Lukrativni posao trgovine lažnim YouTube pregledima
YouTube se nalazi na drugom mestu najposećenijih sajtova, posle Google-a, a među tinejdžerima je najpopularniji, pobeđujući platforme poput Facebook-a i Instagram-a. Sa preko milijardi pregleda dnevno, YouTube pomaže u stvaranju svetskih senzacija, započinjanja karijera, prodaji robnih marki i promovisanju političkih ciljeva. Poput drugih društvenih medija koji su poslednjih godina zaraženi lažnim lajkovima, pregledima i pratiocima, i YouTube se bori protiv lažnih naloga.
Dok YouTube tvrdi da lažni pregledi predstavljaju samo neznatni deo ukupnih, širenje lažnih pregleda dovodi srž YouTube-a u pitanje, odnosno time što obmanjuju korisnike i oglašivače manipulacijom pregleda oni remete pravu vrednost njihove digitalne valute, koja označava popularnost i vrednost klipova. Naduvavanje pregleda krši YouTube-ov pravilnik korišćenja, ali pretraga Google-a za kupovinu pregleda izbacuje stotine sajtova koji nude „brz“ i „lak“ način da se poveća broj pregleda za 500, 5000 ili čak pet miliona. Ovakvi sajtovi koji nude preglede skoro za jedan cent, takođe se pojavljuju u reklamama Google pretrage.
Jedan od najprofitabilnijih sajtova za kupovinu pregleda je Devumi.com. Ova firma je zaradilia preko 1,2 miliona dolara profita za tri godine, time što su prodali 196 miliona YouTube pregleda. Mnogi korisnici Devumi-ja su muzičari koji žele da se probiju na mejnstrim scenu. Takva praksa je česta u muzičkoj industriji kako bi umetnici delovali popularnije, i često se smatra neophodnom za početak nečije karijere. Silvio Pietroluongo, potpredsednik Billboard-a, izjavio je da je YouTube jedno od glavnih izvora slušanja muzike, i da je važan indikator trendova u muzici. I pored ovoga, sajt Devumi-ja navodi da je firma zatvorena, i da se nalazi se pod istragom u dve države u SAD, nakon što je Times objavio da su prodavali lažne Twitter pratioce.
Pored Devumija, postoje i drugi slučajevi uspešnih „trgovaca“ lažnih pregleda. Martin Vasilev radi od kuće u Otavi, i ove godine je prodao oko 15 miliona pregleda, što mu donosi preko 200 000 dolara. Tridesetdvogodišnji Vasilev ne pronalazi preglede sam. Njegov sajt, 500views.com, povezuje potrošače sa servisom koji nudi preglede, lajkove i dislajkove koje generišu kompujteri, a ne ljudi. Kada dobavljač ne može da ispuni porudžbinu, Vasilev, kao moderna verzija radnika na telefonskoj centrali, brzo se prebacuje na drugog.
Vasilev dnevno ispuni 150 do 200 porudžbina, koje mu donose preko 30 000 dolara mesečno. On odbija da imenuje klijente, ali je naveo da mnoge porudžbine dolaze od marketinških firmi i firmi za odnose sa javnošću. Većinu porudžbina Vasilev popuni preko sajta SMMKings.com, veleprodajnog dobravljača koji vodi Sean Tamir. Tamir Vasilevu naplati dolar za hiljadu pregleda, koje Vasilev ponovo proda za 13,99 dolara, i ubaci još 100 besplatnih lajkova.
Dvadesetčetvorogodišnji Carlton E. Bynum II koristi reklame da bi privukao potrošače. Ove godine je zaradio više od 191 hiljade dolara prihoda, ali je potrošio preko 109 hiljada za reklame koje se pojavljaju na vrhu Google-a. Njegov sajt, GetLikes.click, vodi od kuće u Hjustonu, odakle prodaje pored YouTube pregleda i pratioce za Instagram i Twitter, lajkove za Facebook i puštanja pesama na SoundCloud-u. Google ne dozvoljava reklame sa izrazima poput „kupite YouTube preglede“, ali Bynum je naveo da je jedan od načina da se to prevaziđe, da se namerno izmesti red reči u rečenici.
YouTube radi na tome da reši problem lažnih pregleda. Firmini sistemi neprekidno posmatraju aktivnost klipova, i njihov tim protiv prevara često kupuje preglede u cilju što boljeg razumevanja kako sajtovi za kupovinu pregleda funkcionišu. I pored toga, izazovi sa kojima se YouTube susreće su veliki. U jednom trenutku 2013. godine, na sajtu je postojao isti broj posetioca „botova“ i pravih naloga. Neki od zaposlenih su se uplašili da će nastavak takve situacije poremetiti sistem za detekciju lažnih pregleda, odnosno da će početi da klasifikuje lažni saobraćaj kao pravi i vice versa, i taj proces nazvali su „Inverzija“.
Godinama posle toga nastavlja se borba protiv lažnih pregleda. YouTube nije želeo da iznese tačan broj lažnih pregleda koje spreče svaki dan, ali navode da njihovi timovi rade na tome da ih zadrže ispod 1% ukupnih pregleda. Sama platforma registruje milijarde pregleda dnevno, od kojih su desetine miliona lažnih. Blake Livingston, bivši član YouTube-ovog tima protiv prevara, navodi da će manipulacija pregleda biti problem dokle god su broj pregleda i popularnost koju oni označavaju valuta YouTube-a, dok Vasilev smatra da je jedini način na koji YouTube može da eliminiše ovaj problem time što će da skloni brojač pregleda, ali da bi to u potpunosti poništilo svrhu YouTube-a.
Izvor: New York Times