Kako da bezbolno migrirate u cloud?
Kažu da ne postoji dobar način da saopštite lošu vest. E pa, bez obzira na vašu konzervativnost, moraćete u cloud. Kako stvari budu napredovale, ustanovićete da ta vest uopšte nije bila loša – ponekad se isplati da promenimo dugo sticane navike.
Kao u manje‑više svakom scenariju borbe dobra i zla ili pionirskog osvajanja bilo čega novog, postoje suprotstavljene strane. Tačnije, trebalo bi da budu suprotstavljene ili ćemo ih bar tako predstaviti zarad razvoja dramskog zapleta. Na jednoj strani su isporučioci novih tehnologija koji, kao i uvek, vuku napred, a na drugoj strani su korisnici koji najradije ne bi menjali ništa. Zato ćemo vam, u maniru novih medija, predstaviti pet razloga zbog kojih treba da se integrišete ili migrirate u oblak i pet najvećih strahova korisnika koji ih sprečavaju u tome. Zabave radi, nameravali smo i da vam damo pet saveta kako da osvojite bilo koju devojku koja vam se dopada, ali zbog prostornog ograničenja ovih starinskih medija, taj ekspoze ćemo ostaviti za sledeću priliku.
Troškovi, troškovi…
Prva i najznačajnija stvaka koja se uvek ističe kao prednost cloud‑a su niži troškovi. I ušteda stvarno može da bude ogromna jer isporučioci cloud usluga računaju upravo na igru velikih brojki. Cloud podrazumeva velike količine svega – rekova s procesorima, memorijom, diskovima, komunikacionim modulima i pratećom opremom. Svi znamo da je snabdevanje u velikim tržnim centrima uvek jeftinije nego u obližnjoj bakalnici, a cenu dižu i snabdevači jer je lakše doterati šleper do tržnog centra nego kombijima razvoziti po gradu.
Oblačni ekvivalent štednje na špediciji bila bi ušteda na energiji i hlađenju. Da li ste kao korisnik ikada izračunali cenu potrošnje struje vašeg IT odeljenja i cenu dodatne klimatizacije, pošto tokom leta IT dodatno zagreva vaše prostorije. I da li ste te troškove dodali na ukupne IT troškove u vašoj firmi? Obaranje troškova po jedinici IT isporuke, bilo da se radi o infrastrukturi, softveru ili servisu, je nesumnjivo i te uštede su veoma značajne. Ali (uvek postoji ali), samo pod uslovom da u ovom trenutku pravite IT sektor za svoju kompaniju.
Sve može da izgleda značajno drugačije ako već imate IT sektor u koji ste uložili značajna sredstva i koji već funkcioniše u skladu s vašim potrebama. Malo je verovatno da će se u istom trenutku javiti potreba za obnavljanjem hardvera kad vam isteknu i licence za softver i kada dođe vreme za obnavljanje ugovora s provajderom. Činjenica je da kompanije koje imaju ozbiljnije IT sektore bolje i shvataju ove probleme, pa iako smo zagovornici cloud‑a, ne morate odmah da migrirate. To može da bude i složen i skup proces, pa obavezno razmislite o integraciji vašeg IT sektora i cloud usluga.
Ako treba da menjate ili dodajete neki hardver, razmislite o tome da to budu virtuelne mašine u cloud‑u. Uz elastične ugovore, možete da postignete i to da iznajmljene virtuelne mašine dobiju više procesorskih i memorijskih resursa kada se radi kvartalni ili završni obračun ili kad vam je potrebno baš detaljno BIstraživanje o tome šta ste sve u prethodnom periodu uradili i kako da usmerite nove poslovne ambicije.
Usluge i servisi
Čak i ako nemate neke naročite potrebe za novotarijama u IT oblasti, postoji itekako opravdan razlog da počnete barem s jednim cloud servisom. Backup podataka je pramajka svih sigurnosnih mera. Što je posao kojim se bavite osetljiviji i važniji, raste i važnost sigurnosne kopije podataka. Naravno, backup se pravi u nadi da vam nikada neće zatrebati, ali svi koji su nekada izgubili bitne podatke (pa čak i one nebitne slike s kompanijske proslave koje su „otišle“ s hard‑diskom koji je prestao da radi), znaju da je sigurnosna kopija podataka prava dragocenost. Dobro je ako se backup pravi češće, pa se još inkrementalno dodaje svaka nova promena kad su u pitanju poslovi koji su okarakterisani kao kritični. Još je bolje ako iz tog backup‑a može vrlo brzo da se restaurira sistem i da se povrati njegova funkcionalnost.
Činjenica je da cloud provajderi mogu da vam obezbede viši stepen sigurnosti, jer šta vam vredi lokalni backup na susednom računaru, ako su požar ili poplava uništili čitavu kancelariju. Cloud provajderi imaju vrlo ozbiljne data centre i to njih nekoliko, geografski razdvojenih, na kojima čuvaju vaše sigurnosne kopije.
Osnovni strah korisnika svodi se na to da njihovi podaci, kad jednom „izađu iz kancelarije“, više nisu njihovi. Strahovi su opravdani – počevši od onih da podaci mogu da budu zloupotrebljeni, da konkurentska kompanija može da se okoristi, do naših lokalnih folklornih sa dvojnim knjigovodstvom. Za sve, međutim, postoje rešenja. Pravi ugovor s cloud provajderom ili, ako ste baš nepoverljivi, snažna enkripcija vaših podataka može da vas umiri. A kad jednom počnete da poslujete legalno i transparentno, i lokalni strahovi će nestati.
Jedan za sve
Gde je backup, tu je i niz drugih korisnih usluga i servisa koje cloud može da vam pruži. Cloud provajderi ne (smeju da) sede skrštenih ruku. Zapravo, ni jedan od njih ne sme da vam pruži samo delimičnu uslugu, jer ćete otići kod onog ko će vam istovremeno rešiti više problema, poput kućnih provajdera koji će vam povoljnije ponuditi rezidencijalni paket koji obuhvata telefon, Internet, televiziju…
Cloud provajder ne može da vam ponudi samo virtuelne mašine i da vas ostavi da se sami snalazite sa njima. Kad je već rešio pitanje ozbiljnog data centra, moraće da se potrudi da na virtuelne mašine instalira barem operativni sistem, a za to će opet dobiti povoljnije aranžmane kod proizvođača softvera s obzirom na količine o kojima se radi. Slično je i za ostale vrste softvera, poput uobičajenih kancelarijskih aplikacija, sve do ERP, CRM ili BI rešenja za koja firma izdvaja značajna sredstva.
Sve više proizvođača ovih ozbiljnih poslovnih alatki se odlučuje da svoja rešenja ponudi u oblaku, a razloga ima više nego dovoljno. Najpre, implementacija je izvesnija i brža. Čovek (ili tim) koji je zadužen za implementaciju uvek radi na „poznatom terenu“ kada je u pitanju cloud. U lokalnom IT okruženju, nikada ne znate šta ćete zateći – smetnja može da bude bajato parče hardvera, ali i zastareo ili neažuriran osnovni softver (server). Čak i neophodnost malog povećanja memorije ili prostora na disku može da predstavlja problem, što virtuelna cloud infrastruktura trivijalno rešava.
U magične momente cloud rešenja spada mogućnost da jednim potezom unapredite softver na celoj infrastrukturi, makar ona brojala i hiljade servera i radnih stanica. Kao korisnik, uvek ćete raditi na najnovijoj, ažuriranoj verziji softvera. A upravo taj strah od nove verzije – kakve li probleme ona donosi, gde su stavke iz menija i zašto su ikonice promenile mesta – je jedna od najvećih prepreka da se ažurira softver u firmi; sada će neko stručan sve pažljivo proveriti i aktivirati softver tek ako je siguran da sve funkcioniše kako treba.
IT go home?
Preselili ste vašu infrastrukturu, vaše podatke i, najzad, sve vaše aplikacije i obradu u oblak. Ako vaš posao spada među male i srednje, verovatno ste imali čoveka ili manji tim koji je održavao i obnavljao hardver, instalirao novi softver ili ažurirao postojeći, a znao je i da pripomogne „kad Mica ne može da štampa“. Jednom rečju, čovek je znao sve (i mnogo više od onoga za šta ste ga plaćali) ali ste ga, kad ste raspoloženi, u neformalnom razgovoru i kad reši nešto baš komplikovano, zvali „bog za kompjutere“. A sada, cloud provajder rešava sve vaše probleme brže i efikasnije od njega. Da li je došao trenutak da ga otpustite?
Razmislite još jednom pre ishitrene odluke, jer je zgodno da vaš „IT guru“ prvi isproba divote cloud rešenja, pouči ostale kako da na novi način dođu do onoga što već 10 godina rade na jedan‑te‑isti način ili će, jednostavno, on najbrže (a možda i jedini) umeti da objasni cloud provajderu gde je problem koji treba da se otkloni. Zadržite ga bar još neko vreme, jer ti kompjuteri uvek prave neke probleme, čak i kad su rešenja novija, fleksibilnija, skalabilnija, brža, sigurnija, pa čak i jeftinija – poput rešenja u cloud‑u.
A u cloud morate. Dok još možete, sami odredite tempo i redosled, pre nego što vas ne izmeste na silu i nespremne!
Voja Gašić
Pročitajte još:
Kako se u razvijenim zemljama koristi cloud u javnoj upravi?
UniDocs i Business Box čekaju u oblaku