Elektronsko plaćanje svakodnevica potrošača u Srbiji
Rezultati nove MasterIndex studije, sprovedene u saradnji kompanije MasterCard i agencije IPSOS, pokazuju da se elektronsko plaćanje u Srbiji ubrzano razvija, kao i da potrebe potrošača rastu kako tehnologija u ovom segmentu poslovanja napreduje.
Korisnici koji svoje platne kartice koriste više puta nedeljno, rekli su da ih najčešće koriste za kupovinu hrane (75%), na bankomatima (67%) i na benzinskim stanicama (48%). Takođe, istakli su da za pomenute aktivnosti najčešće koriste debitne kartice, dok kreditne najviše koriste za kupovinu odeće (51%) i plaćanja usluga u vezi sa putovanjima (13%).
Što se tiče online plaćanja, korisnici kartica to najčešće čine putem e-bankinga (38%), interneta (33%), kreditne (29%) i debitne kartice (26%). Ovim kanalom uglavnom plaćaju račune (34%), karte za kulturna i sportska dešavanja (27%), poklone (27%), kao i odeću i obuću (24%). Na pitanje šta bi ih stimulisalo da više koriste ovaj vid plaćanja, ispitanici su istakli da je to veći izbor robe nego u običnim radnjama (23%), besplatna dostava (22%) i bolje cene i popusti za online kupce (22%).
„Online kupovina i plaćanje postali su neizostavni deo naših života. Kada pogledamo unazad, pre četiri godine samo 15 odsto korisnika platnih kartica je koristilo benefite online kupovine. Danas je taj broj porastao na 40 odsto“, objasnila je Jelena Ristić, direktorka prodaje za Srbiju, Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu u kompaniji MasterCard.
Šta potrošači žele?
Čak 63 odsto korisnika platnih kartica, koji najviše cene praktičnost i jednostavnost prilikom plaćanja, istaklo je da želi da plaća platnim karticama usluge gradskog prevoza, robu na kioscima, kao i takse i druge servise u državnim institucijama. Takođe, 22 odsto ispitanika, koji prvenstveno vrednuju brzinu plaćanja, reklo je da želi mogućnost da koristi kartice prilikom kupovine na pijacama.
„Odgovori ispitanika jasno pokazuju da se elektronsko plaćanje razvija i da se sa njim menjaju i načini razmišljanja potrošača. Upravo zato se mora održati korak sa tehnološkim napretkom, dok trgovci moraju da se prilagode potrebama i željama potrošača. U MasterCardu smo potpuno posvećeni našoj strategiji koja omogućava potrošačima napredne tehnologije plaćanja na dohvat ruke, kao i da potpuno uživaju u bezbednoj trgovini, bilo da plaćaju nešto u prodavnici ili na internetu“, rekao je Artur Turemka, generalni direktor za Balkan u kompaniji MasterCard.
Isto tako, tehnološke inovacije motivišu potrošače da traže nove vidove plaćanja. Na pitanje na kojim mestima bi najviše želeli da koriste beskontaktno plaćanje, ispitanici su, kao prvi izbor, istakli gradski prevoz i taksi. Takođe, kao novi trend, plaćanje mobilnim uređajima, postaje popularno i u Srbiji. Korisnici u Srbiji bi najradije svojim mobilnim uređajima plaćali mesečne račune (63%), kupovali odeću i obuću (20%) i plaćali karte za kulturne i sportske događaje (16%).
Izvor: MasterCard