Hologram umesto volana
Već stotinak godina napreduju, ali kabina je funkcionalno ista – volan, pedale i tasteri. Vreme je za nove koncepte komunikacionih platformi u automobilima – BMW‑ov HoloActive Touch je atraktivan i intuitivan holografski interfejs između vozača i automobila.
Put razvoja u BMW‑u koji je doveo do kreiranja holografskog okruženja u automobilu otpočeo je još pre nekoliko godina u okviru studije Inside Future, čiji je cilj razvoj apsolutne povezanosti čoveka (vozača) i autonomnog vozila budućnosti. U 2015. godini BMW je u svojim modelima serije 5 i 7 prvi put prikazao upravljanje komandama u automobilu pokretima prstiju (Gesture Control). Tehnologija pod nazivom iVision predstavljena je na CES‑u 2015.
Ta tehnologija je napredovala dodavanjem velikog panoramskog ekrana u centralnom delu komandne table, što je kao AirTouch prikazano na CES‑u 2016. Još viši nivo ostvaren je HoloActive Touch tehnologijom (CES 2017), koja uvodi holografsko okruženje u automobil, pri čemu se komandama upravlja dodirivanjem holograma (virtuelni touch screen).
Paralelno s naprednim tehnologijama za unutrašnjost automobila, BMW radi i na razvoju autonomnih vozila koja će omogućiti vozaču da uživa i relaksira se tokom vožnje. Značajan korak u tom razvoju jeste uvođenje iDrive sistema još početkom 21. veka (četvrta generacija serije BMW 7). Tehnologija je zatim doživela brojna unapređenja koja vode ka potpuno samostalnom BMW‑ovom vozilu, a danas se razvija pod kodnim imenom iNext.
iVision i AirTouch
Tehnologija iVision, koja je prethodila holografskom okruženju u BMW‑ovim automobilima, predstavljena je na prototipu vozila vrlo sličnom modelu i8 Concept Spyder. Centralni deo koncepta čine tri posebna displeja. Prvi je na instrument tabli ispred vozača, namenjen prvenstveno za prikaz osnovnih informacija o vozilu. Osim uobičajenih informacija (brzina, kilometraža…), displej omogućava vozaču da bude informisan i o delovima puta koji nisu u njegovom vidnom polju. Drugi je head‑up displej koji se nalazi u visini vozačeve glave i na njemu su prikazane ključne informacije za vožnju – trenutna brzina, maksimalna dozvoljena brzina, predstojeća tura u satelitskoj navigaciji i slično.
Treći displej je masivan panoramski ekran dijagonale 21 inč i visine 4,3 inča. On je automatski povezan s vozačevim smartfonom, pametnim satom ili bilo kojim drugim pametnim uređajem, a podrazumeva se da ima pristup Web‑u. Prikaz informacija na panoramskom ekranu zavisi od načina vožnje. Ako vozač koristi volan (manuelna vožnja), biće prikazano manje informacija da mu se ne bi skretala pažnja. Kad pređe na automatski režim, dobiće mnogo više informacija o vozilu, putu kojim se kreće, a biće i zabavnih elemenata. Ukoliko se dogodi da nešto pri automatskom režimu vožnje nije u redu, vozaču se odmah skreće pažnja da preuzme kontrolu.
Prvobitni Gesture Control sistem je „čitao“ pokrete prstiju za neke jednostavne komande, kao što su podešavanje jačine zvuka ili prihvatanje telefonskih poziva. Novi sistem nudi mnogo više elemenata zabave i upravljanja komandama za vozača, ali i za putnika na prednjem sedištu.
HoloActive Touch
Najnoviji BMW‑ov koncept objedinjuje elemente komandi pokretima ruku – gestovima i sistema tzv. head‑up displeja s novim konceptom holografskog interfejsa. Pokretima ruku upravlja se po istom principu kako se to radi pomoću ekrana osetljivih na dodir, samo što se u ovom slučaju ne dodiruje senzitivna površina ekrana već holografske slike koje se projektuju iznad ekrana i plutaju ispred vozača. Kamera je u stanju da odredi kada je na hologramima dodirnut (pritisnut) neki od virtuelnih tastera i tako omogući aktiviranje odgovarajuće komande.
Kombinacija sa head up displejom podiže interakciju vozača i automobila na viši nivo. Ruke su najpre u ravnom položaju, pri čemu su na ekranu prikazane razne ikone, meniji… Kamera detektuje pokrete ruke, registruje poziciju prstiju i njihov dodir s virtuelnom kontolnom površinom (hologramima) i na taj način aktivira odgovarajuću funkciju (komandu). Sistem je unapređen dodavanjem povratne informacije vozaču kako bi on bez gledanja mogao da „oseti“ koju je komandu izabrao. Povratna informacija dobija se specijalnim nadražajem vozačevih ruku putem ultrazvuka.
Kontrolu pokretima prstiju razvijaju i drugi proizvođači automobila (na primer Volkswagen), ali je BMW prvi koji je tu tehnologiju uveo u komercijalne modele. Njihovim automobilom može da se upravlja i glasovnim komandama, a BMW‑ov digitalni asistent za glasovne komande zasnovan je na Microsoft Cortana tehnologiji.
Lexus, Audi, Peugeot…
Ideju o holografskom okruženju u automobilima podržavaju i drugi proizvođači automobila. Svoj koncept, pod nazivom UX, Lexus je predstavio na Sajmu automobila u Parizu (Paris Motor Show) u septembru 2016. godine. Holografsko okruženje prikazano je u džipu napravljenom u Lexus‑ovom dizajnerskom centru ED2 (European Design Centre). Providna plutajuća sfera (hologram) i kristalni displej zamenjuju klasičnu tablu sa instrumentima i omogućavaju intuitivnu kontrolu svih komandi.
Virtual Cockpit je naziv Audi‑jevog rešenja holografskog okruženja vozača, ugrađenog u treću generaciju TT modela. Peugeot se takođe može pohvaliti razvojem holografskog okruženja u okviru druge generacije rešenja za unutrašnjost vozila iCockpit 2.0. Analogna instrumentacija na komandnoj tabli zamenjuje se kompjuterskom grafikom visoke definicije. Ova tehnologija ugrađena je u modele 208 i 308, na čijoj se komandnoj tabli nalazi veliki ekran dijagonale 12,3 inča.
Samostalna vozila budućnosti
BMW je iskoristio svoj nastup na ovogodišnjem CES‑u da najavi testiranje autonomnih vozila baziranim na prototipu serije 7, kasnije tokom ove godine. Realizacija komercijalnog vozila te vrste, iNext, planira se za 2021, a prototip tog vozila javnosti je prikazan sredinom 2016. godine. Ostvaren je partnerstvom BMW‑a sa kompanijama Intel i Mobileye. To je koncept koji će omogućiti vozaču da se isključi te da uživa u vožnji.
U ovom partnerstvu Intel ima zadatak da obezbedi hardverski deo sistema, a pre svega procesore koji neprekidno obrađuju informacije s niza senzora i kamera oko automobila. Kompanija Mobileye razvijaće tehnologiju koja će omogućiti stvaranje realne slike okruženja automobila na osnovu podataka koji dolaze s kamera i senzora. Tehnologija se bazira na Tesla AutoPilot sistemu. Sve to zajedno pružiće vozaču širok dijapazon elemenata povezanosti, cloud computing‑a, sigurnosti i zaštite. Mobileye će na taj način, zahvaljujući svojoj REM (Road Experience Management) tehnologiji, omogućiti potpuno automatsko kretanje vozila.
Autonomno iNext vozilo ima ugrađenu i tehnologiju Open Mobility Cloud. To je digitalni servis dizajniran upravo za samostalna (autonomna) vozila, pomoću koja se pristupa svim značajnim informacijama o saobraćaju na putu kojim se vozilo kreće. On „uzgred“ omogućava online kupovine i druge pogodnosti savremenih mobilnih tehnologija. U svakom slučaju, biće zanimljivo videti kako će ta vozila izgledati i koja će od prethodno pomenutih tehnologija zaživeti, a koja će ostati samo na nivou ideje.
Nadežda Veljković