3D štampa menja svet biciklizma
BigRep, berlinski proizvođač velikih 3D štampača, predstavio je nešto što zove „prva na svetu guma za bicikle bez vazduha odštampana 3D štampom“. Guma je rupčasta i možete videti kroz nju na drugu stranu. Maik Dobberack iz BigRep-a kaže da je ideja da se gume prilagođavaju prema potrebama korisnika. Dakle, možete da odštampate gumu sa različitim unutrašnjim rasporedom rupa kako biste prilagodili bicikl za planinarenje, vožnji po putu ili kako biste se suočili sa različitim vremenskim uslovima.
Međutim, kao i kod mnogih drugih kul, i inovativnih stvari, trenutno ove gume ne možete da nabavite. „Glavni cilj dizajna je bio inspirisati i istražiti beskrajne mogućnosti velikog polja tehnologije kao što je 3D štampanje”, kaže Dobberack, koji dodaje da u ovom trenutku gume nisu namenjene velikoj proizvodnji. Prototip gume su dizajnirane da testiraju BigRep-ov novi Pro Flex filament. Fleksibilna priroda filamenta je ono što ga čini pogodnim za biciklističke gume. BigRep kaže da se Pro Flex može koristiti za brze prototipe različitih predmeta, kao što su na primer točkovi skejtborda.
Ovo nije prvi ovakav prototip BigRep-a, a kompanija je nedavno kreirala 3D-štampanu felnu za točak automobila, kao i funkcionalni ram za bicikl. Ovaj prototip guma mogao bi da bude preteča stvarima koje tek dolaze za bicikliste.
Slične ideje ima i Arevo, startup iz Silicijumske doline koji se bavi „aditivnom proizvodnjom”, drugi naziv za 3D štampanje. Nedavno su obezbedili nove investicije od 12,5 miliona dolara koje su potom uložili u širenje svojih kapaciteta i razvoj novih tehnologija. Sada su, pak, javnosti prikazali konceptni proizvod kako bi na primeru pojasnili sve prednosti 3D štampe.
Reč je o 3D odštampanom biciklu od termo plastike za koji tvrde da je čvršći nego što bi bio da je izrađen od titanijuma, te da ga je jeftinije i brže napraviti ovako, nego ručno od ugljeničnih vlakana. Okvir bicikla odštampan je u jednom komadu za oko dve nedelje, a proces nije zahtevao skoro nikakav ručni rad. U Arevu kažu da bi i ostale delove mogli da naprave na isti način. Proces štampanja sastoji se od robotskog slaganja slojeva ugljeničnih vlakana koja se potom učvršćuju 3D odštampanom termoplastikom. Proizvodnja okvira na ovaj način koštala bi tek oko 300 dolara – što je cena koja se može uporediti sa karbonskim biciklima koji se ručno proizvode u Aziji.
Arevo ne planira da se bavi proizvodnjom bicikala nego bi to prepustili nekom od partnera, a oni će nastaviti da se bave 3D štampanjem plastičnih delova koji mogu da zamene metalne u raznim primenama – od elektronike, preko vojne tehnologije pa sve do delova za avione.