PC Press: Quo vadis GPS?
Ako ste imali stav o brendovima na tržištu GPS navigatora prošle godine, nema nikakvog razloga da ga sada promenite: Garmin i dalje drži lidersku poziciju (to je jedini brend koji je ozbiljnije zastupljen i van domena automobilske navigacije), ali to ima svoju cenu, Mio nije bitnije promenio kontroverznu Seeker softversku platformu (što im je u protekloj sezoni donelo tek polovičan uspeh na tržištu), Becker i dalje pravi veoma kvalitetne uređaje sjajnog korisničkog interfejsa, koji pretenduju da ponude najviše za uloženi novac, a Prestigio hvata priključak, namećući se kao jeftin domaći brend koji štrči iz gomile. Na domaćem tržištu videćete i druge proizvođače manje poznatih imena, koja uglavnom cena prodaje. Jedino značajno svetsko ime koga na domaćem tržištu praktično nema jeste Tom Tom , koji (ako je suditi po kartografskoj podršci) ne pokazuje ambicija za nastup kod nas.
Sve su češći smart telefoni sa integrisanim GPS-om za navigaciju. Korišćenje istog uređaja za sve geografsko-komunikacione potrebe ima svojih mana, ali je Mio ozbiljno iskoračio u smeru pretvaranja naprednijih navigatora u multimedijalne centre, pa je i pojava njihovog netbook modela Mio Litepad logičan sled događaja; sa njime imate potpunu slobodu izbora GPS softvera (na raspolaganju su vam sve PC aplikacije te vrste), tako da uređaj deluje privlačno i za one kojima je GPS potreban za profesionalnu akviziciju prostornih podataka. Njegovu ergonomsku montažu u vozilu olakšava i činjenica da se ekran u odnosu na tastaturu može rotirati za čitavih 180 stepeni.
Trend je i sve bolja podrška za ažuriranje kartografije na uređajima preko Interneta, što danas nude svi vodeći proizvođači (eto razloga da ne kupujete jeftin navigator proizvođača za koga nikad niste čuli – ako nešto "zaškripi", prepušteni ste sebi… i GPS forumima). Kartografija se ažurira u proseku na svakih 2-6 meseci, pri čemu je dobijanje novih verzija karte uglavnom besplatno. Kod skupljih modela podrazumevaju se karte čitave Evrope i poneke zemlje pride (Mio pokriva 44 zemlje). Softver svih proizvođača je dobio podršku za prikaz 3D modela građevina (u Srbiji tek poneka značajnija zgrada u Beogradu ima 3D model), kao i asistenciju za pravilno prestrojavanje na autoputevima (lane assist) .
4,3" je kod auto navigatora postala osnovna dijagonala ekrana (uske ekrane dijagonale 3,5" danas imaju samo niskobudžetni i zastareli modeli), uz trend da su sve češći modeli sa dijagonalama od 5", pa čak i od 7". Bluetooth handsfree funkcionalnost ćete naći kod skupljih uređaja, kao i TMC (još dugo beskoristan u Srbiji), a FM predajnik je dobrodošla mogućnost da zvuk sa navigatora emitujete preko audio sistema samog automobila. Reći ćete – to smo sve imali i prošle godine – šta je novo? Hardverski gledano ne mnogo, ako izuzmemo Garmin ecoRouteHD interfejs ka centralnom računaru automobila, čije je izbacivanje na tržište ponovo odloženo za nekoliko meseci; deluje da tu komunikaciju treba "ispeglati". U sklopu širenja multimedijalnih mogućnosti, Mio nam uskoro obećava dva modela iz Spirit TV serije (sa ekranima od 4,7" i 7"), koji će uz sve što smo do sada viđali imati i ugrađen TV tjuner…
Becker navigatori su visokim kvalitetom izrade i konstrukcijskim detaljima, veoma malim procentom reklamacija i izvanrednim softverom zaslužili vrlo visoke tržišne pozicije. Kada je Becker u pitanju ne morate da čitate sitnim slovima ponudu kartografije, jer čak i najjeftiniji modeli donose kompletnu Evropu (uključujući Srbiju). Softver koji nalazite u Becker navigatorima predstavlja jednu od najboljih implementacija proverene iGo8 platforme, lake za upotrebu, sa preglednim i vizuelnom prijemčivim upravljačkim interfejsom.
Becker modeli prepoznatljivi su ne samo po izvanrednom kvalitetu ekrana osetljivih na dodir (vrlo će vam se retko desiti da ekran nije primio komandu), već i po hardverskim detaljima kao što je konektor za eksternu GPS antenu ili 3,5 mm džek za slušalice. Odlično osmišljeni držači za montažu uređaja na vetrobransko staklo po pravilu imaju rešeno napajanje kroz ležište uređaja, tako da čak ni kod jeftinih Becker -a ne gubite vreme na povezivanje USB kabla – samo uglavite navigator i on dobija napajanje.
Traffic Assist Z102 je trenutno najbolja kupovina, jer za manje od 200 evra nudi već pomenute hardverske i softverske prednosti Becker navigacija, uz detaljan trip kompjuter u kome se mogu voditi čak tri nezavisne statistike kretanja (svaka od njih uključuje prosečnu brzinu, maksimalnu brzinu, vremena vožnje i stajanja, rastojanje, minimalnu i maksimalnu visinu).
Atraktivan i pregledan grafički interfejs uključuje i 3D prikaz reljefa terena (gde god je on kartografski implementiran), obaveštenja o blagovremenom prestrojavanju u traku, prikaz saobraćajnih znakova i upozorenja na prekoračenje brzine (možete čak podešavati za koliko prekoračenje želite da budete upozoravani). Sistem funkcioniše u Srbiji, pri čemu je tačnost ograničenja brzine za određene deonice puta na zadovoljavajućem nivou. Softver automatski menja kolorit prikaza (dnevni, noćni) u zavisnosti od doba dana (precizno određuje prelaze između dana i noći). Z102 je i multimedijalni plejer, koji omogućava prikaz slika, reprodukciju MP3 muzike, pa čak i filmova.
Traffic Assist Z203 fizički izgleda kao Z102 – dimenzije (4,3" ekran) su iste, broj i raspored priključaka takođe, jednak se montira u automobilu, ali je to napredniji (i skuplji) uređaj, koji vam nudi niz elemenata dodatnog komfora koji ga svrstavaju u višu klasu automobilskih navigatora.
Pre svega, tu je Bluetooth handsfree funkcionalnost, a ono što će ovaj model učiniti zanimljivim vozačima kamiona jeste kamionski mod, koji omogućava da se definišu tri profila, koja uključuju dimenzije, broj osovina, nosivost, vrstu materije koja se prevozi, na osnovu čega se vozilo rutira putevima koji dopuštaju njihov prolazak. Svet to će za sada biti korisno pre svega onima koji putuju ka zemljama Zapadne Evrope, jer kartografija Srbije još uvek ne uključuje specifične informacije o putnoj mreži koje bi omogućile da se ovi modovi iskoriste.
Becker navigatori dolaze sa dvogodišnjom garancijom, a Content Manager softver koji se uz njih dobija omogućava ažuriranje kartografije. Kartografija Srbije je, kao i kod ostalih proizvoda koji koriste iGo platformu, proizvod firme Contrast (tvorci Plan Plus -a) i ažurira se par puta godišnje. Preciznost podataka je odlična, a zamerka bi se odnosila na slabiju pokrivenost manjih mesta.
U GPS centru smo čuli da postoje dve vrste kupaca: jedni dolaze da kupe GPS, a drugi dolaze po Garmin. Garmin nüvi navigatori grafičkim prikazom neće impresionirati neobaveštenog posmatrača (drugi su poslednjih godina uradili više kada je finoća detalja prikaza u pitanju), ali iskusnije oko primeti jasnoću audio-vizuelne poruke tokom vožnje i efikasnost same navigacije. Upravljački interfejs deluje pomalo rudimentarno, ali je onima kojima je Garmin već postao tradicija savršeno jasan, bez zbunjujućih eksperimenata.
Hardver Garmin nüvi familije navigatora je unapređen – pored tankog profila (kojim su uhvatili priključak sa konkurentima kada je ergonomija u pitanju) serije 1xxx su vidno brže u iscrtavanju od starijih modela. Najširim krugovima kupaca interesantna su tri modela sa širokim 4,3" ekranom iz serije 13xx – 1310, 1350 i 1390. Seriju 12xx čine dva niskobudžetna modela uskog 3,5" ekrana (1200 i 1250), koji se razlikuju u kartografiji – 1200 ima samo Srbiju, a 1250 kompletnu Evropu.
Garmin osvaja klijentelu pre svega originalnom, veoma detaljnom kartografija Srbije koja se osvežava u proseku 3-4 puta godišnje, a sada kupci Garmin -a mogu i da biraju između dva softverska proizvoda kada je Srbija u pitanju – pored dobro poznate SCG Route karte (jedini kartografski proizvod koji, pored asfaltne putne mreže, ima implementirane i šumske puteve, reljef i ostale topo-detalje) sada se nudi i Adria Route koji, uz druge zemlje zapadnog Balkana. pokriva i Srbiju. Najlepše od svega je što obe karte, naravno ukoliko ste ih kupili, možete istovremeno držati u memoriji i po želji koristiti jednu ili drugu.
Kartografija Srbije u okviru Adria Route 3.0 fascinira stepenom detalja ulične mreže u naseljima – ne samo što su obuhvaćeni svi gradovi, već je i velika većina sela u Srbiji obrađena do nivoa ulica! Rutiranje je takođe primerno urađeno, ali ono gde ova karta malo zakazuje u poređenju sa SCG Route jeste ažurnost podataka za puteve u ruralnim predelima; evidentno je da je korišćena zastarela osnova, jer mnogih novoasfaltiranih puteva nema, a neki makadami su greškom proglašeni za asfaltne puteve. I pored gotovo nedostižnog broja obrađenih naselja u Adria Route -u, SCG Route 2.2 ostaje najdetaljnija i najažurnija karta Srbije za GPS navigatore.
Razlika između modela 1310 i 1350 je u kartografiji koja se isporučuje – 1310 stiže samo sa SCG Route kartom, dok 1350 podrazumeva i čitavu Evropu.
Najjači model serije 13xx, nüvi 1390, povrh detaljne evropske karte ima i lane assistant , za pravilno prestrojavanje na autoputu i u raskrsnicama s više traka, te 3D prikaz građevina, tamo gde je on implementiran u kartografiji.
Model 1490 ima iste softversko-hardverske karakteristike kao i 1390, s tom razlikom što umesto ekrana dijagonale 4,3" nudi dijagonalu 5" (rezolucija ostaje ista – 480*272 tačaka). Svi Garmin navigatori imaju dvogodišnju garanciju.
Iz Garmin -a najavljuju novu seriju, nüvi 3700 , koja bi trebalo da nam donese još tanje uređaje sa kapacitivnim ekranima više rezolucije, orientation senzor, značajno unapređen korisnički interfejs koji prepoznaje nove pokrete za zumiranje i pomeranje mape, tačniju i inteligentniju logiku rutiranja koja uzima u obzir i vašu statistiku kretanja određenim saobraćajnicama, mogućnost zadavanja glasovnih komandi i druge opcije koje će Garmin navigatore i po pitanju korisničkog interfejsa uvrstiti među najnaprednije na tržištu.
Prinova u Garmin -ovoj outdoor klasi je Oregon 450, koji je u hijerarhiji nasledio Oregon 300 , a od njega se razlikuje po novom ekranu koji je bolje čitljiv pri jakom svetlu, kao i po 3D kompasu koji korektno prikazuje orijentaciju bez obzira na položaj u kome ga držite. Oregon 450 se prodaje u dve verzije – sa topografskom vektorskom kartom kontinenta (450t) i bez nje (450).
Garmin je jedini proizvođač outdoor GPS uređaja prisutan u Srbiji i brend koji, sa svojim dopunskim Internet servisima, u ovom domenu drži ubedljivo prvo mestu u svetu.
Za one koji bi da prođu nešto jeftinije ili da dobiju klasičan, jednostavan i logičan korisnički interfejs, Mio još uvek nije ugasio staru M seriju Moov navigatora. Njen najsvežiji izdanak je M400, koji vam na ekranu dijagonale 4,3" nudi sve što očekujete od funkcionalnosti jednog navigatora (uključujući upozorenja na sigurnosne kamere i Lane Guidance).
Verzija Adria sadrži detaljne mape Srbije, Bugarske, Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, te Crne Gore. Uskraćeni ste za Bluetooth vezu i FM odašiljač, a neće vas dobro voditi ako je vaša letnja destinacija Grčka.
Full EU izdanje stiže uz Europe Plus paket kartografije koji uključuje detaljne mape 44 evropske zemlje. Sve ostalo je potpuno isto kao i kod modela M400 Adria
U pokušajima da idu korak ispred konkurencije, Mio sa svojom aktuelnom gamom navigatora nudi veće ekrane – standardno 4,7", pa čak do 7" kod prestižnog S760. Njihova aktuelna gama bazirana na novom, Seeker navigacionom softveru izazvala je zabunu kada se pre godinu dana pojavila, ostavivši utisak da je pokušaj da se njome stvori jasnija i intuitivnija platforma za opušteniju navigaciju neshvaćen od strane potencijalnih korisnika, tako da su nesporno dobri uređaji iz S serije postigli tek polovičan uspeh. Drugačiji od svih navigacijskih korisničkih interfejsa do tada, Seeker traži neko vreme da biste ušli u njegovu logiku, a način na koji se pristupa pretrazi upućuje na to da je softver orijentisan na sadržaje, pre nego na adrese i sirovu geografsku informaciju.
S505 je osnovni model Seeker familije, čija je ključna razlika u odnosu na napredniji S555 nedostatak Bluetooth interfejsa za povezivanje sa mobilnim telefonom. Sve ključne karakteristike softvera su tu: Lane Guidance sistem za pravilno prestrojavanje na putevima sa više traka, turistički vodič te NavPix sistem za navigaciju prema georeferenciranim fotografijama.
Seeker donosi integrisan turistički vodič, kao i mogućnost lokalne Google pretrage ukoliko je navigator uparen sa vašim mobilnim telefonom kao vezom ka spoljnom svetu. Jednostavna grafika stvara utisak svedenosti i odsustva detalja – Mio smatra da će se vozač tako lakše fokusirati na samu navigaciju. Iako jednostavan, Seeker softver donosi napredne mogućnosti, kao što je 3D projekcija petlji, obaveštavanje o prekoračenjima brzine, upozoravanje na pozicije sigurnosnih kamera uz mogućnost osvežavanja podataka o nijma…
Što se kartografije tiče, svi modeli S klase donose standarni paket kojim su obuhvaćene 44 evropske zemlje, uz mogućnost besplatnog ažuriranja mapa preko Interneta. Mapu Srbije koju ćete naći u Mio navigatorima potpisao je Contrast) .
Iako je opšti kvalitet izrade Mio navigatora visok, razočaravaju njihovi ekrani, čija je osetljivost na dodir loša – skoro po pravilu će vam biti potrebno više dodira da "nabodete" komandu koju ste želeli. Jedini izuzetak od ovoga je najnoviji model iz S5xx familije, S568, koji ima potpuno novu, znatno unapređenu generaciju ekrana i ravnu prednju površinu, tako da ga nazivaju i Mio Spirit Flat .
S568 pored znatno kvalitenijeg displeja (takođe dijagonale 4,7") kao najznačajniji dodatak nudi FM odašiljač, koji omogućava da se zvuk iz navigatora emituje preko audio sistema automobila, bilo da je u pitanju glasovno navođenje ili MP3 muzika. Tu je i novi Walking mode prilagođen pešačkom istraživanju metropola, koji omogućava stizanje do nekih lokacija koje nisu dostupne automobilom. S760 nudi sve što i S568, ali sa impozantnim ekranom dijagonale 7" koji je veći od ekrana fabričkih navigacija ugrađenih u automobile. Uz rezoluciju od čak 800*480 čataka, ovaj ekran garantuje izvanredan doživljaj pri gledanju video klipova i filmova, tako da multimedijalnu komponentu navigatora podiže na viši nivo.
Prestigio navigatore krasi konstanta kvaliteta koja se održava otkako je ovaj brend lansiran. Njihov kvalitet izrade, softver i performanse su uporedivi sa onim koje nude najpoznatiji svetski brendovi, a sve to dobijate po povoljnim cenama.
Odlikuju ih brzi procesori (Centrality Atlas IV , 533 MHz) i interne baterije solidnog kapaciteta (1200 mAh kod modela 4120 a 1450 mAh kod modela 5120), što im daje dobru radnu automiju čak i bez eksternog napajanja. Softver je iGo Amigo , pojednostavljena verzija iGo 8 koja dobro odrađuje posao. Kartografski paket obuhvata 18 zemalja Istočne Evrope (uz Contrast kartografiju Srbije) i obezbeđuje besplatno ažuriranje u narednih godinu dana. Kao multimedijalni uređaji Prestigio navigatori sem slika, muzike i video klipova mogu da prikazuju i tekstualne datoteke.
Geovision 4120 opremljen je ekranom dijagonale – 4,3", a postoji i u verziji sa BT ekstenzijom, koja označava Bluetooth interfejs, te FM odašiljačem (što je retkost kod jeftinih modela). Ima brz procesor (Centrality Atlas IV , 533 MHz) i internu bateriju od 1200 mAh.
Softver je iGo Amigo, pojednostavljena verzija iGo 8 koja dobro odrađuje posao. Kartografski paket obuhvata 18 zemalja Istočne Evrope (uz Contrast kartografiju Srbije) i obezbeđuje besplatno ažuriranje u narednih godinu dana. Kao multimedijalni uređaji Prestigio navigatori sem slika, muzike i video klipova mogu da prikazuju i tekstualne datoteke.
Lep detalj koji dobijate u pakovanju najvećeg od tri modela u aktuelnoj Prestigio gami, 5120 BT, jeste i elegantna kožna futrola.
Geovision 5120 ima najveću dijagonalu ekrana – čak 5". BT ekstenzija označava dodatni Bluetooth interfejs i FM odašiljačem.
Kao i svi Geovision modeli, ima Centrality Atlas IV , procesor na 533 MHz i internu bateriju od 1450 mAh, što mu daje dobru radnu automiju čak i bez eksternog napajanja. Softver je iGo Amigo, pojednostavljena verzija iGo 8 koja dobro odrađuje posao. Kartografski paket obuhvata 18 zemalja Istočne Evrope (uz Contrast kartografiju Srbije) i obezbeđuje besplatno ažuriranje u narednih godinu dana. Kao multimedijalni uređaji Prestigio navigatori sem slika, muzike i video klipova mogu da prikazuju i tekstualne datoteke.
Dilema kome dodeliti markicu "Najbolja kupovina" nije bila mala: Becker Z102 i Prestigio Geovision 5120 BT su sličnih cena, s tim što Becker na svojoj strani ima opsežniju kartografiju (cela Evropa), bolji kvalitet izrade, komforniju montažu u kolima (ne mora se priključivati napajanje), kao i nešto bolju implementaciju iGo softvera, dok Prestigio na svojoj strani ima veći ekran (5") i ubedljiviji spisak hardverskih opcija (Bluetooth , FM predajnik). Prelomili smo da ovu nagradu dobije Becker , bez obzira na korisnost hardverskih funkcija 5120 BT.
"PC Preporuku" dobija Mio S760 – model jeste da spada među skuplje, ali ima sve što vam treba od elemenata funkcionalnosti i sa svojih 7" dijagonale ekrana nudi jedno potpuno novo iskustvo navigacije; kada ga jednom montirate i osetite komfor gigantske dijagonale, teško ćete od njega odustati! Ipak jedno upozorenje: nećete u svakom automobilu lako smestiti ovoliki navigator. Pre nego što se za njega opredelite, razmislite gde će stati njegovih 20×10 cm površine i da li će vam to možda zaklanjati neke uglove vidnog polja.
Markica "Izbor urednika" odlazi modelu Garmin Oregon 450 , kao uređaju koji potencijalnom vlasniku nudi gotovo neograničene mogućnosti kretanja, istraživanja i arhiviranja prikupljenih trasa, bilo na asfaltu ili u divljini, te pregršt funkcija koje automobilski navigatori nemaju. Doduše, nabavka ovakvog uređaja ne bi bila racionalna investicija za svakoga: ako ste zainteresovani samo za automatsko rutiranje po drumu, ne samo da vam njegove dodatne mogućnosti neće trebati, već ćete i relativno mali, vertikalno postavljeni ekran i odsustvo glasovnog navođenja doživljavati kao hendikep. Ali, za ljude kojima je kombinovanje vektorske i rasterske kartografije dragocena mogućnost, ovakav GPS je nezamenjiv, a Oregon 450 je optimalan izbor iz svoje kategorije.
Ako vaše potrebe za navigacijom prevazilaze puko automatsko rutiranje od tačke A do tačke B po asfaltu, ako se bavite sportovima u divljini i, uopšte, krećete se po prirodi i pritom vam je potrebno da u svakom trenutku znate gde ste, teško da će vam za to biti dovoljne mogućnosti automobilskih navigatora. Tada na scenu stupaju aktuelne familije Garmin uređaja iz outdoor kategorije, a izbor se uglavnom svodi na neki od Oregon ili Dakota modela.
Za razliku od svoje automobilske "braće", outdoor navigatori su znatno napredovali u poslednjih godinu dana, pre svega softverski. Ne samo da se sada i njima upravlja preko ekrana osetljivih na dodir, ne samo da prikazuju DEM karte sa senčenim reljefom, već je Garmin svojim korisnicima omogućio nešto što su dugo priželjkivali – mogućnost korišćenja rasterskih topo-karata kao podloge sloju vektorskih podataka. Tako dobijate najbolje od oba sveta, i to istovremeno – detaljnost i simbole štampanih topo-karata i mogućnost rutiranja i korišćenja POI baze koju vam vektori donose.
Sjajni Basecamp softver, prevashodno namenjen outdoor korisnicima, dobio je u verziji 3 i BirdsEye dodatak, koji omogućava da, definisanjem željenog područja na karti, u GPS prebacujete satelitske snimke visoke rezolucije kao rastersku podlogu tog područja. Ovaj servis nije besplatan – cena godišnje pretplate je 29,90 dolara, s tim što količina satelitskih mapa koje možete prebaciti na svoj GPS nije ograničena (pretplata je kodirana i vezana za određeni uređaj).
Outdoor GPS uređaji ne samo da su robusni i vodootporni, odnosno oblikom i dimenzijama bolje prilagođeni sportskom korišćenju na otvorenom, već koriste izmenjive AA baterije, što omogućava dužu radnu autonomiju bez kontakta sa punjačem, a njihove softverske mogućnosti su neuporedivo kompleksnije od onih koje nude auto navigatori, pa su im i cene znatno više. Outdoor modeli, na primer, mogu da smeštaju u memoriju veliki broj trekova i da ih koriste za naknadnu (aktivnu ili pasivnu) navigaciju, kao i da memorišu delove ili celinu postojećeg aktivnog loga kao zasebne trekove. Poseduju 3D kompas, barometarski visinomer, mogućnost bežične razmene podataka između uređaja, mogućnost bežičnog očitavanja podataka sa pulsmetra i merača kadence, geokešing mod, iscrtavanje visinskog profila i statistike uspona, nautičke funkcije, virtuelno zadavanje odredišta pomoću kompasa i brojne druge funkcije.
Prinova u Garmin -ovoj outdoor klasi je Oregon 450, koji je u hijerarhiji nasledio Oregon 300 , a od njega se razlikuje po novom ekranu koji je bolje čitljiv pri jakom svetlu, kao i po 3D kompasu koji korektno prikazuje orijentaciju bez obzira na položaj u kome ga držite. Oregon 450 se prodaje u dve verzije – sa topografskom vektorskom kartom kontinenta (450t) i bez nje (450).
Dakota 20 je nešto manjih dimenzija, manjeg ekrana i samim tim nešto niže potrošnje baterija. Najjači model Oregon familije nosi oznaku 550t i, kao dodatak mogućnostima modela 450t, ima kameru rezolucije 3 Mp namenjenu fotografskom ilustrovanju snimljenih tačaka u memoriji. Garmin je jedini proizvođač outdoor GPS uređaja prisutan u Srbiji i brend koji, sa svojim dopunskim Internet servisima, u ovom domenu drži ubedljivo prvo mestu u svetu.
Može li se mobilni telefon ili PDA uređaj efikasno koristiti kao GPS navigator? Ako se pomirimo sa nedostatkom robusnosti u odnosu na outdoor kategoriju, kao i limitiranom autonomijom (interna LiIon baterija), odgovor na pitanje je potvrdan. Nesumnjiva prednost smart telefona je otvorena softverska arhitektura, koja omogućava da izbor softvera koji ćemo u tu svrhu koristiti napravimo u skladu sa svojim specifičnim potrebama: to može biti softver za klasičnu drumsku navigaciju, softver koji radi sa rasterskim kartama, ili profesionalna GIS aplikacija kao što je Trimble Terrasync . Uzmemo li u obzir činjenicu da su profesionalni GPS uređaji zapravo robusni PDA uređaji bazirani na Windows Mobile OS-u, ovakva kombinacija pruža najveći potencijal i fleksibilnost, pod uslovom da umemo da je iskoristimo.
Najbolje je da telefon / PDA bude baziran na Windows Mobile/CE platformi, jer vam u tom slučaju stoji na raspolaganju bogata paleta softvera, pre svega iGo Primo , nova verzija i do sada najmoćnije navigacione platforme. Nastao daljim razvojem i širenjem mogućnosti iGo Amigo softvera koji danas srećemo u mnogim auto navigatorima, Primo nudi bogatiju paletu funkcija. Pored ubedljive 3D vizuelizacije terena i građevina, raskrsnice su prikazane u 3D projekciji, što olakšava vizelizaciju kompleksnih petlji u više nivoa. On omogućava korišćenje georeferenciranih fotografija za navigaciju, a veoma korisna je i mogućnost razmene sadržaja (POI baze i trekova) u KML formatu, što vam omogućava ne samo uvoz zapisa iz vaše Google Earth baze, već i naknadnu analizu kretanja u ovoj aplikaciji.
Pored dosadašnjih mogućnosti prikazivanja saobraćajnih znakova upozorenja i ograničenja brzine, sada je tu i mogućnost procesiranja znakova sa vremenskim ograničenjem i kalkulisanje rute u skladu sa njima (na primer, ulice u kojima je u večernjim časovima ili vikendom zatvoren saobraćaj). Napredni Truck Navigation mod definisanje niza parametara kamiona, na osnovu kojih se onda računa ruta. Inteligentna logika rutiranja pri proračunu optimalne rute uzima u obzir čak i vašu statistiku brzine kretanja određenim saobraćajnicama, a softver pri kalkulaciji optimalne rute automatski nudi više varijanti, pa sami birate kuca ćete. Sa jednom kupljenim iGo Primo softverom ne morate brinuti o ažurnosti mapa, jer je njihov besplatni update preko Interneta sastavni deo paketa.
Ako želite da na PDA uređaju koristite Garmin mape umesto Contrast mapa koje se nalaze u iGo softveru, i za to postoji rešenje, u vidu Garmin -ovog Mobile XT softvera za telefone i PDA uređaje, koji radi ne samo na Windows Mobile , već i na Symbian operativnom sistemu. Aktuelna verzija Mobile XT (5.0) je već par godina stara i samim tim je po grafičkom prikazu i spisku opcija inferiorna u odnosu na iGo Primo , ali će vam ipak ponuditi iskustvo navigacije koje ne zaostaje za aktuelnim modelima Garmin nuvi navigatora, uz čak bolju kontrolu datoteka sa zapisom snimljenog puta i mogućnost njihovog prikaza na ekranu u različitim bojama. Mobile XT je odlično rešenje za one koji žele da iskoriste mobilni telefon za outdoor navigaciju, jer omogućava primenu SCG Route kartografije sa topo detaljima.
Mogućnost GPS orijentacije na mobilnom telefonu ne završava se na korišćenju vektorske kartografije – postoje i aplikacije koje će vam omogućiti da se orijentišete uz pomoć mnogo detaljnijih, rasterskih (skeniranih) topo karata. I tu ste u prednosti ukoliko je vaš telefon baziran na Windows Mobile/CE . Ako ste ljubitelj Ozi Explorer -a za PC, svakako ćete želeti da u sličnom interfejsu i istim, već kalibrisanim kartama, koristite Ozi Explorer CE i za orijentaciju u prostoru na vašem telefonu. Ovaj program je kroz niz unapređenja evoluirao do verzije 2.32 iz decembra 2009, koja je već ranije vrlo pristojnom spisku mogućnosti dodala i 3D perspektivu i slobodnu rotaciju prikaza mape. Softver preuzmite sa sajta proizvođača, www.oziexplorer.com.
Alternativa Ozi Explorer-u CE može biti TrekBuddy , koji je sve popularniji među vlasnicima mobilnih telefona, naročito onih koji ne rade pod Windows Mobile (na raspolaganju su i verzije za Symbian, Android, Blackberry, Palm …) Ovaj vrlo upotrebljiv program koristi mape kalibrisane za Ozi Explorer , a podatke snima u GPX formatu. Verziju koja vam je potrebna za vaš telefon, kao i forum za podršku potražite na www.trekbuddy.net.
Satelitska navigacija je za većinu vozača postala svakodnevna alatka, ali je tražnja za GPS uređajima sve veća – nove generacije donose veću preciznost i dodatne usluge, a outdoor navigacija doživljava pravi bum zahvaljujući integraciji vektorskih i rasterskih mapa. Pogledajmo šta se sve nudi i ima li promena odnosa među brendovima — Aleksandar Veljković
Najčešće se pod pojmom navigacije podrazumeva navigacija u automobilu na asfaltu, jer uređaji namenjeni upravo takvom pronalaženju puta od tačke A do tačke B čine preko 80% prodaje GPS-ova u svetu. Ali, GPS kao sistem za orijentaciju ima i druge primene, tako da ćemo u ovom pregledu pokušati da se dotaknemo i potreba onih manje zastupljenih ciljnih grupa, u želji da presek koji vam dajemo bude kompletniji.