Imate li svoga eposlanika?
Skupština grada Novog Sada može da se pohvali uspešno izvedenom digitalizacijom. Kako je ePoslovnik ubrzao sednice i znatno smanjio troškove objasnio nam je predsednik Skupštine gospodin Zdravko Jelušić.
Elektronsko vođenje sednice Skupštine grada Novog Sada jedinstven je primer potpune digitalizacije skupštinskog procesa. Šta vas je motivisalo da pokrenete i realizujete ovaj projekat?
Moram da priznam kako ideja o digitalizaciji rada Skupštine grada nije moja. Počelo se još 2008. godine, ali je to zaustavljeno na početku. Kao odbornik Skupštine grada u periodu 2012‑2016, video sam sav besmisao štampanja ogromnog obima skupštinskih materijala koji su posle sednica obično ostajali na odborničkim mestima.
Kao predsedavajući novosadskog parlamenta, od juna 2016, bio sam rešen da se rad digitalizuje u punom smislu te reči i drago mi je što smo danas to postigli. Moram da naglasim da sam u tome imao punu podršku gradonačelnika Miloša Vučevića koji je, kao mlad političar, svestan prednosti i ušteda koje digitalizacija rada institucija donosi.
Šta biste istakli kao glavne prednosti elektronskog vođenja sednice u odnosu na klasične procedure?
Glavna prednost pune digitalizacije jeste pristup materijalima preko Web sajta Skupštine, neposredno posle zakazivanja, sednice, bez obzira na to gde se odbornik u tom momentu nalazi. Nema čekanja kurira, već se materijalima pristupa na skupštinskom sajtu i po potrebi, oni se snimaju na tablet ili druge uređaje.
Svaki odbornik na vreme dobija pripremljene materijale po svim tačkama dnevnog reda, preko odborničkih jedinica prijavljuje se ili odjavljuje sa sednice, glasa, prijavljuje se za diskusiju… Tu je i uključivanje ili isključivanje mikrofona, reklamiranje povrede poslovnika ili prijava za repliku.
Kako su poslanici prihvatili ePoslovnik i da li je implementacija zahtevala posebnu obuku za korišćenje servisa?
Sam sistem izuzetno je jednostavan za korišćenje i odbornici su ga prihvatili. Obuka u trajanju od 90 minuta nekoliko dana pre sednice na kojoj je sistem prvi put primenjen bila je sasvim dovoljna.
Novi Sad slovi za centar IT industrije u Srbiji a odbornici su, prihvatanjem digitalizacije rada Skupštine, potvrdili tu činjenicu. Očekivano je da se to prvo desi baš u našem gradu.
Koliko je trajao razvoj aplikacije ePoslovnik i koliki su ukupni troškovi projekta? Kolike se uštede u budžetu Novog Sada očekuju primenom ePoslanika?
Novosadsko JKP Informatika ima ozbiljan tim programera i od početka su pratili pokušaj digitalizacije rada Skupštine. Konsultovani su prilikom pisanja projektnog zadatka, tako da su razvili aplikaciju u kratkom periodu, prema zahtevima tenderske dokumentacije.
Što se tiče troškova ovog projekta, računajući ono što je uloženo u softver i što će, nadam se, biti dovoljno za kupovinu tablet uređaja, a to je ukupno 4.200.000 dinara, manje je nego godišnji iznos koji se daje samo za štampu skupštinskih materijala, bez troškova distribucije preko kurirskih službi. Mandat odbornika traje četiri godine, tako da je računica jasna.
Šta se u Skupštini Novog Sada planira dalje u procesu digitalizacije?
Mi smo prva Skupština u Srbiji, a verujem i na području bivše Jugoslavije, koja je potpuno digitalizovala svoj rad.
Kada kažem digitalizacija, ne mislim samo na dokument menadžment ili pristup materijalima preko sajta Skupštine, već i na vezu skupštinskog informacionog sistema sa sistemom razglasa, televizorima u sali na kojima se prikazuju rezultati glasanja, postupkom merenja i upravljanja vremenom izlaganja odbornika, što je jedinstveno u skupštinskoj praksi.
Na taj način, predsedavajući koji vodi sednicu može maksimalno da se koncentriše na izlaganje govornika, a ne da prati štopericu, jer je vreme izlaganja u svim skupštinama ograničeno. Kada prođe javna nabavka za tablet uređaje, moći ćemo da kažemo kako smo u potpunosti digitalizovali rad Skupštine, a to će, verujem, biti ubrzo.
Osim digitalizacije procesa u Skupštini, da li se planira digitalizacija funkcija namenjenih građanima?
Naravno, ali siguran sam da znate koliko je digitalizacija funkcija rada lokalnih samouprava složen i širok pojam. Preduslov okretanja prema građanima jeste potpuna digitalizacija svih procesa, od pisarnica, uprava, sekretarijata i, naravno, preduzeća i ustanova kojima je osnivač lokalna samouprava. To zahteva ogromna sredstva, ali pre svega jasnu viziju postojećih inputa i željenih autputa. Tek kada u željene autpute uvrstimo funkcije namenjene građanima, biće to stvarno funkcionalan sistem okrenut građanima.
Na primer, ako želimo da svaki građanin može da prati status svog predmeta koji je predao na pisarnici, preko mobilne aplikacije ili sajta lokalne samouprave, neophodno je da programeri znaju za takav zahtev, predvide ga i omoguće to kroz poruke na mobilnoj aplikaciji ili definisanog pristupa preko sajta. Neophodno je definisati da li je u pitanju prvi ili drugi način, ili možda lokalna samouprava želi da građanima omogući i jedno i drugo.
Novi Sad, kao grad, pokušava da uhvati korak sa svetom. Radi se smart city studija i nadam se da će ona, između ostalog, dati viziju okretanja uprave prema građanima kroz digitalne kanale komunikacije.
Ipak, u primeni novih tehnologija treba biti oprezan pošto se često nude zastarela rešenja koja su dobro brendirana, ali imaju slabu upotrebnu vrednost u uslovima koji su kod nas definisani stanjem opreme i zakonskim rešenjima.
Da li se planira realizacija nekog od nagrađenih projekata na Konkursu za izbor najboljih ideja za unapređenje javnih servisa?
Znam da je organizovan konkurs Razvojne agencije Srbije, ako na to mislite, ali nisam dovoljno informisan o kvalitetu ideja koje su stigle na konkurs. Vaše pitanje je prilika da se o tome detaljnije informišem.