Litijum-sumporna baterija uskoro na tržištu- koristiće je električna vozila i dronovi
Uskoro stiže dugotrajna, ekološki poželjnija i fizički lakša alternativa litijum-jonksoj bateriji. Razvijaju je saradnici australskog instituta Monash Energy.
Pet puta više energije od litijum-jonske baterije
Tehnologija nove, litijum-sumporne baterije, funkcioniše po principu dodavanja glukoznog aditiva na pozitivne elektrode.
Glavni izazov u proizvodnji litijum-jonske baterije tiče se upotrebe materijala kao što su kobalt ili nikl, čije su rezerve ograničene. Trenutno postoje upozorenja koja ukazuju na skoru nestašicu ovih materijala a, pored toga, ukazuje se i na visoke društvene i ekološke troškove njihovog rudarenja.
Sa druge strane, sumpor je čest i jeftin materijal, i njegovo korišćenje u tehnologiji baterija obezbeđuje skladištenje do 5 puta više energije od litijum-jonske baterije iste težine. Međutim, ni ovaj pristup nije bez problema, jer se pokazalo da se, pri upotrebi, litijum-sumporna elektroda vrlo brzo razgrađuje, nakon čega baterija prestaje sa radom.
Postoje dva razloga za to. Prvi je taj što pozitivna sumporna elektroda, širenjem i kontrahovanjem, brzo slabi, što je čini nedostupnom za litijum. Drugi je što se negativne litijumske elektrode mogu zagaditi jedinjenjima sumpora.
Rešenje koje su inženjeri pronašli podrazumeva stabilizaciju sumpora integrisanjem šećera u “mrežni” dizajn elektroda, sprečavajući pomeranje i prekrivajući litijumsku elektrodu. Na taj način, uspeli su da sumpornu elektrodu učine prohodnijom za litijum.
Životni vek vozila iznad pola miliona kilometara
Ova tehnologija je posledica ranijih znanja vezanih za postojanost materijala baziranih na šećeru u geološkim sedimentima, što je posledica kreiranja jakih veza sa sumporom.
Prototip baterije je testiran i pokazalo se da može da traje najmanje 1000 ciklusa punjenja i praženjenja, podrazumevajući veći kapacitet od litijum-jonske baterije iste težine. Zbog ovih karakteristika, procenjuje se će litijum-sumpornu bateriju, u budućnosti, korisititi elektrifikovana vozila, ali i dostavni i poljoprivredni dronovi. Što se tiče električnih vozila, mogućnost punjenja baterija 1000 puta značila bi životni vek vozila iznad pola miliona kilometara.
Pošto su problemi u vezi sa katodama razrešeni, dalji problem razvoja baterije odnosi se na zaštitu litijum metalne anode, kako bi se omogućilo široko prihvatanje ove tehnologije.
Izvor: universal-sci