Španija blokira uvođenje novih funkcija za izbore na Facebook-u i Instagramu
Španija je blokirala Meta-u od uvođenja funkcija usmerenih na izbore na Facebook-u i Instagram-u u zemlji. Agencija za zaštitu podataka (AEPD) iskoristila je svoja ovlašćenja predviđena Opštom uredbom o zaštiti podataka Evropske unije (GDPR) da zabrani alate za informacije o izborima i jedinicu za informacije o biračima do tri meseca kao preventivnu meru.
Planovi i reakcija AEPD-a
Meta je planirala da uvede ove alate uoči izbora za Evropski parlament. Kompanija je izjavila da su dizajnirani tako da „poštuju privatnost korisnika i da su u skladu sa GDPR-om“ i iako se ne slaže sa stavom AEPD-a, Meta je za TechCrunch izjavila da će se pridržavati naloga.
Agencija je kritikovala način na koji je Meta planirala da obrađuje podatke putem alata. Navela je da nema opravdanja za prikupljanje podataka o starosnoj dobi (zbog nemogućnosti verifikacije starosti korisnika na njihovim profilima) i kritikovala Meta-inu nameru da zadrži podatke nakon izbora u junu. Navela je da ovaj plan “otkriva dodatnu svrhu operacije obrade podataka.”
Drugi podaci koje je Meta planirala da obrađuje putem izbornih alata uključivali su interakcije korisnika s tim funkcijama, kao i informacije o polu. „Agencija smatra da bi prikupljanje i čuvanje podataka koje je kompanija planirala ozbiljno ugrozilo prava i slobode korisnika Instagram-a i Facebook-a, koji bi videli povećanje količine informacija koje kompanija prikuplja o njima, omogućavajući kreiranje složenijih, detaljnijih i iscrpnijih profila, što bi generisalo intruzivnije tretmane,“ navodi se u izjavi AEPD-a prevedenoj sa španskog. Takođe je izrazila zabrinutost zbog mogućnosti da ti podaci budu dostupni trećim stranama za „neeksplicitne svrhe.“
AEPD tvrdi da Meta planira da koristi alate za podsećanje korisnika Facebook-a i Instagram-a u EU da glasaju. Nadzorni organ tvrdi da će Meta identifikovati korisnike kao potencijalne birače na osnovu IP adresa i podataka sa profila o mestu prebivališta. Međutim, za glasanje na izborima, jedini uslov je da se bude punoletni državljanin bilo koje članice EU.
Prema AEPD-u, Meta-in pristup cilja na građane koji nisu iz EU, a žive u zemljama članicama, dok izostavlja građane EU koji ne žive u bloku. Naveli su da je kompanijino postupanje sa podacima korisnika „nepotrebno, nesrazmerno i preterano.”
Evropska komisija je takođe izrazila zabrinutost zbog Meta-inog pristupa izborima. U aprilu je EU otvorila istragu o kompaniji zbog njenih izbornih politika.
Izvor: Engadget