Facebook: Obavezno čitanje onoga što se deli
Facebook je dizajniran tako da pre svega služi za deljenje sadržaja, ali to polako postaje problem. Sve veći broj dezinformacija, lažnih vesti i besmislenih tekstova prinudio je ovu platformu da se pozabavi rešenjem problema.
Ako pratite vesti preko Facebooka, ili bilo koje druge društvene mreže, te na različitim medijskim portalima, verovatno ste primetili pomalo bizaran fenomen – komentari ispod članaka su često popunjeni senzacionalnim izjavama, internet mimovima, i mnogim drugim komentatorskim alatkama koje na prvi pogled nisu ni u kakvoj vezi sa temom kojom se određeni članak bavi. U stvari, izgleda da većina onih koji požure da svetu saopšte svoje mišljenje, nije mnogo vremena provela baveći se temom o kojoj raspravlja.
Prema istraživanju stručnjaka iz Engaging News Projecta, polovina čitalaca više vremena provede u pisanju i čitanju komentara nego u bavljenju samim člankom. Iz tog razloga su neke od medijskih agencija ukinule opciju za komentarisanje na svojim internet portalima, a mnogo je takvih slučajeva i na YouTubeu.
Iako ne postoji istraživanje koje se detaljno pozabavilo time koliko komentatora uopšte pročita članak u vezi sa kojim iznosi mišljenje, čini se da taj broj uopšte nije veliki. Prema rezultatima istraživanja koje su obavili američki i francuski stručnjaci, 59% linkova koji se podele na društvenim mrežama uopšte nije otvoreno od strane onih koji ih dele, što znači da se dobar deo korisnika na Facebooku i Twitteru uopšte nije bavio tekstovima koje šeruje – pročitali su samo naslov i videli uvodnu fotografiju.
Starting today, we’re testing a way to promote more informed sharing of news articles. If you go to share a news article link you haven’t opened, we’ll show a prompt encouraging you to open it and read it, before sharing it with others. pic.twitter.com/brlMnlg6Qg
— Facebook Newsroom (@fbnewsroom) May 10, 2021
NRKbeta, portal za vesti koji je deo mreže čiji je vlasnik vlada Norveške, je od svojih čitalaca još 2017. počeo da traži da ispune određene zadatke pre nego što ostave komentar na neki tekst. Naime, od čitalaca se tražilo da odgovore na nekoliko pitanja koja se tiču teksta pre nego što im bude dopušteno da podele svoje mišljenje u polju za komentare.
Skoro četiri godine kasnije i Facebook je najavio sličnu funkciju koja bi trebalo da osigura da korisnici pročitaju neki tekst pre nego što ga podele sa drugima. Radi se o tome da će korisnici dobijati upozorenje pre nego što podele tekst koji nisu otvorili, a sa naznakom da deljenjem onoga što nisu čitali sebe lišavaju ključnih činjenica iz teksta, koje možda nisu u skladu sa istinom. Korisnici će tekst moći da podele i ako ga ne otvore, a ako kliknu na taster “Continue Sharing”.
Twitter sličnu funkciju testira od juna 2020. godine, a statistike su ohrabrujuće, budući da se nakon uvođenja nove opcije broj onih koji otvaraju tekstove pre deljenja uvećao za 40%. Pretpostavlja se da će senzacionalizam i dalje ostati dominantan, budući da je broj “čitalaca” koji o sadržaju sude na osnovu uvodne fotografije i naslova i dalje veliki, što mnogi mediji zloupotrebljavaju preko takozvanih clickbait naslova, te drugih pomoćnih sredstava koji pažnju privlače na domišljate, ali često štetne načine.
Izvor: Mashable