Startap AgitPROP napunio 25 godina
Ovako bi danas bilo moderno da glasi naslov vesti o tome da mala kreativna agencija, osnovana po start-up principima, ima veliki jubilej – 25 godina poslovanja. Kako je agencija AgitPROP, kao mali preduzetnički biznis koji je radio velike projekte, za velike firme i institucije, i osvojio veliki broj nagrada (nekoliko puta i nagrade TOP50), opstao četvrt veka na malom ludom srpskom tržištu?
Istražujući ovu retku pojavu u istoriji komunikacija, (nepostojeći) Odsek za arheologiju Muzeja komunikacija Srbije otkrio je da je septembra 1993. godine nove ere, u Singidunumu, osnovan AgitPROP, manufaktura za (tada postojeći) marketing i PR i (tada nepostojeći) Internet. U oblasti ovog poslednjeg, AgitPROP je aktivan od mlađeg kamenog doba Interneta (tzv. netolit), koje je u Srbiji nastupilo 1997. nove ere, a arheološki ostaci njihovih internet sajtova postoje i danas.
A kako je sve počelo i kako mlađim čitaocima objasniti da je postojao start-up život i pre mlađeg digitalnog doba (tzv. fejsbukolit)? Dvojica drugara (još iz paleolitskog obdaništa) reše da naprave svoju kreativnu agenciju, bez ikakvog početnog kapitala, zasnovanu samo na entuzijazmu i novim idejama. Shvatili su sa svojih 27 godina da im je rad za druge vlasnike agencija bio neisplativ, jer je te hiperinflatorne 1993. honorar od npr. 250 nemačkih maraka, dok za nedelju dana stigne na isplatu preko banke, u dinarima vredeo samo 50 DEM (ovo DEM nije skraćenica od Digital Electronic Money).
Kompletne rezultate arheoloških istraživanja, zasnovanih na sačuvanim antičkim hard&kompakt diskovima i štampanim artefaktima, možete naći na agitprop.rs/cetvrt-veka-agencije-agitprop-u-25-slika-i-prica. To je priča o tome kako da se osmelite i krenete u preduzetničke vode i da izbijete sebi iz glave da postoje neki veliki i pametniji, koji sve znaju i mogu bolje, samo zato što im je od rođenja zacrtano da rade velike poslove. Priča o stvaranju nečega ni iz čega, kada čak nemate na raspolaganju ni onu, iz brojnih biografija, čuvenu „garažu za pokretanje biznisa“. Kada je ceo početni „kapital“ jedan računar i štampač. I nešto talenta i smelosti da prepoznate i uradite neke stvari pre ostalih…