Aplikacija za treniranje mozga značajno smanjuje ozbiljnost i uticaj tinitusa
Novo istraživanje je otkrilo da aplikacija koja koristi chatbot za pružanje terapije kognitivnog ponašanja može značajno smanjiti uznemirenost uzrokovanu tinitusom, kao i anksioznost i depresiju koje često prate ovu pojavu.
Ovaj alat pruža jednostavan način pristupa lečenju ovog teškog stanja
Za osobe koje pate od tinitusa, svesno percipiranje zvuka bez spoljnog izvora može biti uznemirujuće. Negativno utičući na san, kogniciju, komunikaciju i osećaj kontrole, oko dve trećine ljudi sa tinitusom doživljava kliničku depresiju, dok 10% prijavljuje značajno smanjenje kvaliteta života.
Upravljanje ovim neizlečivim stanjem može predstavljati izazov. Međutim, sve više dokaza ukazuje da terapija kognitivnog ponašanja (CBT) može ublažiti uznemiravanje povezano sa tinitusom. Novo istraživanje koje je sprovela grupa istraživača sa Univerziteta Auckland u Novom Zelandu testiralo je kliničku efikasnost CBT-a isporučenog putem pametne aplikacije sa konverzacionim ‘chatbot’ interfejsom u smanjenju teškog uticaja tinitusa.
“Oko 1,5 miliona ljudi u Australiji, 4 miliona u Velikoj Britaniji i 20 miliona u SAD imaju ozbiljan tinitus”, rekao je Fabrice Bardy, vodeći autor studije. “Jedna od najčešćih zabluda o tinitusu je da mu se ništa ne može učiniti; da jednostavno morate živeti s tim. To jednostavno nije tačno. Stručna pomoć od onih sa stručnošću u podršci tinitusu može smanjiti strah i anksioznost vezanu za zvuk koji pacijenti doživljavaju.”
Istraživači su regrutovali 28 odraslih osoba sa tinitusom u randomizovanu dvogrupnu studiju kako bi uporedili kliničku efikasnost internet-baziranog CBT-a (iCBT) samog ili iCBT-a uz video pozive sa kliničkim psihologom (hibridna grupa). Obe grupe imale su prosečnu starost od 57 godina, blage simptome anksioznosti i depresije, i nisu imale ozbiljne pritužbe na hiperakuziju, smanjenu toleranciju na zvuk.
iCBT je isporučivan putem pametne aplikacije nazvane MindEar, koju je razvila međunarodna multidisciplinarna ekipa audiologa, psihologa i specijalista za uho, nos i grlo. Koristeći chatbot, aplikacija inkorporira tradicionalne prakse CBT-a identifikacije i izazivanja negativnih misli i aktivaciju ponašanja, kao i elemente kognitivne terapije zasnovane na svesnosti (MCBT). Dodatno, pruža korisnicima zvučne pejzaže i alate za samostalnu negu kao što su podcastovi, vođene vežbe opuštanja i tehnike disanja kako bi se upravljalo tinitusom.
“Terapija kognitivnog ponašanja poznata je kao pomoć osobama sa tinitusom, ali zahteva obučenog psihologa”, rekla je Suzanne Purdy, koautor studije. “To je skupo i često teško dostupno. MindEar koristi kombinaciju terapije kognitivnog ponašanja, svesnosti, vežbi opuštanja kao i zvučne terapije kako bi vam pomogao da trenirate reakciju svog mozga tako da možete ignorisati tinitus. Zvuk koji percipirate bledi u pozadinu i mnogo manje smeta.”
Učesnici su svakodnevno koristili MindEar aplikaciju 10 minuta tokom osam nedelja. Hibridna grupa je imala četiri video poziva od po 30 minuta tokom tog perioda. Tinnitus Functional Index (TFI), samoprocenjujući upitnik koji meri ozbiljnost i negativne uticaje tinitusa u različitim domenima, bio je primarni merilo ishoda. TFI rezultati se kreću od nula do 100. Rezultati manji od 25 ukazuju na blag tinitus, 25 do 50 na značajan tinitus, a više od 50 na ozbiljan tinitus. Promena u TFI rezultatu od 13 ili više smatra se klinički značajnom. Anksioznost, depresija i rezultati hiperakuzije bili su sekundarna merila procene.
TFI se značajno smanjio tokom vremena u obe grupe. Nakon osam nedelja tretmana, 42% grupe MindEar i 64% hibridne grupe imalo je klinički značajan napredak. Na praćenju od 16 nedelja, bilo je 64% za obe grupe. Najveća poboljšanja bila su na podskalama TFI za opuštanje, emocionalno stanje, osećaj kontrole i san. Istraživači su takođe primetili značajno poboljšanje simptoma anksioznosti i depresije kod učesnika. Intervencija nije imala značajan uticaj na hiperakuziju.
“U našem ispitivanju, dve trećine korisnika našeg chatbota videlo je poboljšanje nakon 16 nedelja”, rekao je Bardy. “Ovo se skratilo na samo osam nedelja kada su pacijenti dodatno imali pristup online psihologu.”
Međutim, činjenica da su obe grupe postigle klinički značajno smanjenje ozbiljnosti tinitusa ukazuje da dodavanje online savetovanja može biti korisno, ali nije ključno za efikasnost tretmana. Potrebna su dalja istraživanja kako bi se utvrdila veza između karakteristika pacijenata sa tinitusom i uspeha različitih načina isporuke terapije.
Aplikacija MindEar je dostupna za Apple i Android pametne telefone u Severnoj Americi, Australiji, Novom Zelandu, Velikoj Britaniji, Irskoj i odabranim drugim zemljama. MindEar planira proširenje dostupnosti aplikacije na druge zemlje.
Izvor: Newatlas