Britanija kasni u rešavanju krize sa e-trotinetima
Upropastila je ključnu zelenu tehnologiju.
Ilegalna upotreba se proširila
Električni trotineti mogli bi biti ključni alat za uklanjanje nepotrebnih putovanja automobilom, čime bi se smanjile emisije i vreme putovanja. Nažalost, Velika Britanija je poslednja velika evropska država koja još uvek ne dozvoljava njihovu vožnju na većini javnih puteva. Ipak, ilegalna upotreba se proširila i sada je to problem koji zemlja više ne može da ignoriše.
Prednosti električnih trotineta su očigledne. Jeftini su za kupovinu i održavanje, imaju minimalne operativne troškove i mali fizički i ekološki otisak. Godine 2022, Fraunhofer institut je ustanovio da su električni trotineti doprineli smanjenju emisije ugljen-dioksida u više gradova koji su prihvatili mikromobilnost. Sirovine potrebne za proizvodnju jednog električnog automobila mogle bi se iskoristiti za pravljenje više od stotinu električnih trotineta.
Zakon
Organizacija Collective Mobility UK (CoMoUK) predstavlja industriju deljenog prevoza. Organizacija je otkrila je da je 21% svih vožnji deljenim trotinetima u Velikoj Britaniji zamenilo korišćenje automobila. Direktor CoMoUK-a, Ričard Dilks, rekao je da se trotineti „direktno uklapaju u brojne ciljeve državne politike“, posebno u postizanje nulte emisije do 2050. godine. Njihova istraživanja pokazuju da bi više od polovine putovanja automobilom moglo biti zamenjeno e-biciklima ili trotinetima. Time bi se godišnje eliminisao jedan megaton emisije CO₂.
Nažalost, u Velikoj Britaniji ne postoji posebna kategorija vozila koja bi obuhvatila lična prevozna sredstva van bicikala, motocikala i automobila. Električni trotineti, Segveji, “hoverboardi”, skuteri na benzin, OneWheel i električni monocikli svi pripadaju pravnoj „sivoj zoni“.
U Velikoj Britaniji se za njih koristi krovni termin „Motorizovani prevoznici“ (Powered Transporters), ali bez jasne pravne definicije. Zakonski se tretiraju kao motorna vozila, ali nemaju osnovne karakteristike takvih vozila poput sigurnosne opreme (pojas, vazdušni jastuci), obaveze plaćanja poreza, osiguranja i vozačke dozvole te ih je zakonom zabranjeno koristiti na javnim putevima i trotoarima. Apsurdnost je još veća jer su električni bicikli daleko manje regulisani kada je u pitanju brzina i snaga motora i stoga su postali sveprisutni.
U Londonu više od 150.000 privatnih trotineta
Uprkos ovom klasifikacionom problemu, kupovina električnih trotineta u velikim prodajnim lancima je potpuno legalna. Prodavci su obavezni samo da navedu tačne informacije o zakonskim ograničenjima njihove upotrebe konkretno, da se smeju koristiti samo na privatnom zemljištu – i tu se njihova odgovornost završava. Na primer, oglas za Pure Air 5 savetuje kupcima da je idealan za „brze vožnje“, „udobnu vožnju“ i „svakodnevnu upotrebu“. Tek na dnu stranice, skriveno ispod iskačuće korpe, nalazi se obaveštenje da je njihova vožnja po javnim putevima zabranjena. Očekivano, tehnički ilegalna vožnja e-trotinetima na javnim putevima je masovna.
Tačni podaci o obimu korišćenja ne postoje, ali britanska vlada procenjuje da više od milion privatno kupljenih električnih trotineta koristi javne puteve. Pošto nisu deo zvaničnih programa deljenja, njihova upotreba je ilegalna, ali se korisnici ponašaju kao da je sve dozvoljeno. Londonska skupština je procenila da je 2021. godine samo u Londonu bilo više od 150.000 privatnih trotineta. Istovremeno, Metropolitenska policija, koja pokriva šire područje Londona, zaplenila je samo 1.067 trotineta između 2021. i sredine 2024. godine.
Česta je pojava da ljudi voze ove trotinete uprkos ozbiljnim rizicima. Kazne se razlikuju po regijama, ali prekršioci mogu izgubiti trotinet, platiti kaznu do 300 funti (oko 400 dolara) i dobiti najmanje šest kaznenih poena na vozačku dozvolu. Laka dostupnost i slaba primena zakona znače da javnost ne zna tačno šta je dozvoljeno. Prošle godine je vlada objavila podatke koji pokazuju da skoro polovina ispitanika pogrešno veruje da je vožnja privatnih trotineta na javnim putevima legalna.
Uništavanje ilegalnih e-trotineta
U julu 2025. godine, policija Dorseta je sprovela uništavanje ilegalno modifikovanih bicikala i e-trotineta u reciklažnom centru u Sautemptonu, zbog njihove antisocijalne upotrebe i rizika od nesreća.
Godine 2020, u okviru strategije širenja opcija javnog prevoza tokom kovid zatvaranja, vlada je pokrenula kratkoročne probne programe za e-trotinete. Cilj je bio omogućiti prevoz sa niskom emisijom bez deljenja prostora s drugim putnicima, ali i steći uvid u buduće regulative. Testiranja su sprovođena u 30 oblasti, sa ograničenjima brzine, starosnim granicama i pravilom da se trotineti smeju koristiti samo na putevima i biciklističkim stazama – ne i na trotoarima. Mnoge kompanije su dozvoljavale samo vozače sa važećom vozačkom dozvolom.
Dve godine kasnije, država je najavila nameru da formalno reguliše motorizovane prevoznike. Ali pad kabineta tadašnjeg premijera Borisa Džonsona odložio je taj proces. U naredne tri godine, Velika Britanija je promenila tri premijera, a mikromobilnost nije bila prioritet ni za jednog. Jedino što je vlada uradila bilo je višestruko produženje roka za test programe – poslednji put do maja 2026. godine.
Bezbednost
Ministarka saobraćaja Luiz Hejg izjavila je krajem prošle godine da će vlada „razmotriti donošenje zakona“ u budućnosti, ali najranije to može biti na narednoj zakonodavnoj sednici, koja počinje na jesen 2025. godine. I to, naravno, neće biti brz proces, jer su e-trotineti postali još jedno bojište u kulturnom ratu.
Kraljevsko društvo za zaštitu od nesreća (RoSPA) smatra da zakonodavni okvir mora uključiti stroge bezbednosne standarde i tehničke provere. Takođe zagovaraju sistem obuke korisnika, koji bi bio obavezan pre nego što smeju da voze trotinet. Zbog bezbednosti drugih, žele da se uvedu bezbedna i pristupačna mesta za parkiranje trotineta, kako ne bi završavali razbacani po ulicama.
Nedostatak regulacije
Vlada ne zna tačno koliko privatnih e-trotineta je na ulicama, ali je počela da prikuplja podatke o njihovom uticaju. Ministarstvo saobraćaja je objavilo statistiku do kraja 2023, uz napomenu da brojevi nisu potpuno tačni. Ipak, trendovi su jasni: broj nesreća raste svakog leta, uglavnom između 16 i 18 časova – u vreme najveće gužve. Mladi ljudi su najčešće žrtve muškarci uzrasta od 10 do 29 godina. Ranije ove godine, BBC je izvestio o dvoje dece, uzrasta 16 i 9 godina, koji su poginuli kada je automobil udario njihov trotinet. Ukratko: nedostatak regulacije ne samo da je zakočio ekološki prihvatljivu alternativu automobilima, već i ugrožava bezbednost mladih korisnika.
Izvor: Engadget



