Kompanija Google protestuje u Kaliforniji
Google, gigant za pretragu koji je prošle godine doneo više od 73 milijarde dolara profita, protestuje protiv kalifornijskog zakona koji bi zahtevao da on i druge platforme plaćaju medijske kuće. Kompanija je objavila da počinje „kratkoročni test“ koji će blokirati veze sa lokalnim izvorima vesti u Kaliforniji za „mali procenat“ korisnika u državi.
Odgovor kompanije Google na predloženi zakon
Ovaj potez je odgovor na zakon o očuvanju novinarstva, zakon koji bi zahtevao da Google, Meta i druge platforme plaćaju naknade izdavačima u Kaliforniji u zamenu za linkove. Predloženi zakon, koji je prošle godine prošao državnu skupštinu, predstavlja „porez na linkove“, prema Google-ovom potpredsedniku News Partnerships Jafferu Zaidiju.
Ali iako zakon tek treba da postane zakon, Google se odlučuje da izdavačima i korisnicima u Kaliforniji pruži ukus kako bi te promene mogle da izgledaju.
Kompanija kaže da će privremeno testirati blokiranje linkova ka izvorima vesti iz Kalifornije koji bi bili obuhvaćeni zakonom kako bi „izmerili uticaj zakona na iskustvo sa našim proizvodima“. Zaidi nije rekao koliko će veliki test biti niti koliko će trajati.
Google nije prva kompanija koja koristi grubu taktiku suočena sa novim zakonima koji imaju za cilj da primoraju tehnološke kompanije da plate za novinarstvo. Meta je izvukao vesti sa Fejsbuka i Instagrama u Kanadi nakon što je sličan zakon usvojen i zapretio da će isto učiniti u Kaliforniji. (Meta je na kraju prekinula ugovore o plaćanju izdavača u Australiji nakon što je zakon iz 2021. stupio na snagu, ali je prošlog meseca rekao da će okončati ta partnerstva.)
Google ima mešovitu reputaciju po ovom pitanju, povukao je svoj servis vesti iz Španije na sedam godina u znak protesta zbog lokalnih zakona o autorskim pravima koji bi zahtevali naknade za licenciranje. Ali kompanija je potpisala ugovore vredne oko 150 miliona dolara da plati australijskim izdavačima. Takođe je na kraju odbacio pretnje da će izvući vesti iz rezultata pretrage u Kanadi i izdvojio oko 74 miliona dolara. To može zvučati mnogo, ali ti iznosi su i dalje samo mali deo od 10 do 12 milijardi dolara za koje istraživači procenjuju da bi Google trebalo da plaća izdavačima.
Izvor: Engadget