agresivniji u prodaji ovih proizvoda kupcima, Tesla ima najveću stopu sudara među proizvođačima automobila sa naprednim sistemima za pomoć vozaču na tržištu. Od 2019. godine, Tesla vozila sa autopilotom ili FSD učestvovala su u 736 sudara, uključujući 17 poginulih.

U dobru ili u zlu, Tesla pokreće diskusiju o naprednim sistemima za pomoć vozaču. Farah je priznao da GM mora biti agresivniji kada je u pitanju isticanje razlika sa Teslinim sistemom kako bi izbegao poređenja.

Postoje ubedljivi dokazi da je, bez obzira na kompaniju, većina sistema za pomoć vozaču manje bezbedna od normalne ljudske vožnje. Vozači imaju tendenciju da se preterano oslanjaju na ove sisteme čak i nakon kratkog perioda upotrebe. A kada dođe vreme da povrate kontrolu nad vozilom, njihovo vreme reakcije je sporije od onoga što se smatra bezbednim.

Pročitajte i:  Tesla navodno odustaje od jeftine verzije EV

Super Cruise radi samo na autoputevima, gde vožnja može biti predvidljivija i ima manje raskrsnica i ranjivih učesnika u saobraćaju. Ali i Super Cruise i Ultra Cruise će zahtevati od vozača da obrati pažnju na put.

Izvor: TheVerge

Facebook komentari:
SBB

Tagovi: , , , ,