Temelj najvećih sajtova
Nedavno smo se bavili temom Web hostinga, ukazujući na stvari koje su važne korisnicima ove usluge. Sada zavirujemo „iza zavese“, u nameri da saznamo kako to izgleda iz ugla provajdera.
Prosečnog korisnika ne zanima mnogo funkcionisanje hosting sistema – on očekuje da njegov sajt funkcioniše brzo i da bude uvek dostupan. Jednostavno? Ne baš. Svaki hosting provajder mora da uloži mnogo resursa kako bi dobio sistem koji može da odgovori na ovakve zahteve. Nisu tu samo serveri, pored njih treba voditi računa o mrežnoj opremi, neprekidnom napajanju, pa i klimatizaciji prostorija u kojima je oprema. O tehničkim detaljima hosting biznisa razgovarali smo sa Boškom i Ljubišom Radivojević, suosnivačima kompanije Mainstream.
Mainstream smo odabrali iz jednostavnog razloga: na njihovim serverima se „vrti“ 7 od 10 najposećenijih Web sajtova u Srbiji. Medijski portali, aukcijski sajtovi, forumi… A svima su im zajedničke milionske posete svakog dana, što zahteva posebno projektovanu infrastrukturu. Na dnevnom nivou to znači preko 30 miliona serviranih dinamičkih stranica, čime se generiše ukupan dnevni saobraćaj od 20 TB, dok skokovi u poseti dostižu i 15.000 HTTP zahteva u sekundi i do 4,0 Gbps protoka. Samo jedan od domaćih portala dnevno ima oko 2,2 miliona poseta, gde posetioci zajedno otvore preko 10 miliona stranica. A na Mainstream‑ovim serverima takvih sajtova trenutno ima preko deset.
Da bi se takvo opterećenje adekvatno opslužilo, stručnjaci iz Mainstream‑a su projektovali, instalirali i održavaju infrastrukturu koja se sastoji od preko pedeset Fujitsu servera, kompleksne i redundantne Cisco mrežne opreme i NetApp storage rešenja koje to sve podržava. Na „prvoj liniji fronta“ su ruteri u aktivnom režimu koji primljeni saobraćaj preusmeravaju load balancing serverima i kroz firewall ga propuštaju ka front end serverima, koji vuku podatke iz baza smeštenih na back end serverima i storage sistemima i serviraju ih korisnicima.
Redundansa kao rešenje
Mainstream koristi koncept cloud hostinga, koji omogućava da se nagli skokovi u opterećenju lakše i brže preraspodele unutar postojeće hardverske infrastrukture, a važan je i u slučaju otkaza bilo kog hardverskog elementa. Da bi se to realizovalo, potrebno je da se infrastruktura nalazi na fizički razdvojenim lokacijama, povezanim brzim linkovima. „Naša oprema se nalazi u dva data centra u Beogradu, koji su međusobno povezani optičkim linkovima brzine 10 Gbps. Svi su opremljeni naprednim sistemima za neprekidno napajanje, klimatizaciju i protivpožarnu zaštitu, a ispunjavaju i visoke, Tier3 zahteve za obezbeđenje. Sve to nam omogućava da garantujemo dostupnost naših servisa od 99,99%“, kaže gospodin Radivojević.
Podaci koji čine hostovane Web sajtove se moraju smestiti negde, pa za ovu namenu Mainstream koristi četiri NetApp storage sistema. Primarni, opremljen brzim 15k diskovima, opslužuje najzahtevnije korisnike, srednja dva koriste malo sporije 10k diskove i SSD keš za smeštaj ostalih podataka, dok poslednji storage sistem služi za backup. Ovi sistemi su povezani optičkom infrastrukturom, a backup dinamika zavisi od zahteva korisnika i količine podataka kojom se barata. „Nismo želeli da se ‘kockamo’ sa kvalitetom, jer nam je pouzdanost najvažnija i do sada smo uvek održavali visoku dostupnost. Čak i kada bi aplikacije klijenata poklekle pod udarom neočekivano velikog broja poseta, naši serveri su funkcionisali“, kaže Boško Radivojevic.
Što se tiče ljudi iz pordške, njihov posao nije lak, s obzirom na to da na raspolaganju imaju preko 15.000 grafikona koji prikazuju funkcionisanje Mainstream‑ovog hosting sistema. „Naši inženjeri podrške konstantno nadziru ceo sistem i prosečno vreme reakcije na bilo kakav poremećaj je ispod pet minuta“, dodaje Ljubiša Radivojevic. Sve to vodi ka cilju koji je Mainstream postavio: pružanje uvek dostupnog servisa. A to je u hosting biznisu najvažnije.
Vladimir Ceric
(Objavljeno u časopisu PC#205)