Pravi put edukacije: Vladan Konstantinović, Endava
Obrazovanje stručnjaka je ključ za razvoj i rast IT kompanija. Endava je, analizirajući svoje dugoročne potrebe, došla do odluke da snažno pomogne fakultetima sa kojih dolaze najbolji kadrovi. O toj inicijativi, kao i o informatičkom obrazovanju uopšte, razgovaramo s Vladanom Konstantinovićem, Delivery Unit Manager‑om u kompaniji Endava.
Svi se slažu da Srbiji nedostaju IT kadrovi te da na pojedinim fakultetima studenti već na drugoj godini mogu da dobiju stipendiju i da ih već po završetku školovanja očekuje posao. Da li ste vi ostvarili saradnju sa određenim fakultetima?
Endava već godinama blisko sarađuje s različitim IT fakultetima na programima dodatne edukacije i mentorstva. Na Elektrotehničkom fakultetu imamo program stipendiranja nekoliko ljudi „ispod crte“ za studiranje na teret budžeta, čime direktno omogućavamo da veći broj mladih ljudi studira. Svake godine učestvujemo u nagrađivanju najboljih studenata „Odseka za softversko inženjerstvo“.Takođe, radimo sa studentskim organizacijama kako bismo ostvarili bolji kontakt sa studentima.
Jedna od mogućnosti da studenti, pored teorijskog, steknu i praktična znanja, tačnije određene veštine, jeste da neka od predavanja drže predstavnici IT kompanija. Zakon zahteva da tim predavanjima prisustvuju i profesori, pa i to zna da otežava izvođenje ovih programa. Da li ste već imali prilike da držite ovakva predavanja i kakva su vaša iskustva u radu sa studentima?
Sa Matematičkim fakultetom imamo saradnju koja traje već tri godine na držanju kurseva na master studijama. Mi obezbeđujemo predavače i curriculum koji je na vrhunskom stručnom nivou iz datih oblasti, tako da studenti imaju priliku da savladaju materiju koja je odmah primenjiva u industriji. U letnjem semestru držaćemo kurs „Upravljanje projektima“ sa fokusom na agilnim metodologijama, koji obuhvata i biznis analizu i takozvane soft skills.
Smatra se da bi Srbija imala više IT stručnjaka kad bi bilo neophodno da se sa obrazovanjem krene najkasnije u srednjoj školi. Kakvo je vaše mišljenje?
Postoje dve škole mišljenja. Jedna kaže da programersko obrazovanje treba pomeriti na mlađe uzraste. Druga ističe da je neophodna određena zrelost da bi čovek usvojio kompleksne koncepte i da prerani ulazak u svet programiranja dovodi do ozbiljnih grešaka u učenju, koje dugoročno blokiraju napredak pojedinca u našoj oblasti i sprečavaju ga da postane pravi senior inženjer. U nekim ekstremnim situacijama postoje ljudi na IT sceni koji otvoreno tvrde da formalno obrazovanje nije ni potrebno.
Moje mišljenje je da mi kao zemlja treba da imamo politiku formiranja obrazovanih ljudi na svim nivoima. Moramo da imamo (i uvećamo) određeni broj ljudi koji su završili master studije, zatim ljude koji su završili trogodišnje ili četvorogodišnje studije na fakultetima i višim školama, i da budemo otvoreni za ljude koji su stekli samo srednjoškolsko znanje, ali su uložili trud u formalnu ili neformalnu edukaciju u IT‑ju.
Imamo li obrazovni sistem za Četvrtu industrijsku revoluciju i da li obrazujemo kadrove za budućnost?
Četvrta industrijska revolucija je u toku kod nas, a njeni nosioci su međunarodni industrijski koncerni koji su taj koncept već primenili na drugim lokacijama. Termin označava upotrebu automatizacije i robotizacije u proizvodnji i vezan je za nemačko govorno područje mnogo više nego za anglosaksonsko ili francusko. Nama nije problem korpus znanja koji treba da se prenese na fakultetskom nivou, na inženjere koji će voditi procese, već što je potrebno da zamenimo fizički ljudski rad na industrijskoj traci obrazovanim radnicima koji su operateri na kompjuterizovanim sistemima. Ovde stupa na scenu rano obrazovanje o korišćenju IT tehnologija s kojim treba početi u osnovnoj i srednjoj školi.
Što se tiče znanja za budućnost, mislim da ima dosta prostora za unapređenje. IT je identifikovana kao „oblast za budućnost“. Ona jeste važna, ali je isto tako i samonikla i razvila se uz minimalnu državnu podršku, na bazi inicijative privatnih kompanija. Ne vidim identifikaciju drugih oblasti, kao što su biotehnologija, hemijski inženjering ili tehnologije okrenute ekološki održivom razvoju koje zahtevaju veće investicije da bi počele da funkcionišu.
Mladi često planiraju odlazak u inostranstvo, a posebno školovani u ovoj oblasti. Kako ih zadržati u zemlji?
Odliv mozgova u IT‑ju skoro da više ne postoji, jer su naše plate porasle dovoljno da zadrže ljude u zemlji. Jedan broj ljudi seli se iz neekonomskih razloga, ali vidimo da postoje i povratnici i useljenici. Živimo u veku visoke mobilnosti ljudi i to moramo da prihvatimo i da naučimo kako da se snalazimo u njemu. Problem je iseljavanje ljudi drugih struka koji lako nalaze poslove i dobijaju useljeničke vize.
Mehanizam zadržavanja ljudi je potpuno jasan – dozvolite funkcionisanje slobodnog tržišta i ako su vam lokalne plate niske, privući ćete međunarodne firme koje u tome vide priliku za uštedu u troškovima.
Često čujemo da plata nije presudna da se mlad stručnjak odluči za rad u određenoj firmi. Kada bi trebalo da izdvojite tri karakteristike zašto bi se neko odlučio za rad u kompaniji Endava, koje je bi to bile?
Vodimo računa o razvoju ljudi. Cilj nam je da budemo kompanija koja pruža mogućnosti ljudima za razvoj kompletne karijere, od studija do penzije. Da bismo to postigli, ulažemo u sisteme podrške profesionalnom razvoju zaposlenih. Često kažemo da imamo dva osnovna pravca razvoja karijere seniora – jedan tehnički, koji vodi ka radu na arhitektiri sistema velikih klijenata i drugi koji je orijetisan na menadžment projektnih timova i komircijalni rad sa klijentima. Smatramo da naši ljudi treba da upravljaju svojim karijerama, a da je uloga kompanije da ih u tome podrži.
Da sumiram, ovo su tri karakteristike zbog kojih bi se kandidati odlučili za rad u Endavi:
• Izgrađen sistem upravljanja karijerom
• Fleksibilno radno vreme
• Rad na projektima za najveće svetske kompanije u različitim oblastima