BIZIT 11 - prvi dan

Domaći IT oblaci

Informatička prognoza u skladu je s trenutnom vremenskom prognozom: mestimično oblačno. Fleksibilnost i skalabilnost, brza implementacija, jednostavan pristup korporativnim podacima s bilo koje lokacije – sve su to privlačne osobine cloud tehnologija, ali u oblastima bezbednosti i finansijskih efekata na poslovanje još uvek nije sve rečeno. Sudeći po mišljenju naših sagovornika, za cloud provajdere ima još mnogo posla.

ODJEK (2)

O Cloud tehnologijama se dosta govori i piše, ali kada dođemo do konkretnih primena, svi nekako stanu. Nije ni čudo – već postoje sistemi koji rade, pa prelazak u cloud ne posmatramo uvek kao prednost, nego kao novi posao i novi trošak. Dobitak dolazi kasnije, a ulaganja počinju odmah.

Sa vodećim IT stručnjacima u kompanijama „Gorenje Grupa“, „Parking servis“ i „Tigar“ a.d. razgovarali smo o korišćenju cloud servisa u njihovim okruženjima.

Koliko vaša kompanija ima zaposlenih i koliko je od njih IT specijalista?

Rajko Gorečan: Gorenje Grupa ima oko 10.400 zaposlenih, a u informatičkom sektoru radi 106 kolega.

Radenko Vuković: Naša kompanija trenutno ima 650 stalno zaposlenih, od toga 14 ljudi u službi za informatiku i automatiku.

Miroslav Petrović: Tigar a.d. zapošljava oko 1600 ljudi. U IT funkciji radi 15 ljudi.

Da li vaša kompanija već koristi cloud servise i koje, ili tek planirate izmeštanje IT‑ja u cloud? Koje servise ćete koristiti?

Rajko Gorečan: Koristimo cloud servise za CRM, CDN za Web strane, ali i naš interni cloud unutar Grupe.

Pročitajte i:  ChatGPT privukao 50 miliona nedeljnih korisnika za samo dva meseca

Radenko Vuković: Trenutno ne koristimo cloud servise. Ne planiramo izmeštanje IT‑ja u cloud, iako smo razmatrali da li bi bilo funkcionalno da delove servisa koji se tiču SMS parkinga, pauka i kontrole parkiranja izmestimo u cloud.

Miroslav Petrović Rukovodilac službe za IT Tigar a.d.
Miroslav Petrović Rukovodilac službe za IT Tigar a.d.

Miroslav Petrović: Još uvek ne koristimo cloud servise, ali razmišljanja na tu temu su aktuelna. U planu je, pre svega, virtuelizacija nekoliko Windows 2003 servera, za koje prestaje podrška 14. jula 2015. godine. U drugoj fazi, u planu je migracija e‑mail servisa s lokalnog mail servera, kao i korišćenje usluge hostinga Web sajta.

Da li, prema sadašnjem sagle­davanju stvari, postoje segmenti poslovanja koji će trajno ostati „u kući“ i zašto?

Rajko Gorečan: Da, pre svega naš centralni ERP sistem, zatim produkcioni sistemi i interna dokumentacija. Prirodno je da oni ostanu kod nas.

Radenko Vuković: Deo sistema naplate u garažama i parkiralištima ostaće u kući zbog specifičnosti hardvera koji radi u lokalnoj mreži kako bi bio povezan sa softverom.

Miroslav Petrović: Van cloud‑a, bolje reći unutar kompanije, sigurno će ostati jedan deo poslovanja, pre svega zato što pored Windows servera koristimo i IBM AS400 platformu, a trenutno ne postoji template za kreiranje OS/400 virtuelne mašine koja bi nam bila neophodna.

Pročitajte i:  Dropbox otpušta petinu zaposlenih

Šta vas najviše brine u vezi s oblakom sa stanovišta bezbednosti?

Rajko Gorečan: Poverljivost podataka i zavisnost od kompanije – provajdera koje pružaju usluge cloud‑a.

Radenko Vuković: To što se podaci fizički ne nalaze u preduzeću.

Miroslav Petrović: Ne znam kakva je aktuelna zakonska regulativa koja uređuje bezbednost podataka u oblaku. Plašim se da će se u našoj zemlji poduže zadržati poznati „Veruj, ali proveri“ odnos između cloud provajdera i klijenata.

Kako ocenjujete poslovanje u cloud‑u sa stanovišta njegove efikasnosti? Da li bi puna funkcionalnost i ekonomičnost vašeg poslovnog sistema dobila korišćenjem cloud servisa, ili biste tako nešto izgubili?

Rajko Gorečan: Najveći problem i dalje je pouzdanost servisa, međutim korišćenje cloud‑a donosi i prednost, jer ne morate da investirate u svoja rešenja.

Radenko Vuković Rukovodilac službeIT i automatike Parking Servis
Radenko Vuković Rukovodilac službeIT i automatike Parking Servis

Radenko Vuković: U velikoj meri olakšava posao IT odeljenjima, s obzirom na to da ne moraju da se bave održavanjem serverske infrastrukture, koja je i najvažnija za poslovanje preduzeća. Ekonomske analize razlikuju se u zavisnosti od zahtevanih performansi, broja i vrste servisa koji bi se prebacili na cloud. Što se tiče funkcionalnosti, smatramo da je jednako funkcionalan kao i dobro osmišljen koncept unutar kompanije.

Pročitajte i:  SAP S/4HANA „u oblacima”

Miroslav Petrović: Poslovanje će sigurno biti efikasnije, jer će klijenti moći da pristupe aplikacijama i podacima s bilo kog računara koji je povezan na Internet. Kreiranje silnih VPN tunela i briga o polisama na firewall‑u biće istorija.

Kako se korišćenje cloud servisa odražava na IT budžet vaše kompanije?

Rajko Gorečan Pomoćnik direktoraza IT Gorenje Grupa
Rajko Gorečan Pomoćnik direktoraza IT Gorenje Grupa

Rajko Gorečan: Korišćenjem cloud servisa uspevamo da izbegnemo neke od investicija, međutim neki operativni troškovi rastu.

Radenko Vuković: Zavisi od konfiguracije koja je potrebna za neometano funkcionisanje svih servisa na cloud‑u, odnosno koliko bismo servisa prebacili, što u slučaju većeg broja servera ne bi bilo isplativo jer već imamo IT odeljenje. IT služba procenila je da bi u periodu od pet do deset godina korišćenja, budžet mogao da bude približno isti.

Miroslav Petrović: Korišćenje cloud servisa sigurno će doneti znatne uštede u budućem poslovanju. Naši zaposleni koriste poprilično star hardver koji mora da se zameni u najskorije vreme, a cloud computing bitno će smanjiti potrebu za naprednim hardverom na klijentskoj strani, kao i za kupovinu softverskih licenci za svakog radnika.

Vesna Čarknajev

(Objavljeno u časopisu PC#220)

Facebook komentari:
Računari i Galaksija
Tagovi: , , , , , , , ,