Digitalna transformacija – šansa za razvoj malih i srednjih preduzeća
U nameri da osnaži mala i srednja preduzeća i preduzetnike da unaprede svoje poslovanje uz pomoć novih tehnologija, Societe Generale banka Srbija otvorila je novu sezonu konkursa Generator.
Konkurs Generator 2.0 najavljen je na radionicama organizovanim širom Srbije, gde je Senad Kulenović, konsultant za digitalnu transformaciju i vlasnik firme Digitalni nomad, govorio o značaju digitalne transformacije i njenim prednostima za dalji razvoj poslovanja malih i srednjih preduzeća.
„Inovacija i digitalna transformacija reči su koje se sve češće čuju u biznis krugovima i zvuče vrlo privlačno. Međutim, kada se vlasnik ili menadžer malog ili srednjeg preduzeća vrati u svoju kancelariju, često se suočava sa izazovom nedostatka vremena da se usled svakodnevnog poslovanja zaista fokusira na budućnost. I to je tek prvi stepenik“, kaže Kulenović. „Svi se bore sa dobavljačima, kupcima, s planiranjem i rešavanjem svakodnevnih i tekućih problema i onda je teško isplanirati budućnost koja će doći za tri do pet godina. Bitno je prepoznati u kakvoj se trenutno poziciji firma nalazi i doći do zaključka koja je trenutna pozicija i šta sve treba da se radi, odnosno stvara sliku o budućnosti. Veliki je izazov za vlasnika i menadžera da sam dođe do zaključka da promena mora da se dogodi i da on njome treba da upravlja“.
Kada uprava kompanije donese odluku o menjanju poslovanja, prioritet je da pronađe ljude koji mogu pomoći da promena bude realizovana. To mogu biti i postojeći zaposleni, kojima su najčešće potrebni dodatni treninzi ili edukacije, za šta je opet neophodno pronaći dodatne izvore finansiranja. Upravo zato Senad ističe da je, bez obzira na to što je to ulaganje za narednih tri do pet godina, ipak potrebno da inicijalno bude napravljen plan po kome će kroz tri do šest meseci biti vidljivi prvi pozitivni kvalitativni pomaci.
„Često se fokus stavlja na dugoročna rešenja, a ne na kratkoročna i tu mislim da treba da se promeni perspektiva kod vlasnika. To su takozvane brze pobede kroz koje će vlasnici, uprava i organizacija steći poverenje da je promena moguća“, dodaje Kulenović i navodi da su tri ključne dimenzije digitalne transformacije: ljudi i procesi, informacija i infrastruktura. Bilo da je proteklih godina radio sa firmom koja ima 14 ili 1.000 zaposlenih, Senad je svaki put isticao da treba početi od korisničkog iskustva i njihovog uticaja na procese poslovanja.
„Korisničko iskustvo je važno zato što većina kompanija funkcioniše iz perspektive postojećeg poslovnog modela u kome se osećaju prijatno, znaju ga jer su s njim radili i napravili uspeh. Dok god gledate iz paradigme postojećeg modela upravljanja, vi u stvari imate neku vrstu kompanijskog slepila, samo vidite jedan pravac i set informacija. Ali kada pitate korisnika šta želi, vi se iznenadite. Vi njemu nudite da kupi krompir, a on bi hteo da kupi čips! Možda želi istu stvar, ali u nekom drugom formatu, na drugačiji način, kroz druge kanale. Možda ne želi da kod vas kupuje samo u radnjama, možda želi da kupuje putem Interneta, možda želi korisničku podršku putem društvenih mreža, a ne samo putem telefona“, objašnjava Kulenović i ohrabruje sve da razgovaraju s korisnicima svojih proizvoda ili usluga, jer će im mnogo pomoći kada sagledaju njihovu perspektivu.
Upravo je konkurs Generator 2.0 šansa za sve preduzetnike i mala i srednja preduzeća da sagledaju nove perspektive i osvoje glavnu nagradu – digitalnu transformaciju koja će obuhvatiti celokupnu analizu postojećeg stanja poslovanja i set preporuka sa akcionim planom, implementaciju jedne od predloženih preporuka u vrednosti do 5.000 evra, kao i marketinški preobražaj i medijsku kampanju.
Rok za prijave je do 24. decembra, a više informacija dostupno je na sajtu www.generator.rs.