Škola za čitav svet
Khan akademija je besplatna obrazovna on‑line platforma istoimene neprofitne organizacije iz Silicijumske doline – vizija je besplatno obrazovanje svetskog nivoa bilo kome i bilo gde
O Khan akademiji se najčešće govori kao o velikoj kolekciji matematičkih snimaka. Iako ona jeste nastala iz matematičkih lekcija u trajanju od 5 do 10 minuta, koje je snimio njen osnivač Salman Khan, ona je danas mnogo više od toga. Trenutno se na platformi nalazi više od 8000 snimaka koji pokrivaju i predmete kao što su fizika, hemija i biologija, ali i društvene nauke, poput istorije, umetnosti i muzike. Pored oblasti karakterističnih za sadašnje osnovno i srednje obrazovanje, zastupljeni su programiranje, elektronika, ekonomije i finansije, dakle teme koje moraju naći mesto u svakom budućnosti okrenutom kurikulumu.
Interaktivne vežbe
Iako je najpoznatija po snimcima, oni čak nisu ni glavni deo Khan akademije. Na njih se sada gleda kao na pomoćne sadržaje okupljene oko onoga što je temelj ove platforme – interaktivne vežbe. Dosta se daleko otišlo od nekadašnjeg prostog unosa rezultata ili odabira tačnog odgovora. Zadaci se sada rešavaju razmeštanjem komponenti, crtanjem grafikona, merenjem lenjirom i uglomerom… Učenik uvek može da pristupi postupku rešavanja razloženom na više malih koraka. Statistika kaže da trenutno ima više od 100.000 ovakvih zadataka i da su oni širom sveta rešavani više od tri milijarde puta!
Vežbe su grupisane u veštine (pandan obrazovnim standardima), koje su na osnovu potrebnog predznanja pozicionirane u velikom stablu veština. Srodne veštine dalje su grupisane u misije (na primer, aritmetika iz matematike). Prilikom otpočinjanja misije, učenik prolazi „zagrevanje“ tokom kojeg se oprobava u rešavanju nekih karakterističnih zadataka, čime se brzo određuje kojim veštinama učenik već vlada, koje bi trebalo malo da osveži ili izuči. Na osnovu svih tih informacija, veštačka inteligencija pripremiće učeniku potpuno personalizovani put kroz znanje.
Gejmifikacija
U opisu Khan akademije neminovno se provlače pojmovi koji su svojstveniji igricama nego školi i to nije slučajnost, a posledica je primene tzv. gejmifikacije na proces učenja. Pored pomenutih veština i misija, komponente preseljene iz sveta igrica jesu i bodovi, značke, avatari, napredovanje po nivoima, kao i mnogobrojni indikatori napretka. Gejmifikacija ovde ima za cilj da očuva zabavni i uzbudljivi duh osvajanja novih znanja (duh koji se često guši u obrazovnom sistemu).
Da bi Khan akademija mogla na pravi način da uđe u škole, razvijena je virtuelna učionica. Ona omogućava nastavniku da okupi učenike i da, nakon što im dodeli misije na kojima će raditi, nadgleda tok učenja u realnom vremenu i sa izuzetnom fleksibilnošću i nivoom detalja. Analiza podataka predstavljena je na nivou cele učionice ili pojedinog učenika, i na nivou misije, veštine ili pojedine vežbe. Uvid u analitiku virtuelne učionice omogućava kvalitetnije vođenje časa. Postaje moguće da se na osnovu podataka, recimo, istaknutim učenicima dodeli uloga tutora, da se formiraju timovi na osnovu nivoa znanja ili pak da se učeniku ponudi precizna pomoć s problematičnom veštinom.
Jedan od ciljeva Khan akademije jeste da bude alat koji će omogućiti i unapređenje školske nastave. Ispravna primena virtuelne učionice, zamena predavanja snimcima i sprovođenje vežbanja na samoj platformi ostavlja nastavniku više vremena koje on onda može da uloži u kvalitetniji rad sa učenicima, što otvara prostor za uvođenje novih metoda u nastavu.
Da bi misija Khan akademije mogla da se ostvari i u Srbiji, zajednica volontera radi na lokalizaciji sadržaja na srpski jezik. Do sada smo preveli više od 600 snimaka, jedan deo iz nižih razreda je i sinhronizovan, a broj prevedenih vežbi prešao je 10.000. Ako vam je ova ideja bliska, pridružite se timu!
Tekst je realizovan u saradnji s British Council‑om
Igor Popov