Domaći IT oblaci
Informatička prognoza u skladu je s trenutnom vremenskom prognozom: mestimično oblačno. Fleksibilnost i skalabilnost, brza implementacija, jednostavan pristup korporativnim podacima s bilo koje lokacije – sve su to privlačne osobine cloud tehnologija, ali u oblastima bezbednosti i finansijskih efekata na poslovanje još uvek nije sve rečeno. Sudeći po mišljenju naših sagovornika, za cloud provajdere ima još mnogo posla.
O Cloud tehnologijama se dosta govori i piše, ali kada dođemo do konkretnih primena, svi nekako stanu. Nije ni čudo – već postoje sistemi koji rade, pa prelazak u cloud ne posmatramo uvek kao prednost, nego kao novi posao i novi trošak. Dobitak dolazi kasnije, a ulaganja počinju odmah.
Sa vodećim IT stručnjacima u kompanijama „Gorenje Grupa“, „Parking servis“ i „Tigar“ a.d. razgovarali smo o korišćenju cloud servisa u njihovim okruženjima.
Koliko vaša kompanija ima zaposlenih i koliko je od njih IT specijalista?
Rajko Gorečan: Gorenje Grupa ima oko 10.400 zaposlenih, a u informatičkom sektoru radi 106 kolega.
Radenko Vuković: Naša kompanija trenutno ima 650 stalno zaposlenih, od toga 14 ljudi u službi za informatiku i automatiku.
Miroslav Petrović: Tigar a.d. zapošljava oko 1600 ljudi. U IT funkciji radi 15 ljudi.
Da li vaša kompanija već koristi cloud servise i koje, ili tek planirate izmeštanje IT‑ja u cloud? Koje servise ćete koristiti?
Rajko Gorečan: Koristimo cloud servise za CRM, CDN za Web strane, ali i naš interni cloud unutar Grupe.
Radenko Vuković: Trenutno ne koristimo cloud servise. Ne planiramo izmeštanje IT‑ja u cloud, iako smo razmatrali da li bi bilo funkcionalno da delove servisa koji se tiču SMS parkinga, pauka i kontrole parkiranja izmestimo u cloud.
Miroslav Petrović: Još uvek ne koristimo cloud servise, ali razmišljanja na tu temu su aktuelna. U planu je, pre svega, virtuelizacija nekoliko Windows 2003 servera, za koje prestaje podrška 14. jula 2015. godine. U drugoj fazi, u planu je migracija e‑mail servisa s lokalnog mail servera, kao i korišćenje usluge hostinga Web sajta.
Da li, prema sadašnjem sagledavanju stvari, postoje segmenti poslovanja koji će trajno ostati „u kući“ i zašto?
Rajko Gorečan: Da, pre svega naš centralni ERP sistem, zatim produkcioni sistemi i interna dokumentacija. Prirodno je da oni ostanu kod nas.
Radenko Vuković: Deo sistema naplate u garažama i parkiralištima ostaće u kući zbog specifičnosti hardvera koji radi u lokalnoj mreži kako bi bio povezan sa softverom.
Miroslav Petrović: Van cloud‑a, bolje reći unutar kompanije, sigurno će ostati jedan deo poslovanja, pre svega zato što pored Windows servera koristimo i IBM AS400 platformu, a trenutno ne postoji template za kreiranje OS/400 virtuelne mašine koja bi nam bila neophodna.
Šta vas najviše brine u vezi s oblakom sa stanovišta bezbednosti?
Rajko Gorečan: Poverljivost podataka i zavisnost od kompanije – provajdera koje pružaju usluge cloud‑a.
Radenko Vuković: To što se podaci fizički ne nalaze u preduzeću.
Miroslav Petrović: Ne znam kakva je aktuelna zakonska regulativa koja uređuje bezbednost podataka u oblaku. Plašim se da će se u našoj zemlji poduže zadržati poznati „Veruj, ali proveri“ odnos između cloud provajdera i klijenata.
Kako ocenjujete poslovanje u cloud‑u sa stanovišta njegove efikasnosti? Da li bi puna funkcionalnost i ekonomičnost vašeg poslovnog sistema dobila korišćenjem cloud servisa, ili biste tako nešto izgubili?
Rajko Gorečan: Najveći problem i dalje je pouzdanost servisa, međutim korišćenje cloud‑a donosi i prednost, jer ne morate da investirate u svoja rešenja.
Radenko Vuković: U velikoj meri olakšava posao IT odeljenjima, s obzirom na to da ne moraju da se bave održavanjem serverske infrastrukture, koja je i najvažnija za poslovanje preduzeća. Ekonomske analize razlikuju se u zavisnosti od zahtevanih performansi, broja i vrste servisa koji bi se prebacili na cloud. Što se tiče funkcionalnosti, smatramo da je jednako funkcionalan kao i dobro osmišljen koncept unutar kompanije.
Miroslav Petrović: Poslovanje će sigurno biti efikasnije, jer će klijenti moći da pristupe aplikacijama i podacima s bilo kog računara koji je povezan na Internet. Kreiranje silnih VPN tunela i briga o polisama na firewall‑u biće istorija.
Kako se korišćenje cloud servisa odražava na IT budžet vaše kompanije?
Rajko Gorečan: Korišćenjem cloud servisa uspevamo da izbegnemo neke od investicija, međutim neki operativni troškovi rastu.
Radenko Vuković: Zavisi od konfiguracije koja je potrebna za neometano funkcionisanje svih servisa na cloud‑u, odnosno koliko bismo servisa prebacili, što u slučaju većeg broja servera ne bi bilo isplativo jer već imamo IT odeljenje. IT služba procenila je da bi u periodu od pet do deset godina korišćenja, budžet mogao da bude približno isti.
Miroslav Petrović: Korišćenje cloud servisa sigurno će doneti znatne uštede u budućem poslovanju. Naši zaposleni koriste poprilično star hardver koji mora da se zameni u najskorije vreme, a cloud computing bitno će smanjiti potrebu za naprednim hardverom na klijentskoj strani, kao i za kupovinu softverskih licenci za svakog radnika.
Vesna Čarknajev
(Objavljeno u časopisu PC#220)