Većina nemačkih firmi se ne bavi podacima
Nedavna afera sa Facebook-om i zloupotrebom podataka korisnika dodatno je ukazala na sve veću važnost koju podaci imaju u digitalnom dobu, ali i veliku neupućenost javnosti o tom pitanju. Podaci se pohranjuju u velikim serverskim farmama tehnoloških giganata, poput Facebook-a, Google-a, Amazona i drugih. Ta koncentracija podataka u američkim preduzećima bi mogla postati problem za nemačka preduzeća koja kaskaju po tom pitanju. Jaz između svesti o tome da podaci predstavljaju zlato 21. veka i toga kako se nemačka srednja preduzeća odnose prema tome ne bi mogao biti dublji.
To je rezultat jedne studije koju je sproveo Commerzbank pod pokroviteljstvom Nemačkog udruženja trgovine na veliko, spoljne trgovine i usluga (BGA). Navodi se da su gotovo sva preduzeća uvidela da je važno pozabaviti se temom podataka i njihovog korišćenja. Međutim, mali broj njih se tim bavi. Anketa je pokazala da svega osam odsto preduzeća sistematično prikuplja podatke, analizira ih i zatim koristi saznanja iz analize.
Pritom, više od polovine menadžera je navelo kako sa zabrinutošću gledaju na monopol tehnoloških giganata iz SAD-a. S druge strane, jedna trećina te američke gigante posmatra kao izvore za ideje i impulse. Primena ideja bi, međutim, mogla biti zakočena zbog jedne stvari koju je takođe na videlo iznela studija, a to je nedostatak stručne radne snage. Kako bi podatke mogli da pretvore u zlato, odnosno u preduzetnički uspeh, potrebno je da na raspolaganju imaju dovoljan broj analitičara podataka i IT-stručnjaka. “U Nemačkoj nam nedostaje dovoljan broj stručnjaka i odgovarajućih smerova na fakultetima i u školama”, ističe Holger Bingmann, predsjednik BGA-a.
Četrdeset odsto ispitanih preduzeća je navelo da zbog nedostatka stručne radne snage sa suzdržanošću pristupaju temi Big Data. Nedovoljna spremnost vodećih ljudi u preduzećima da se pozabave tom temom i usmere poslovanje kompanije u skladu sa tim takođe predstavlja problem.
Sledeća prepreka je sigurnost podataka. Gotovo trećina preduzeća navodi da je barem jednom bila žrtva pokušaja prevare u digitalnom svetu. U to spadaju štete u IT-sistemima preduzeća nastale računarskim virusima, ali i ciljani hakerski napadi. Najveća briga preduzetnika je opasnost od hakerskih napada pri kojima su cilj uglavnom podaci.
“Mnoga preduzeća nemaju problem s tim da uvide o čemu se radi, ali zbog internih struktura još uvek nisu spremna na ogromni potencijal kompleksnih setova podataka”, rekao je Michael Reuther iz Commerzbanka, sažimajući rezultate studije. Potrebno je, kaže on, pokrenuti buđenje svesti kako srednja preduzeća u Nemačkoj na međunarodnom nivou ne bi kaskala za ostalima kad je u pitanju tema korišćenja podataka.
Za potrebe studije, Commerzbank je ispitao gotovo 2.000 nemačkih srednjih preduzeća. Sva ta preduzeća imaju prosečni godišnji promet od 2,5 miliona evra, i zbog toga bi trebalo da budu upoznata sa automatizacijom poslovnih procesa i digitalnim upravljanjem podacima.
Izvor: Deutsche Welle