Budućnost on line kupovine
Trendovi u svetu, a nešto manje kod nas, pokazuju da je m‑shopping, kupovina putem mobilnih uređaja, u konstantnom porastu. Zato su mnoge on‑line prodavnice modernizovale svoje sajtove po „customer first“ logici i prilagodili ih svim platformama. Budućnost on‑line kupovine nije toliko nepredvidiva kao što je izazovna.
U Srbiji on‑line shopping nije toliko popularan jer nismo zemlja koja se ozbiljnije priklonila trendu digitalizacije – nema navike kupovanja putem „tamo nekog Interneta“, jer verujemo samo onome što možemo dobro da opipamo. Ipak, statistike pokazuju da je kupovina putem Interneta u porastu, ne toliko kao u svetu, ali ipak jeste. Evo šta nam sve donosi ne tako daleka budućnost.
Porast m‑shopping‑a
Prema istraživanjima iz ove godine, globalna statistika pokazuje da je kupovina putem mobilnog uređaja, telefona ili tableta, u konstantnom porastu u odnosu na 2013. godinu. Zbog toga su mnoge on‑line prodavnice, poput Amazon‑a, redizajnirale svoje sajtove i, kako kažu, „ponudile kupcima sve ono što nisu ni znali da im treba“. Alibaba, odnosno Aliexpress, ima posebne ponude i popuste za one koji kupuju putem mobilnih uređaja.
Sve pokazuje da se desktop računari više ne koriste svakodnevno, osim ako ne radite za njim. Svakodnevni život, a tako i kupovina, odvijaju se u hodu i na mobilnim uređajima. No, nemojte da vas statistike zavaraju – desktop je i dalje broj jedan prilikom on‑line kupovanja.
Problem „opipavanja“
Mnogi od nas, pogotovo žene, vole sve dobro da pipnu i sagledaju iz svih uglova pre nego što kupe. Taj problem nije nerešiv uz postojanje proširene stvarnosti (augmented reality, AR). AR ima veliku ulogu u sagledavanju proizvoda koji želite da kupite i njegovoj vizuelizaciji. Takođe, može pomoći u donošenju konkretnijih odluka o kupovini zahvaljujući tome što proizvode možete videti u svom domu, autu, na poslu…
Problem „opipavanja“ stvara on‑line ponuđačima još nevolja pošto ljudi, u nemogućnosti da vide ili pipnu proizvod, odustaju od kupovine, osim ako se ne radi o jeftinijim porudžbinama u kojima ne možete baciti mnogo novca. Videćemo hoće li AR ovo rešiti ili će se jednostavno preći na 3D printere, pa će svako sebi odštampati ono što želi.
Influenseri će spasti svet
Sve je više onih koji, predani svom „poslu“ života na društvenim platformama, stvaraju hordu pratilaca, što brendovi umeju da cene. Ne zaboravimo da kupci, tj. mi, više verujemo kada nam neko kaže da je neki proizvod dobar (preporuka) nego kada nam se prodavac ili kompanija sami hvale (reklama). Instagram je na ovom polju u najvećem porastu. Ipak, bitno je prepoznati dobrog influensera koji se drži svojih principa i ne prodaje se svakom brendu, jer onda njegova preporuka ne izaziva poverenje. Uloga influensera je da nam približe mnoge proizvode i usluge i iz sopstvenog iskustva prikažu sve njegove prednosti, kako bismo bolje doživeli ono što možda želimo da kupimo.
Ne tako davno pisala sam o tome koliko video‑sadržaji postaju dominantni i utiču na ostajanje na stranicama i odluku o kupovini. Kratak video koji vam približava sve ono što vas zanima i ne opterećuje vas „praznom pričom“ može i te kako pomoći prilikom odluke o kupovini proizvoda.
Mnogo je još činilaca koji će uticati na porast on‑line shopping‑a i na brže donošenje odluka o kupovini – sve se polako ali sigurno kreće u ovom pravcu. Videćemo hoće li problem „opipavanja“ biti prepreka našoj zemlji da ipak malo brže napreduje na ovom polju. Svet je globalno mesto samo ako se s njim uporedo krećete.
@JovanaVu