Marvin Liao – Internet postaje sve veći kolač
U Beogradu je krajem oktobra gostovao Marvin Liao, komercijalni direktor kompanije Yahoo! za Evropu, Bliski Istok i Afriku. Bila je to prilika koja se ne propušta… — Velibor Antić, nadlanu.com
Yahoo! je globalno prepoznatljiv brend, ali korisnici sa ovih područja možda i nisu svesni da ste vi jedna od najvećih online medijskih kuća na svetu. Ljudi vas prvenstveno identifikuju sa pretraživanjem. Da li ste vi medijska ili tehnološka kompanija?
Rekao bih oboje, mi smo medijska i komunikaciona kompanija koja koristi tehnologiju. Možda smo više usmereni na medijski biznis, ali danas mediji moraju da se oslanjaju na tehnologiju. Možda smo došli do tačke kada takva podela više nije moguća, jer mediji, bili oni informativni ili zabavni, moraju brzo primenjivati tehnologiju da bi nastavili uspešno da plasiraju sadržaj.
Kako ste uspeli da ostanete na vrhu toliko dugo? Šta je suština Yahoo! brenda, kao jednog od pionira Internet biznisa uopšte?
Kada pomislitena Yahoo!, jasno je da je u pitanju veoma zabavan, user friendly brend. Mi obezbeđujemo i tehnologiju i sadržaj, uspevamo da ponudimo uslugekoje korisnici zaista vole. Kad smo počeli, setite se, postojao je e‑mail, postojali su i drugi servisi, ali nisu baš bili jednostavni za korišćenje. Mi smo tu gde jesmo zato što stvaramo svoj sadržaj, prenosimo tuđi i nudimo usluge, a uspevamo da sve integrišemo u paket koji ljudi vole da koriste. Na kraju krajeva, Yahoo! Mail i Yahoo! Messenger su zaista dobri proizvodi i ljudi ih lako prihvataju.
Ne možemo zaobići Facebook. Da li društvene mreže za vas pretnja ili možda dobra prilika?
Facebook je odličan sajt i odlična usluga. Zaista. Uostalom, mi sarađujemo sa Facebook-om, sa Twitter-om i sličnim kompanijama. Na primer, kada otvorite svoj Yahoo! Mail, možete da vidite informacije sa svog Facebook profila. Mislim da, kako Internet sazreva, ima sve više prostora za sve nas. Na primer, ako pomislite na Google, mislite pre svega na pretraživanje, ako pomislite na eBay ili Amazon, mislite na etrgovinu, ako pomislite na Microsoft, mislite na Messenger, između ostalih stvari, a ako pomislitena Yahoo!, mislite na zabavan i ozbiljan sadržaj, kao i na komunikaciju.
U tom smislu, odgovorna Vaše pitanje je prilično jednostavan – Facebook ima društvenu mrežu. Mi imamo lep partnerski odnos sa njima i bilo bi glupo da pokušavamo da konkurišemo nekome ko je napravio mnogo bolji posao u svom domenu.
Da li koristite Google Search?
Koristim Yahoo! A svakako znate da ćeYahoo! postati deo Microsoftovog servisa Bing. S novom „pretraživačkom alijansom“, mislim da ćemo ući u novu, treću fazu pretraživanja.
Na šta mislite?
Prva faza pretraživanja na Internetu bio jeYahoo! U to nema sumnje, kao ni u to šta je Google uradio posle toga i kako nas je doveo u novu, drugu fazu. Sada, sa integracijom Yahoo! Web direktorijuma u Bing pretraživač, mislim da polako ulazimo u treću fazu. Ući ćemo u novu igru i mislim da će konačno početi da postoji ozbiljna konkurencija. Ako pogledate, Microsoft jedosta uložio u Bing, dodaje mu mnogo novih atraktivnih funkcija, koje je čak i Google počeo da kopira.
Da li mislite da će neki korisnici smatrati Bing previše komplikovanim za upotrebu, zbog svih tih novih funkcija koje su uvedene?
To je tačno, ali sa svakom generacijom dolaze i nove navike. Gledajte u najmlađe. Oni ne vole da idu tamo gde su njihovi roditelji išli, oni izražavaju bunt. Oni bi mogli da budu pokretač prelaska na druge platforme. Moja hipoteza je, zapravo, da će dosta ljudi preći na Microsoftov Bing upravo iz onog razloga iz kojeg su ranije prešli na Google pretraživač.
U jednom trenutku su rekli: „Hej, pa ovaj Google je cool“. Ako Microsoft uradi dobar posao i dobro ga promoviše, što su već počeli da rade, ljudi će možda videti Google kao brend njihovih roditelja ili starije braće, i reći će: „Hej, Bing je sada cool“.
Ponavljam, to je samo moja hipoteza. Ipak, reč cool je itekako važna u našem poslu, naročito zato što skoro nikada nema isto značenje za različite generacije naših korisnika.
U domenu mobilnog Interneta Yahoo! već dugo sarađuje sa kompanijom Nokia, a nedavno ste objavili daste postigli novi, značajno čvršći dogovor s njima
To je izuzetno interesantna stvar, jer ljudi mogu da pomisle da ćemo prestati da koristimo Internet na kućnim računarima zato što se mobilni Internet toliko brzo razvija. Ali nećemo, kao što nismo prestali da gledamo televiziju kada se pojavio Internet. Mobilni uređaji svakako predstavljaju novu ekspanziju Interneta. Oni su nova teritorija. To je velika šansa, ali i veliki izazov.
Na primer, veliki igrači, poput nas, ne mogu samo da postave stranicu, sadržaj, moraju da misle unapred. Moraju da znaju kako će to izgledati na kućnom računaru, kako na televizoru, kako na iPadu, kako na telefonu… Usluge i sadržaj moraju biti dostupni na svim tim uređajima i moraju se lako koristiti. Mobilni uređaji su jedna od naših strategija.
Da li mislite da će se u budućnosti tableti na neki način preuzeti mesto smartfona? Da li bi Nokia time učvrstila svoje pozicije?
Ljudima će uvek biti potrebni jednostavni telefoni, i tu je Nokia odlična. S druge strane, tableti imaju veće ekrane, ali ljudi neće želeti da sa sobom uvek nose tako velike uređaje. Svi telefoni idu ka smartfonima, barem u nekoj meri, naročito sa ubrzanim razvojem mobilnih mreža treće i četvrte generacije.
To znači da ćemo morati da kupujemo sve – telefon, tablet i notebook?
Pa, da (smeh). Moje mišljenje je da konvergencija, to stremljenje ka istom ali najboljem jedinstvenom mišljenju i smislu, nije dobra. Mislim da tehnologija proširuje stvari u mnogo pravaca. Ako pažljivo pogledate i medije, i oni se nekako dele, fragmentiraju. Zato i imamo toliko različitih uređaja i sve je stvar izbora. Na primer, znam mnogo poslovnih ljudi koji za posao koriste BlackBerry, a kod kuće iPhone, jer je zabavniji. Mnogo ljudi koristi računar kod kuće ili na poslu, ali u isto vreme imaju iPad, našli su mu pravo mesto u svojoj svakodnevici. To je dobro.
Gde smo mi? Da li vaša poseta Beogradu znači nešto za ovdašnje korisnike? Kakav stav Yahoo! ima prema ovom delu evrope, da li ima planove da se proširi ovde i kada?
Moja poseta Beogradu nije takve prirode, ovde sam bio jedan od govornika na skupu e‑Business Academy, koji je održan u organizaciji Evropske turističke komisije. Odlična manifestacija. Biću iskren – mi jesmo ozbiljno zainteresovani za ovaj region, ali je sada svestvar procene. Internet penetracija i daljenije dovoljna, pa moramo strateški da razmišljamo.
Gde dugoročno vidite finansijski potencijal regiona?
Koliko znam, tržište Internet oglašavanja ovde je veoma malo (u prošloj godini 3% od ukupnog tržišta – prim. aut.). Ako pogledate Veliku Britaniju, tamo Internet vuče 18-20% celokupnog oglašavanja, u Nemačkoj oko 10-12%… To jeogroman prostor za napredak, ogroman potencijal, kako za lokalne online kompanije, tako i za velike korporacije poput nas.