Nebo i zemlja
Nova verzija Dynamics AX‑a predstavlja veliki iskorak ka zaista fleksibilnom ERP sistemu kako u aplikativnom smislu, tako i u načinu pristupa i korišćenja. Bez narušavanja dobro utvrđenih poslovnih procesa i uz podršku LCS i cloud platformi, teško je nazreti granice daljeg razvoja ovog softvera – nagoveštavaju prvi testovi Adactinih stručnjaka
Zaokružen životni ciklus poslovnih procesa
U najnovijem izdanju ERP sistema, posebna pažnja usmerena je na modelovanje poslovnih procesa – pomoću LCS platforme i njenih alata, mogu se konstruisati procesi uz svu prateću dokumentaciju, u šta uvid, pored implementatora, u svakom trenutku imaju i klijenti. LCS omogućava da se pre početka faze razvoja postave precizno definisani i dokumentovani koraci poslovnih procesa. Kroz ovu platformu nadgleda se i održava životni ciklus procesa, što kod postojećih procesa omogućava brže pronalaženje grešaka ili zastoja i veću responsivnost pri njihovom otklanjanju, dok kod novih procesa omogućava njihovo efikasno modelovanje, uvođenje u sistem i održavanje.
Personalizovaniji rad
Za razliku od dosadašnjih verzija AX‑a, i samo sekcije Favorites za najčešće korišćene funkcije sistema (nalozi, fakture, finansijski izveštaji), u novoj verziji Microsoft Dynamics AX‑a korisnicima se pružaju veće mogućnosti za prilagođavanje radnog okruženja potrebama pozicije i zadataka koje izvršavaju. Pri pokretanju AX‑a, prikazuje im se komandna tabla na kojoj su izlistane sve unapred definisane radne površine (workspaces) za njihovu poziciju. Svaka od radnih površina pruža uvid u procese i u prvi plan izbacuje najbitnije funkcije i podatke vezane za odgovarajući proces.
Interaktivni tutorijali
Mogućnost kreiranja interaktivnih tutorijala veoma je korisna za uvođenje novih korisnika u poslovne procese, kao i podsećanje postojećih korisnika na procese koji se ne koriste u svakodnevnom poslovanju. Reč je o znatno naprednijoj verziji alata za snimanje „taskova“ u odnosu na prethodna AX izdanja, što pokazuju Adacta testovi. Učenje procesa u novom Dynamics AX‑u znatno je pojednostavljeno tako što se pokretanjem određenog vodiča (Task Guide) u klijentu korisniku prikazuje interaktivni kursor koji ga vodi kroz ceo proces. Time se postiže bolja standardizacija pri kreiranju važnih dokumenata u sistemu, smanjuje mogućnost korisničke greške i snižavaju troškovi obuke novih korisnika sistema.
Office integracija
S obzirom na to da su i postojeći i budući korisnici odlično upoznati sa Office aplikacijama, Microsoft je pojačao integraciju sa paketom Office, te korisnici sada mogu da popunjavaju opšte naloge ili planiraju budžet u Excel‑u, i jednim klikom te podatke prenesu u AX. Integracija se odnosi na Office 365, što znači da verzije starije od Office 2016 neće raditi s novom verzijom Dynamics AX‑a. Novim mogućnostima tu nije kraj: klijenti će ubrzo moći da hostuju AX u svom privatnom oblaku ili da se odluče za hibridnu verziju i module rasporede u privatnom ili javnom oblaku; uslediće poboljšanja za korišćenje na mobilnim uređajima na različitim platformama, a postojeći vlasnici AX‑a u narednih godinu dana mogu da očekuju i alate za nadogradnju s verzija 2009 i 2012 na novu. Sudeći po prvim iskustvima, vredi sačekati.
Poboljšana analitika
Prema iskustvu iz dosadašnjih projekata, Adacta konsultanti ukazuju da je mana prethodnih verzija AX‑a bila izdvojenost analitičkih izveštaja od poslovnih podataka sistema preko SSAS‑a. Sada je analitika integrisana u samom AX klijentu, tako da korisnici istovremeno sagledavaju transakcione i analitičke podatke. Time im je omogućeno da s nekoliko klikova iz analitičkog izveštaja pristupe transakcionim podacima s nižeg sloja, od kojih je izveštaj sačinjen.
Snaga u oblaku
Hostovanje čitavog sistema u cloud okruženju donosi velike pogodnosti bržeg prilagođavanja neophodne infrastrukture za nesmetan rad. Tako se u procesu implementacije, na primer, mogu zakupiti dodatni resursi neophodni za više okruženja (razvojno, test, trening, produkcija, sandbox), koji se po okončanju mogu odjaviti i isključiti iz upotrebe, čime se obustavlja i plaćanje za njihovo korišćenje. Isto tako, pomoću unapređenog pregleda performansi čitavog sistema, preko alata u LCS‑u, mogu se utvrditi periodi pojačanog rada sistema (npr. sezona povećanog obima prodaje) i angažovati dodatni infrastrukturni resursi kako korisnici ne bi osetili usporenja u radu.
Darko Čandrlić