Održana konferencija DIDS 2013
Po četvrti put, a drugi zaredom u beogradskom hotelu Moskva, RNIDS je organizovao konferenciju posvećenu Danu internet domena Srbije – DIDS 2013.
Kao i ranijih godina, program konferencije bio je podeljen u blokove, pa se govorilo o trenutnom stanju u oblasti regulacije interneta, domaćim projektima koji su ostvarili uspeh na međunarodnom tržištu, a treći blok je, kao i prošle godine, bio rezervisan za prezentaciju uspešnih projekata na domaćim domenima.
U okviru prvog bloka “Regulisan, a ipak slobodan internet”, najpre je bilo reči o ICANN-ovom skupu završenom prošle nedelje, a koji je održan u Pekingu, a ključni zaključak je da raste interesovanje o skupovima ove vrste.
Vladimir Radunović, iz Diplo fondacije, koji je bio moderator ovog panela, rekao je da cilj spustiti visoku politiku, kakva je oblast regulacije interneta, na niži nivo, te da je to jedna od uloga RNIDS-a, uloga oko regulative i principa.
Koliko je internet postao važan, pokazuju različita istraživanja, između ostalog i ona o tome d a li bi se ljudi pre odrekli čokolade, kafe i brze hrane ili interneta, ali i ona koja pokazuju da sugubici od jednog sata bez interneta u biznis sektoru 42 hiljade dolara.
Profesor Majkl Rotert iz Asocijacije nemačke internet industrije, rekao je da je internet osmišljen takoda ne može da se kontroliše i ometa, što je nasleđe sa kojim se danas vlade bore. Previše regulacije nije dobro, jer se inteligencija seli iz zemlje koja je na taj način regulisana.
Kao jedan od bitnih principa on je istakao otvorenost, nazvavši je dozvoljenost u inovacijama. Svi rade ono što žele, ali to ne znači da rade nelegalne stvari.
On se osvrnuo i na slučaj filtriranja sajtova za onlajn klađenje u nemačkoj i rekao da je kod blokiranja sadržaja između ostalog problematično to što niko ne zna koliko i šta blokirate.
Nevena Ružić, pomoćnica generalnog sekretara Službe poverenika Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, otvorila je pitanje mekih i tvrdih zakona, rekavši da su i jedno i drugo ekstremi. Sa jedne strane, strogi zakoni karakteristični su za zemlje u kojima postoji tradicija da samo najviše zakonodavno telo donosi pravila, dok je druga krajnost oblast mekih zakona, samoregulacije, gde su pravila prepuštena industriji.
Profesor Rotert istakao je da vlade shvataju da ti tvrdi, strogi zakoni više ne funkcionišu. Tehnologija se brzo menja i dok zakon stupi na snagu on više ne vredi, ali treba voditi računa i o tome da se inovacije ne zaustave. Kompanijama treba dopustiti da inoviraju, prave proizvode, koji se naknadno regulišu.
U oblasti legislative pomenut je i problem clouda, odnosno pitanje šta se dešava sa podacima iz nekog servisa ukoliko, na primer, ta firma bankrotira.
Dejan Petkov, tehnički direktor kompanije Singi inženjering, osvrnuo se na na podatak da se danas dnevno kreira 200.000 novih virusa svaog dana, te da današnji virus traje svega nekoliko sati, za razliku od vremena pre 8-9 godina kada je u celoj bazi kompanije Kaspersky, čija rešenja oni distribuiraju, bilo ukupno 100.000 virusa.
Drugi blok u okviru konferencije DIDS 2013 bio je posvećen domaćim internet stručnjacima koji su ostvarili uspeh na međunarodnom nivou, a otpočeo je video prezentacijom Lazata Džamića iz kompanije Kitcatt Nohr Digitas. Iz njegove prezentacije moglo se naučiti da je digitalni prostor postao meta medij, kao i da tehnologija menja ponašanje potrošača. Tu promenu prate i brendovi, a zatim i agencije.
Oglasi se pomeru u sadržaj, a trendovi koji su pred nama su mobilnost, internet stvari i nova pravila privatnosti.
Oblast e-poslovanja pokrio je Viktor Pocajt, iz kompanije Key to Metals. Govoreći o elektronskom poslovanju kao produžetku poslovanja, Pocajt je izdvojio četiri najvažnija principa: fokus (mora biti ciljan i poželjno međunarodni), velika trojka e-poslovanja (dobar proizvod, sajt koji prodaje i privlačenje kupaca na sajt), izvrsnost (sve mora da se radi na vrhunskom nivou, sve vreme, svi partneri i svi procesi), a kao četvrti princip izdvojio je kupca.
Svoju priču o uspehu u međunardonom uspehu ispričao je i Rade Joksimović, koji trenutno radi na startapu EarnCoupon, a iza sebe već ima uspešne projekte. On je istakao da biznis nema binaran ishod, te da česta paralela o pokretanju IT posla i sklapanju padobrana pri padu nije relevantna.
Za pokretanje sopstvenog posla odlučio se i Vladimir Prelovac, čija kompanija Prelovac Media stoji iza rešenja za upravljanjem WordPress sajtovima – ManageWP. Kompanija je nastala 2010. godine, a proizvod, koji je već u prvom mesecu postao profitabilan, lansirala 2012. godine. Prelovac Media trenutno zapošljava 40 ljudi.
Uspešni projekti na srpskim domenima bili su tema trećeg bloka konferencije koju je organizovao RNIDS, u okviru koje je govorila Ana Marković, ispred kompanije Ringier Axel Springer, Aleksandra Graovac ispred kompanije Toyota Srbija i Oliver Subotić, iz Centra za proučavanje i upotrebu savremenih tehnologija Srpske pravolavne crkve, koji su govori o domenskim strategijama i istakli svoju orjentiranost ka lokalnom tržištu.
Nakon njih, u panelu pod nazivom Prezentacije projekata na domaćim domenima, govorili su predstavnici sajtova detozin.deto.rs, zivotinjers, ćirilovanje.srb, designed.rs i standup.rs.