SAP S/4HANA „u oblacima”
SAP je globalno vodeća kompanija na tržištu alata za planiranje resursa preduzeća (Enterprise Resource Planning – ERP). ERP alati omogućavaju da se različite poslovne funkcije integrišu u jedan jedinstven sistem. U izazovnim poslovnim uslovima, SAP ERP nudi skup integrisanih aplikacija koje organizacijama pomažu da upravljaju osnovnim poslovnim procesima (finansije, nabavka, prodaja, proizvodnja, lanac snabdevanja, ljudski resursi…), omogućavajući im da automatizuju i optimizuju poslovne procese, zahvaljujući čemu će one biti brže, pametnije, okretnije i inovativnije od svojih konkurenata. ERP sistem omogućava da poslovne podatke prikažete centralizovano i standardizovano.
Kada je reč o ERP alatima, dosadašnji uobičajen pristup kompanija bio je da imaju on-premise SAP ECC rešenje, tj. rešenje koje radi u lokalu, na lokalnim serverima kod korisnika. To znači da kompanija mora da obezbedi hardver koji podržava SAP rešenje, kao i osoblje koje će održavati i ažurirati taj hardver i softver, što može da predstavlja dodatno opterećenje resursa. Međutim, SAP podrška za SAP ECC ističe 2027. godine, tako da će korisnici SAP rešenja migrirati na SAP S/4HANA koja nudi mnoge prednosti u odnosu na prethodne iteracije SAP ERP sistema.
SAP je za potrebe S/4HANA rešenja razvio sopstvenu bazu podataka visokih performansi po imenu HANA. Prednost nove baze je in-memory arhitektura, što znači da se obrađuju podaci pohranjeni u RAM memoriji, a ne na disku. Na taj način se omogućava obrada velikih količina podataka u realnom vremenu. Osim toga, ova platforma se stalno unapređuje i prilagođava novim tehnologijama, kao što su cloud računarstvo i AI.
Još jedna važna razlika je i u načinu implementacije rešenja. Naravno, SAP S/4HANA može da se instalira kao on-premise rešenje, ali što je još važnije, nudi i cloud primenu. Pritom, primena u „oblaku” dolazi u dva „ukusa” – Public i Private cloud, odnosno javni i privatni „oblak”. Hajde da pojasnimo razliku i prednosti te dve implementacije i zašto bi kompanija izabrala cloud rešenje u odnosu na on-premise realizaciju.
On-premise
Kao što smo već rekli, ovo je tradicionalni način isporuke softvera. Da bi mogao da koristi ERP rešenje, klijent mora da ima hardver i sistemski softver, mrežne uređaje, ali i obučeno IT osoblje koje će sve to održavati. Ažuriranja i nadogradnje su obaveze klijenta kao i sigurnosni aspekti sistema. S/4HANA nudi mogućnost on-premise instalacije, ali je jasna tendencija prelaska na cloud, zbog brojnih prednosti takve realizacije.
Private cloud
Privatni oblak, zahvaljujući obimnim mogućnostima konfigurisanja i prilagođavanja rešenja poslovnim potreba korisnika, pruža veliku fleksibilnost da korisnik postavi cloud rešenje po svojoj meri. Korisnik ima izbor da li će taj Private cloud raditi na SAP cloud infrastrukturi ili na cloud infrastrukturi pružaoca usluga – tzv. hyperscalers (AWS, Microsoft Azure, Google Cloud).
Private cloud rešenje je sasvim skrojeno po meri klijenta, dok istovremeno nudi mnoge prednosti cloud pristupa, pa tako predstavlja najčešći izbor velikih globalnih kompanija.
Public cloud
Javni oblak je pravo SaaS (Software as a Service) rešenje. Zasniva se na primerima najbolje prakse i za cilj ima da odgovori na najveći broj zahteva iz raznorodnih industrija, pa tako može veoma brzo da se implementira. Zbog toga što ne obuhvata drastično prilagođavanje korisniku, ono je finansijski znatno povoljnije za korisnika, tako da i manje kompanije mogu da usvoje ovaj pristup. Public cloud je kompletan sistem koji pruža sve što je potrebno, uz nizak inicijalni trošak i niže ukupne troškove vlasništva (TCO). Veoma je važno reći da ovakav sistem i dalje može da se konfiguriše i proširuje korišćenjem SAP BTP alata, iako ne na nivou na koji može Private cloud. Često ažuriranje sistema donosi nove funkcionalnosti bez potrebe za angažovanjem IT tima korisnika.
Prednosti cloud rešenja u odnosu na on-premise
Iz svega ovoga jasne su prednosti cloud rešenja u odnosu na on-premise pristup: Sigurnost rešenja, ekspertska konfiguracija, inovacije su odmah dostupne kroz SAP roadmap, a troškovi korišćenja su u vidu pretplate, te se lako skalira naviše ili naniže, usaglašenost sa globalnim i regionalnim regulatorima kao i unapređen model licenciranja. Implementacija ovakvog rešenja je veoma jednostavna jer postoji samo jedna tačka kontakta za Cloud ERP infrastrukturu – SAP.
Transformacija na S/4HANA platformu
Prelazak sa klasičnog ERP-a na SAP S/4HANA obavlja se u tri glavne faze:
- priprema,
- tranzicija i
- realizacija.
Priprema podrazumeva analizu postojećih poslovnih procesa i njihovo mapiranje na S/4HANA. Ukoliko postoje funkcionalnosti koje nisu podržane u novoj platformi, one se modifikuju ili odbacuju. Zatim se obavlja priprema izvornog sistema za tranziciju.
Tranzicija obuhvata instalaciju HANA baze podataka, transformaciju postojećih podataka tako da odgovaraju strukturi nove baze i njihovu migraciju. U zavisnosti na kojem se sistemu klijent nalazio pre tranzicije, putevi tranzicije će se razlikovati, o čemu će biti više reči u nastavku teksta.
Realizacija će prilagoditi namenski pisan kôd da odgovara S/4HANA strukturi, izmeniti poslovne procese tako da koriste prednosti novih funkcionalnosti, kao i primeniti nove funkcionalnosti koje ova platforma donosi.
Putevi tranzicije
U zavisnosti od toga koji sistem je klijent koristio do tog trenutka, postoje tri scenarija tranzicije na novu platformu:
- konverzija sistema,
- nova implementacija i
- selektivna tranzicija podataka.
Konverzija sistema obuhvata korisnike na SAP ERP platformi, pri čemu će se iskopirati kompletan sistem i podaci, iskoristiće se postojeća implementacija, a inovacije će se kasnije dodati. Na taj način će biti očuvani svi podaci, aktuelni i istorijski.
Nova implementacija namenjena je korisnicima koji dolaze sa starijih SAP ERP sistema (npr. R3) ili sistema drugih proizvođača. U ovom slučaju se radi nova implementacija SAP S/4HANA platforme, a pri prenosu podataka se unose matični i otvorene stavke i početna stanja (ne čuvaju se istorijski podaci).
Selektivna tranzicija podataka će konsolidovati mogućnosti više ERP sistema, a pri prenosu podataka će se očuvati i istorijski podaci. U suštini, ovaj proces predstavlja prilagođenu mešavinu nove implementacije i konverzije sistema, a metodologija će zavisiti od zatečenog stanja i potreba klijenta. Ovaj pristup je karakterističan za velike klijenta koji imaju sisteme širom sveta.
Zašto je SAP S/4HANA cloud pravi izbor?
SAP je najavio prekid podrške starijim ERP poslovnim paketima, tako da će korisnici svoje podatke migrirati na HANA in-memory bazu podataka. Prednost ovog sistema je velika brzina, ali to sa sobom nosi zahteve za naprednim hardverom, što za korisnika može da predstavlja veliku investiciju.
Prelaskom na cloud rešenje, odmah dobijate sistem koji je spreman za korišćenje i možete u potpunosti da se fokusirate na budućnost svoje kompanije, umesto da vas zaokupljaju operativni procesi i troškovi održavanja. Ukupni troškovi vlasništva (TCO) biće znatno fleksibilniji, jer se zasnivaju na modelu pretplate, pa ih je lako usklađivati s potrebama promenljivog poslovnog okruženja.
Spokojnost nudi i objedinjeni SLA (Service Level Agreement) koji obuhvata sve nivoe u konačnom rešenju i garantuje 99,7 odsto dostupnosti. Implementacija inovacija neće zavisiti od vašeg IT osoblja, što će osigurati najnovije funkcije, ali i potpunu bezbednost sistema i zaštitu podataka. Takođe, nećete morati da brinete o tome da li se ispunjavaju zahtevi usklađenosti s globalnom i lokalnom zakonskom regulativom jer to neće biti vaša obaveza.
SAP S/4HANA cloud rešenje i celokupan proces konverzije je nedavno predstavljan na partnerskom skupu koji je organizovala kompanija Enetel Solutions, SAP Gold Partner. Cilj skupa je bila razmena iskustava i prezentovanja ključnih prednosti SAP S/4HANA rešenja. Takođe, tokom događaja je predstavljena studija slučaja o saradnji kompanija Tehnomanija i Enetel Solutions, koja je pružila uvid u konkretne primene SAP S/4HANA Cloud tehnologije u praksi. Koliko je za Tehnomaniju ovo bio značajan korak ka unapređenju poslovanja govori i podatak koji je izneo Miloš Ristić, CEO Tehnomanije, da kompleksnost procesa, veliki broj transakcija, preko 95.000 fiskalnih računa, preko 340.000 drugih različitih finansijskih dokumenata koji se kreiraju svakog meseca i tokom godine u kompaniji, ne bi bilo moguće procesuirati i pratiti u realnom vremenu bez ovakvog sveobuhvatnog SAP sistema.
Autor: Ivan Čabrilo