Dejan Radaković – Sondža (El Kachon, El Brew) o muzici i računarima
El Kachon (el kaćon) je autorski bend koji predstavlja mešavinu roka, bluza i fanka. Ima bogat zvuk koji proizvode: Tina – vokali; Tomi – slajd gitara, vokali; Krt – gitara, vokali; Sondža – bas, vokali; PimpS – perkusije; Žiga – bubnjevi i Aleš – tonski tehničar.
I – Umetnost vs. šund
Da li je pojavom kompjutera došlo do ekspanzije loših muzičara koji su koristili programe i semplove za snimanje svoje ionako minimalističke i prizemne muzike?
Ne bih krivio kompijutersku tehnologiju za ekspanziju loših muzičara. Svaka muzika ima svoju publiku, to što većinu ne zanima muzika pa slušaju sve šta im se poturi, to je razlog za širenje krša.
- Da li je kompjuter ubio umetnički izraz u muzici i pojavom nabeđenih muzičara doneo šund na muzičko tržište?
Opet, “komp” nije kriv nizašta, to je spravica kao i kašika za obuvanje cipela, olakšava obuvanje lenjim ljudima, ali ih ne čini posebnim. Šunda je uvek bilo i uvek će biti, jer ljude mrzi da razmišljaju, osećaju i žive. Sve bi gotovo i sažvakano.
II – Analogno vs. digitalno
Da li kao muzičar možeš da čuješ razliku između analognog i digitalnog zvuka i da li misliš da tvoji slušaoci mogu isto da primete, posebno mlađi koji nisu imali prilike da slušaju ploče i trake?
Razlika je očigledna i za to ne treba biti ekspert, ako na istom uređaju slušate ploču pa mp3 čućete razliku. Nije obavezno da će vam se više svideti ploča.
Koje su po tebi prednosti digitalnog zvuka u odnosu na analogni, ukoliko ih i ima, i da li misliš da je digitalan zapis muzike doneo boljitak u toj umetnosti?
Ne bih se generalno složio da je boljitak u digitalnom zapisu, ali je svakako olakšanje. Pre je bend ili solista morao da odvoji značajnu sumu novca da snimi pesmu, danas je proces daleko lakši i jeftiniji. U tom slučaju sam pristalica digitalnog zapisa, ali ako bih imao neograničena sredstva insistirao bih na snimanju na traku ili čak direktnom rezanju na ploču.
III – Snimanje na traku vs. snimanje na kompjuter
Da li misliš da se pojavom programa za snimanje muzike smanjila potražnja “dobrih” muzičara, s obzirom da je tako lako odsvirati i ponoviti ono što se pogreši, i da li misliš da sada svako može da bude studijski muzičar, bez obzira da li je kvalitetan instrumentalista (počevši od bubnjara svi instrumentalisti polako postaju višak) ili još gore vokal (danas svako može da peva)?
Ovde su na gubitku samo studijski muzičari. Sada bendovi uglavnom sve snimaju sami. Naravno da ne može svako da bude studijski muzičar, dobro se zna kome je mesto u studiju, još uvek se traži kvalitet. Studijski sat je i dalje skup, ako idete u kvalitetan studio. Uvek je svako i svirao i pevao, samo je publika ranije bila malko izbirljivija.
Koliko je moguće napraviti dobar snimak muzike kod kuće na računaru, ukoliko se setimo kakvi su se sve instrumenti, sprave, prostorije pa i sami muzičari nekada koristili za isto?
Ako govorimo o muzici na “struju”, potreba za akustikom prostorije je minimalna. Dovoljan je bilo kakav snimač zvuka, posle je samo potrebno sve zajedno izmiksati, za šta su opet potrebna dva monitora, komp i dobar tonac. Takav snimak spada pod “dobar snimak” za današnje standarde.
IV – Sviranje vs. programiranje
Da li je elektronska muzika stvarno muzika, da li ona kao takva zapostavlja osnovnu karakteristiku te umetnosti koju upravo donosi svaki instrumentalista po svom osećaju, daru, sluhu pa na kraju i decenijama vežbe, učenja i živog izvođenja?
Sve što drnda i huči je nekakva muzika i ima svoju publiku. Tako i elektronska muzika jeste muzika, jedina stvar čega sam protivnik je da dođe osoba sa kompjuterom i stisne PLAY. Idi u studio i snimi šta i kako hoćeš, ali na binu se pojavi sa instrumentima, ma kakvi oni bili i odsviraj svaki ton. To mogu da poštujem, ne obavezno i da volim.
Koliko kompjuter može da zameni čoveka u muzici, da li uopšte “običan” slušalac može da primeti koji je instrument na snimku uživo odsvira, a koji “otkucan” na tastaturi računara?
Kompijuter može da zameni sve i svakoga dok se samo sluša, ali kada dođe do živog izvođenja tada nema zamene za pogled u oči sa bendom. Da li ste čuli da je neki fan tražio da se slika sa mišom računara. Sa mojim trzalicama se slikaju.
V – Nosač zvuka vs. youtube
Koliko je internet obezvredio cenu muzike i da li misliš da će autorska prava ikada biti ono što su nekad bila?
Autorska prava su isto što su uvek bila, samo se u vrlo malom delu sveta ne poštuju, ili kradu nekažnjeno. Obezvređeno je samo na taj način što su izjednačene vrednosti loših muzičara i neafirmisanih muzičara. Danas se postaje popularan sa dobrim P.R., reklamom i pratećim elementima, a ne sa dobrom pesmom.
Da li je “youtube” publika isto kao i hiljade ljudi na koncertu, da li oni nose istu težinu sa svojom kritikom posle odslušanih nekoliko minuta tvog rada u odnosu na ljude koji te slušaju par sati na koncertu i osećaju tvoju energiju?
Za mene je youtube i slične mreže samo nužno zlo. Publika koja dođe na koncert da sluša bend je publika, sve ostalo su slučajni prolaznici koji odlaze na žurku, a ne na koncert. Kao što se sluša radio u radionici, mešaju se dve stanice, krči i šušti i nikoga nije briga.
VI – Plakati i mediji vs. društvene mreže
Da li danas uspešna reklamna kampanja može da se uradi bez plakata i štampanih medija?
Da!
Da li reklama na društvenim mrežama garantuje tačan odziv one slušalačke publike koja je klikom na Going rekla da će prisustvivati koncertu?
Nikada! Uvek ima prijatelja koji žele da podrže bend i “kliknu” dolazim, a sami znaju da nisu u mogućnosti da dođu. Ima i uvlakača koji samo žele da budu primećeni. I naravno onih koji nemaju pojma šta rade već po nekoj navici klikću. Plakat je jedna vrsta kulture, umetnosti i podsetnika, a mreža je kao onaj talas na vodi kad bacite kamen. Izgubi se u ostalim talasima, jer svi bacaju kamenje.
Da li je bend trenutno aktivan i šta nam novo sprema?
El Kachon radi punom parom. Završeno je snimanje i produciranje drugog albuma. Snimaju se spotovi i planira pomocija. Dok se u međuvremenu održavaju koncerti. Prilično smo se uigrali i smemo da se pohvalimo i sa šest novih pesama koje će biti na trećem albumu.
Predrag Jovanović
Računajte na računare