Nova tehnika za reciklažu baterija
Istraživači sa Tehnološkog univerziteta Chalmers, Švedska, stvorili su novi i efikasan način za recikliranje metala iz istrošenih baterija električnih vozila (EV). Metoda omogućava oporavak 100 procenata aluminijuma i 98 procenata litijuma u EV baterijama. Istovremeno, gubitak vrednih sirovina kao što su nikl, kobalt i mangan je minimiziran. U procesu nisu potrebne skupe ili štetne hemikalije jer istraživači koriste oksalnu kiselinu – organsku kiselinu koja se može naći u biljnom carstvu.
![PCPress.rs Image](https://i0.wp.com/pcpress.rs/wp-content/uploads/2023/12/reciklaza-baterija.png?resize=800%2C450&ssl=1)
„Do sada, niko nije uspeo da pronađe tačno prave uslove za odvajanje ovolike količine litijuma pomoću oksalne kiseline, uz istovremeno uklanjanje celog aluminijuma. Pošto sve baterije sadrže aluminijum, moramo da budemo u mogućnosti da ga izvadimo bez gubitka drugih metala“, rekla je Léa Rouquette, doktorand na Odseku za hemiju i hemijsko inženjerstvo u Chalmersu.
U Chalmersovoj laboratoriji za reciklažu baterija, Roukuette i vođa istraživanja Martina Petranikova pokazali su kako nova metoda funkcioniše. Laboratorija ima istrošene ćelije akumulatora automobila i, u dimnjaku, njihov sadržaj u prahu. Ovo je u obliku fino mlevenog crnog praha rastvorenog u providnoj tečnosti – oksalnoj kiselini.
Rouquette je proizveo i prah i tečnost u nečemu što podseća na kuhinjski mikser. Iako izgleda lako kao kuvanje kafe, tačan postupak je jedinstveno i nedavno objavljeno naučno otkriće. Finim podešavanjem temperature, koncentracije i vremena, istraživači su došli do izvanrednog novog recepta za korišćenje oksalne kiseline – ekološki prihvatljivog sastojka koji se može naći u biljkama kao što su rabarbara i spanać.
„Potrebne su nam alternative neorganskim hemikalijama. Jedno od najvećih uskih grla u današnjim procesima je uklanjanje ostataka materijala poput aluminijuma. Ovo je inovativna metoda koja industriji reciklaže može ponuditi nove alternative i pomoći u rešavanju problema koji ometaju razvoj“, rekla je Martina Petranikova, vanredni profesor na Odseku za hemiju i hemijsko inženjerstvo u Chalmersu.
Metoda reciklaže na bazi vode naziva se hidrometalurgija. U tradicionalnoj hidrometalurgiji, svi metali u ćeliji EV baterije su rastvoreni u neorganskoj kiselini. Zatim uklanjate „nečistoće“ kao što su aluminijum i bakar. Na kraju, možete odvojeno povratiti vredne metale kao što su kobalt, nikl, mangan i litijum.
Iako je količina preostalog aluminijuma i bakra mala, potrebno je nekoliko koraka prečišćavanja i svaki korak u ovom procesu može izazvati gubitak litijuma. Sa novom metodom, istraživači menjaju redosled i prvo vraćaju litijum i aluminijum. Tako mogu da smanje rasipanje vrednih metala potrebnih za pravljenje novih baterija.
Poslednji deo procesa, u kome se crna mešavina filtrira, takođe podseća na kuvanje kafe. Dok aluminijum i litijum završavaju u tečnosti, ostali metali ostaju u „čvrstom stanju“. Sledeći korak u procesu je razdvajanje aluminijuma i litijuma.
„Pošto metali imaju veoma različita svojstva, ne mislimo da će ih biti teško razdvojiti. Naš metod je obećavajući novi put za reciklažu baterija – put koji definitivno zahteva dalje istraživanje“, rekla je Rouquette. „Pošto metoda može da se proširi, nadamo se da će se moći koristiti u industriji u narednim godinama“, rekla je Petranikova.
Izvor: techbriefs.com